کد خبر : 41488

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد؛

تقاضای نفت خام در سال 2019 تحت فشار تنش‌های تجاری و ریسک‌های عرضه قرار می گیرد

آژانس بین‌المللی انرژی گفت، پیش‌بینی می‌شود تقاضا در سه‌ماهه پایانی سال پیش از سقوط به 1 میلیون بشکه در روز در سه ماه اول 2019، بهبود یابد

تقاضای نفت خام در سال 2019 تحت فشار تنش‌های تجاری و ریسک‌های عرضه قرار می گیرد

پتروتحلیل-آژانس بین‌المللی انرژی در روز جمعه گفت، تشدید تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین می‌تواند به رشد اقتصادی آسیب بزند و تقاضای نفت خام را در سال آینده کاهش دهد، درحالی‌که ریسک‌های اختلالات عرضه می‌تواند قیمت‌ها را بیش‌ازپیش افزایش بدهد.

_ جهت رشد تقاضا 2019، 110000 بشکه در روز افزایش یافت

_ پیش‌بینی‌ها، تأثیرات بالقوه تنش تجاری جهانی را تخمین نمی‌زنند

_ تحریم‌های آتی آمریکا بر نفت ایران می‌تواند موجب اختلالات عرضه شود

به گزارش «پتروتحلیل»، آژانس دورنمای رشد تقاضا برای سال آینده را با میزان متعادل 110000 بشکه تا 1/5 میلیون بشکه در روز مطرح کرد، اما هشدار داد که تردیدهای قابل‌توجهی پیش‌بینی را نامشخص می‌کند، و اختلالات بالقوه عرضه در صورت افزایش زیاد قیمت‌ها، احتمالاً تقاضا را کاهش دهد.

در حال حاضر، افزایش تولیدات توسط عربستان سعودی و روسیه، افزایش صادرات آمریکا تا 3 میلیون بشکه در روز و بهبود جزئی در تولیدات لیبی، عرضه را منظم کرده است، و منجر به کاهش قیمت نفت خام برنت از 79 دلار در هر بشکه در اواخر ژوئن به حدود 72 دلار در هر بشکه در این هفته شده است.

اما احتمالاً این آرامش کنونی با تشدید خصومت آمریکا با ایران دوام زیادی نداشته باشد.

طبق گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تحریم‌های آتی آمریکا بر صادرات نفت و گاز ایران در نوامبر می‌تواند چالشی برای ثبات عرضه جهانی و ذخایر باشد، به‌خصوص اگر هم‌زمان تعطیلی قابل‌توجهی در سیستم‌ها ایجاد شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهیانه بازار نفت خود اظهار داشت: «با اجرایی شدن تحریم‌های نفتی ایران که احتمالاً با مشکلات تولید در سایر کشورها هم‌زمان خواهد بود، ادامه عرضه نفت در جهان احتمالاً بسیار چالش‌برانگیز خواهد شد و به بهای کاهش ذخیره ظرفیت مازاد تمام خواهد شد.»

جنگ تجاری همه‌جانبه بالقوه بین آمریکا و چین نیز با توجه به کاهش رشد اقتصاد جهانی می‌تواند تقاضا را کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرد: «احتمال می‌رود تنش‌های تجاری تشدید یافته و منجر به کاهش رشد اقتصادی شود، و در ادامه تقاضا نفت خام کاهش یابد.»

علیرغم تأثیرات بالقوه تحریم‌ها و تعرفه‌ها بر روی بازار، عدم شفافیت اینکه اگر اتفاقی در کشمکش‌های تجاری بین آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند جهان به وجود بیاید چه می‌شود، به این معنی است که این عوامل تا به الآن تغییری در پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی ایجاد نکرده است.

به دلیل تحت‌فشار قرارگیری تولیدات تولیدکنندگان بزرگ در میان سقوط تولیدات پس از انفجار در ونزوئلا و پیش‌بینی‌ها از جلوگیری صادرات نفت ایران به بخش‌های بزرگی از دنیا، سقف تولید توافق اوپک و غیر اوپک با موافقت‌نامه وین را به 97 درصد در ژوئیه کاهش داد.

اوپک اظهار داشته که این امر با ایجاد سؤالاتی در مورد اینکه تا چه زمانی توافق وین ادامه خواهد داشت، به اطمینان از ثبات بازار جهانی نفت کمک خواهد کرد.

بعد از رشد تقاضا تا 1/8 میلیون بشکه در روز در آغاز سه‌ماهه اول 2018، رشد تقاضای جهانی نفت در سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم سال تا حدود 1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

بخش عمده‌ای از این کاهش تقاضا در اروپا با کاهش 120000 بشکه در روز در سه‌ماهه دوم، و آمریکای شمالی با سقوط از 500000 بشکه در روز به 245000 بشکه در روز به وجود آمد. 

آژانس بین‌المللی انرژی گفت، پیش‌بینی می‌شود تقاضا در سه‌ماهه پایانی سال پیش از سقوط به 1 میلیون بشکه در روز در سه ماه اول 2019، بهبود یابد.

ارسال نظر