کد خبر : 41444

به بهانه آغاز ادغام تاپیکو در هلدینگ خلیج فارس؛

یک کارشناس نفتی: سرمایه سوزی سهامداران شستا

این واگذاری در حالی انجام می شود که زمزمه های بسیاری درباره افزایش قیمت دلار رسمی تا مرز ٨ هزار و ٥٠٠ تومان نیز شنیده می شود و از این رو به نظر می رسد واگذاری سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس در شرایط فعلی آتش زدن سرمایه کارگرانی است که سالها، سختی های بسیاری را تحمل کرده اند

یک کارشناس نفتی: سرمایه سوزی سهامداران شستا

پتروتحلیل- فرآیند ادغام تاپیکو در هلدینگ خلیج فارس با فروش ١٦ درصد سهام تاپیکو با قیمت ٢٦٠ تومان در حالی در هفته گذشته آغاز شد که پیشروی قیمت دلار در بازار آزاد را تا مرز ١٢ هزارتومان نیز شاهد بودیم.

به گزارش "پتروتحلیل"، برپایه تصمیم دولت شستا اقدام به فروش سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس کرده و پس از آن با افزایش سرمایه و سلب حق تقدم هلدینگ خلیج فارس، شستا سهامدار هلدینگ خلیج فارس خواهد شد. این واگذاری در حالی انجام می شود که زمزمه های بسیاری درباره افزایش قیمت دلار رسمی تا مرز ٨ هزار و ٥٠٠ تومان نیز شنیده می شود و از این رو به نظر می رسد واگذاری سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس در شرایط فعلی آتش زدن سرمایه کارگرانی است که سالها، سختی های بسیاری را تحمل کرده اند.

از سوی دیگر تصمیم واگذاری سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس در مقطعی گرفته شده که روند افزایشی قیمت دلار، آغاز ارزیابی های مجدد شرکتها را فراهم کرده است.

از این رو با توجه به اینکه سرمایه های شرکت های تاپیکو به صورت ارزی است، به طوری که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، تلکنولوژی و دانش ارزی خریداری و ارزش گذاری می شود و سهامداران این شرکت ها کارگران هستند، به نظر می رسد تصمیم برای ادغام تاپیکو در هلدینگ خلیج فارس در شرایط فعلی که قیمت دلار به روند افزایشی خود ادامه می دهد، منطقی نیست.

مهندس علی صادقی، کارشناس نفتی در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: نوع واگذاری و ادغام شرکت تاپیکو در هلدینگ خلیج فارس سرمایه سوزی است که دولت از جیب کارگران سهام دار شرکت شستا بر می دارد.

وی افزود: تمام سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت شستا به دولت تعلق ندارد، بلکه تک تک سهام داران و سرمایه آن متعلق به کارگرانی است که در تامین اجتماعی سرمایه دارند.

وی با اشاره به اینکه فروش سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس بر پایه دلار 4400 صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: در صورتی که نرخ دلار موجود در بازار حدودا 10 هزارتومان است و این اختلاف قیمت، هزینه ای است که از جیب کارگران پرداخت می شود.

این کارشناس نفتی ادامه داد: در حال حاضر کل سرمایه های موجود در پتروشیمی ها، بر پایه دلار محاسبه می شود، به طوری که تجهیزات، ماشین آلات و دانش موجود در پتروشیمی ها، اکثرا خارجی است و در زمان خریداری به آن دلار 4400 تومان تعلق نخواهد گرفت و اگر بخواهیم همین تکنولوژی را از شرکت شستا تهیه کنیم، آیا با دلار 4400 تومانی حاضر به فروش آن خواهند بود؟

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: فرایند ادغام تاپیکو در هلدینگ خلیج فارس قطعا سبب بیکاری بسیاری از کارگران و کارمندان شرکت های تابعه شستا خواهد شد و از سوی دیگر فرآیند این نوع واگذاری باعث هدر رفت سرمایه سهام داران شستا که همان کارگران هستند، می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر