کد خبر : 41496

عقب نشینی خریداران ترکیه ای از معاملات محموله های ایرانی؛

پلی پروپیلن در ترکیه به کف قیمتی خود نزدیک شد

در این میان، معامله‌کنندگان از خرید محموله‌های ایرانی عمدتاً به دلیل عدم ثبات اقتصادی کشور و تحریم‌های آمریکا دوری کردند

پلی پروپیلن در ترکیه به کف قیمتی خود نزدیک شد

پتروتحلیل- در ترکیه، جو پلی‌پروپیلن به دلیل افت لیر ترکیه به کمترین میزان خود در تاریخ در برابر دلار و یورو، ضعیف شده است. فروشندگان مجبور به ارائه تخفیفات بیشتر برای انعقاد قرارداد در میان قیمت‌های پیشنهادی پایین از سوی خریداران بودند، به‌خصوص در اوایل هفته پیش از اینکه قیمت‌ها به کف نزدیک شده بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار وارداتی، قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا سعودی، روسی و هندی با کاهش روبه‌رو شده و در حدود 1230 تا 1250 دلار در هر تن (همگی CIF ترکیه، نقدی) با چند قرارداد در بازه پایینی گزارش شدند. قیمت‌های فیبر سعودی با 20 دلار کاهش در دو بازه در میزان 1250 تا 1270 دلار در هر تن با یک قرارداد در بازه پایینی، قرار گرفتند. یکی از تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای اظهار داشت: «پیش‌بینی می‌کنیم قیمت‌ها در میزان‌های کنونی ثابت شوند.»

علیرغم قیمت‌های بالا پروپیلن، فیبر اروپای جنوبی باقیمت 1170 یورو در هر تن (1357 دلار در هر تن) (CIF، نقدی) ارائه شدند، درحالی‌که این قیمت‌ها نتوانستند تقاضای خرید را تغییر دهند.

در این میان، معامله‌کنندگان از خرید محموله‌های ایرانی عمدتاً به دلیل عدم ثبات اقتصادی کشور و تحریم‌های آمریکا دوری کردند.

طبق داده‌های شاخص قیمت chemOrbis، بعدازاینکه بازار ترکیه برتری خود را نسبت به بازار چین از دست داد و قیمت‌های وارداتی پلی‌پروپیلن چین افزاش یافت، پلی‌پروپیلن رافیا وارداتی در ترکیه باقیمت‌های نسبتاً کمتری نسبت به بازار وارداتی چین معامله شدند. 

در بازار داخلی، میزان کلی قیمت‌های رافیا با 15 تا 20 دلار کاهش به 1580 تا 1665 دلار در هر تن (ex-warehouse، نقدی، مالیات بر ارزش‌افزوده) رسیدند.

تعدادی از معامله‌کنندگان گفتند که قیمت‌ها بعد از رسیدن به کف در حال اوج‌گیری هستند و تعدادی از تبدیل‌کنندگان گزارش دادند که مقداری محموله ذخیره کرده‌اند. در حال حاضر سؤال این است که آیا قیمت‌ها در میان شرایط ضعیف اقتصادی در هفته‌های آتی سیری صعودی به خود می‌گیرند یا خیر. احتمال می‌رود تولیدکنندگان همراه با فصل اوج تبادلات در پاییز به فکر افزایش تولیدات خود بیافتند. رویدادهای جهانی بازار پلی‌پروپیلن ترکیه را تحت‌فشار قرار خواهند داد درحالی‌که میزان آن همچنان زیر بررسی است. تعدادی از معامله‌کنندگان تائید کردند، علیرغم جهت آینده پلی‌پروپیلن، تبدیل‌کنندگان میزان‌های کمتری را نسبت به مقدار معمول خریداری خواهند کرد.

سرخط خبرها

  • لیر ترکیه به کمترین میزان خود در برابر دلار و یورو در طول تاریخ رسید.
  • معامله‌کنندگان: احتمال می‌رود پلی‌پروپیلن بعد از رسیدن به کف خود در حال اوج‌گیری باشد.
  • برتری بازار چین در برابر بازار ترکیه در طی تشدید فشارها
  • روند صعودی احتمالی در سایه شرایط ضعیف
  • رافیا داخلی (دلار در هر تن): 1580 تا 1650 (ex-warehouse)
  • پلی‌پروپیلن وارداتی سعودی (دلار در هر تن): رافیا 1230 تا 1250 / فیبر 1250 تا 1270 (CIF)

Reference Prices

Middle East

PP raffia (-20) 1230-1250 (-10) USD/ton

PP fibre (-20) 1250-1270 (-10) USD/ton

Iran

PP raffia (-20) 1260-1280 (-10) USD/ton

PP fibre (-30) 1280-1300 (-20) USD/ton


 

ارسال نظر