کد خبر : 41458

احتمال افزایش قیمت های بوتادین در کوتاه مدت

قیمت‌های صنایع پایین‌دستی استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر با رقابت سنگینی از سوی رابر طبیعی مواجه شده‌اند، که رقیب خوراک جایگزینی است که همچنین برای تولید تایر در صنعت اتومبیل استفاده می‌شود

احتمال افزایش قیمت های بوتادین در کوتاه مدت

پتروتحلیل- به نظر می‌رسد قیمت‌های بوتادین در کوتاه‌مدت افزایش خواهد یافت، اما بهبود قیمت‌ها طولانی‌مدت نخواهد بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، به نظر می‌رسد قیمت‌های نقدی بوتادین آسیا در کوتاه‌مدت افزایش بیابند، اما احتمال می‌رود بهبود قیمت‌ها با توجه به ضعف بازارهای پایین‌دستی استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر، طولانی‌مدت نباشد.

ازآنجایی‌که پیش‌بینی می‌شود عرضه محدود شود و تقاضا از سوی تولیدکنندگان آکریلونیتریل بوتادین استایرن و آکریلونیتریل بوتادین رابر بالا باقی بماند، تاجران یا عرضه‌کنندگان افزایش قیمت‌ها را هدف قرار داده‌اند.

یکی از تاجران گفت: «ازآنجایی‌که عرضه در حال محدود شدن است و تقاضای خرید از سوی تولیدکنندگان آکریلونیتریل بوتادین استایرن و آکریلونیتریل بوتادین رابر مناسب است، عرضه‌کنندگان یا فروشندگان محموله‌های نقدی خود را زیر قیمت 1750 دلار در هر تن (شمال شرق آسیا) نخواهند فروخت.»

چندین کراکینگ شامل Lotte Chemical و LG Chem کره جنوبی و China’s Sinopec Shanghai SECCO و Maoming Petrochemical چین، برنامه دارند تا واحدهای خود را از سپتامبر تا نوامبر تعطیل کنند.

قیمت‌های نقدی به 1750 تا 1800 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) برای تحویل‌های جدید، افزایش یافته‌اند.

طبق داده‌های آیسیس، در هفته منتهی به 27 ژوئیه، قیمت‌های نقدی بوتادین با 3 درصد کاهش به 1675 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) افت کردند.

علیرغم مقاومت تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر که از مصرف‌کنندگان اصلی بوتادین هستند، عرضه‌کنندگان قیمت‌های بالاتری را ارائه می‌دهند.

یکی از عرضه‌کنندگان منطقه‌ای بوتادین گفت: «بوتادین محصول بسیار باارزشی است و مصرف‌کنندگانی هستند که توانایی پرداخت بیشتر نسبت به تولیدکنندگان استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر را دارند.»

ازآنجایی‌که بازارهای استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر وضعیت مناسبی ندارند، و حاشیه سودهای آن‌ها به‌شدت در حال کاهش یا منفی شدن است، احتمالاً بهبود قیمت‌ها دائمی نخواهد بود.

یکی از تاجران گفت: «از آنجایی که حاشیه سودهای صنایع پایین‌دستی رابر و پلیمر به‌شدت کاهش ‌یافته و تحت‌فشار هستند، روند صعودی محدود خواهد بود.»

قیمت‌های صنایع پایین‌دستی استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر با رقابت سنگینی از سوی رابر طبیعی مواجه شده‌اند، که رقیب خوراک جایگزینی است که همچنین برای تولید تایر در صنعت اتومبیل استفاده می‌شود.

یکی از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی سینتتیک رابر گفت: «رابر طبیعی در حدود 400 تا 500 دلار از استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر ارزان‌تر است و این کار را برای افزایش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان آن‌ها سخت می‌کند. اگر قیمت‌های بوتادین به بالای 1800 دلار در هر تن افزایش پیدا کنند، تقاضا نابود خواهد شد.»

چندین تولیدکننده استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر در آسیا شامل، Kumho Petrochemical کره جنوبی، TSRC تایوان و Shen Hua چین در حال حاضر تولیدات خود را به کمترین میزان رسانده‌اند یا برنامه‌های تعطیلی خود را به دلیل افت ادامه‌دار حاشیه سودها، نزدیک‌تر کرده‌اند.

یکی از تولیدکنندگان سینتتیک رابر گفت: «اگر قیمت‌های بوتادین به 1800 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا) افزایش یابند، تولیدکنندگان استایرن بوتادین رابر یا پلی بوتادین رابر بیشتری واحدهای خود را تعطیل می‌کنند یا میزان تولیدات خود را کاهش می‌دهند.

جدا از عرضه‌های منطقه‌ای، مصرف کنندگان بوتادین آسیا همچنین محموله‌های بوتادین را از دیگر مناطق وارد کرده‌اند.

محموله‌های دریای عمیق در نیمه اول سال جاری، حجم زیادی از واردات بوتادین کره جنوبی که یکی از مصرف‌کنندگان اصلی هست را تشکیل دادند، اگرچه پیش‌بینی می‌شود که چین با افزایش ظرفیت‌های بوتادین خود، در آینده نقش مهم‌تری را به‌عنوان صادرکننده ایفا کند.

چین از ژوئن سال جاری، بیش از 10000 تن بوتادین به کره جنوبی صادر کرده است.

چین از اواخر 2017، 400000 تن به ظرفیت‌های بوتادین خود اضافه کرد، و پیش‌بینی می‌شود شرکت Zhejiang Petroleum and Chemical Co (ZPC) بعد از شروع فعالیت خود در واحد کراکینگ اتیلن در اوایل سال 2019، با ظرفیت 4/1 میلیون تن در سال، 200000 تن دیگر ظرفیت را افزایش بدهد.

ارسال نظر