کد خبر : 41503

بی‌توجهی بازار بوتادین آسیا به تعرفه 25 درصدی چین برای محصولات آمریکا

از اواخر سال گذشته 400 هزار تن به ظرفیت تولید بوتادین این کشور اضافه شده است که آخرینِ آن مربوط به واحد بوتادینِ جدید شرکت نفت فلات قاره و شِل با ظرفیت تولید 180 هزار تن در سال است که از آوریل 2018 فعالیت خود را آغاز کرده است

بی‌توجهی بازار بوتادین آسیا به تعرفه 25 درصدی چین برای محصولات آمریکا

پتروتحلیل-انتظار نمی‌رود بوتادینِ آسیا حتی با اضافه‌شدنِ 25 درصد تعرفه از سوی بازار مهم چین، بر محصولات ایالات متحده از تاریخ 23 آگوست، دچار تأثیری چشمگیر شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، ایالات متحده صادرکننده بزرگی به آسیا نیست؛ در سال 2017، واردات بوتادین آمریکا در چین 6 درصد از کل واردات این محصول بوده است.

- چین از اواخر 2017 ظرفیت بوتادین خود را 400 هزار تن در سال افزایش داد.

ایالات متحده از گذشته، بازیگر مهمی در صادرات بوتادین به آسیا نبوده است و به گفته منابع تنها در ماه‌های پایانی هر سال و همزمان با تلاش تولیدکنندگانِ این کشور برای خالی کردن انبارهایشان، محموله‌های بوتادین را روانه بازارهای این منطقه می‌کند.

به گفته یک تاجر: «در این هفته به احتمال زیاد قیمت‌های نقدی بوتادین برای محموله‌های منطقه‌ای در شمال شرق آسیا، در حدود 1750 دلار در هر تن (CFR)، و برای محموله‌های دوردست، پایین‌تر از این رقم خواهد بود.»

طبق داده‌های ICIS، قیمت‌های نقدی بوتادین آسیا در روز 10 آگوست بدون تغییر نسبت به هفته پیش از آن، بین 1730 تا 1770 دلار در هر تن قرار داشتند.

طبق داده‌های مرکز بین المللی تجارت واقع در سوئیس، واردات بوتادین چین از ایالات متحده در سال 2017 در رقم 22405 تن قرار داشت که 6 درصد از کل واردات چین از این محصول در 2017 را شامل می‌شد.

به گفته یک مصرف‌کننده آسیایی بوتادین: «ایالات متحده تنها در ماه‌های پایانی سال و برای خالی کردن انبارها پیش از پایان سال مالی، بوتادین صادر می‌کند؛ بنابراین این تعرفه چین بر واردات بوتادین آمریکا، تأثیر چندانی بر بازار آسیا نخواهد گذاشت.»

چین در هشتم آگوست اعلام کرد که در پاسخ به حرکتی مشابه از سوی آمریکا از تاریخ 23 آگوست، بر 16 میلیارد دلار دیگر از محصولات آمریکایی از جمله بوتادین، تعرفه 25 درصدی اِعمال خواهد کرد.

یک واردکننده اصلی بوتادینِ چین اظهار داشت: «بعد از اِعمال تعرفه‌های تنبیهی دیگر واردات از آمریکا را مدنظر قرار نخواهیم داد؛ مگر آنکه قیمت‌ها قابلیت رقابت داشته باشند. ما گزینه‌های دیگر و کشورهای دیگری برای واردات داریم.»

ظرفیت داخلی بوتادین چین نیز که یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان بوتادین آسیاست، در حال رشد بوده است.

از اواخر سال گذشته 400 هزار تن به ظرفیت تولید بوتادین این کشور اضافه شده است که آخرینِ آن مربوط به واحد بوتادینِ جدید شرکت نفت فلات قاره و شِل با ظرفیت تولید 180 هزار تن در سال است که از آوریل 2018 فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته یکی از تولیدکنندگان بوتادین در شمال شرق آسیا: «پنجره آربیتراژ از آمریکا به چین چندین بار باز شده است؛ شاید هر 2 یا 3 سال یک‌بار؛ بنابراین [تعرفه‌های جدید] تأثیر چندانی نخواهند داشت. چین در چند سال آتی به صادرکننده این محصول تبدیل خواهد شد.»

سه شرکت دیگر تولیدکننده بوتادین در چین نیز، از جمله Jiangsu Sailboat Petrochemical، Bluestar New Chemical Materials و Shenhua Ningxia Coal Industry در اواخر سال گذشته ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند.

به گفته یک تاجر: «باتوجه به اضافه شدنِ ظرفیت جدید بوتادین از اواخر سال گذشته، قیمت‌های بوتادین داخلی چین نسبت به قیمت‌های وارداتی ارزان‌تر خواهد بود و بنابراین تقاضای نقدی بوتادین در چین در سال جاری محدود خواهد بود.»

طبق داده‌های ICIS، در دهم آگوست، قیمت‌های بوتادین داخلی در شرق چین، با کاهش 200 یوآنی در بازه بالایی قیمت نسبت به هفته پیش از آن، در رقم 13200 تا 13500 یوآن (1919 تا 1962 دلار) در هر تن (DEL) قرار داشت.

ارسال نظر