کد خبر : 41431

معاون سابق وزیر نفت در گفت و گوی اختصاصی با «پتروتحلیل»؛

نفت خام قابلیت عرضه در بورس را ندارد/ ضعف بورس کالا در معاملات نقدی و آتی پتروشیمی ها

معاملات آتی در شرایطی امکان پذیر است که شرکت ها بتوانند آینده بازار را درست پیش بینی کنند و ریسک های بزرگی را متحمل نشود، اما بورس کالا در شرایط فعلی در کالاهای فیزیکی داخلی کشور نمی تواند به درستی حرکت کند چه برسد که بتواند بازار آتی را کنترل کند

نفت خام قابلیت عرضه در بورس را ندارد/ ضعف بورس کالا در معاملات نقدی و آتی پتروشیمی ها

پتروتحلیل- نفت خام با سایر فرآورده های نفتی به شدت متفاوت است و قابلیت عرضه در بورس را ندارد.

مهندس سید مهدی حسینی ، معاون سابق وزیر نفت با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»،، گفت: صادرات نفت خام در حال حاضر توسط بورس با چالش سیاسی و اقتصادی مواجه است و امکان صادرات آن چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی امکان ندارد.

 وی افزود : امروزه درهیچ جای دنیا نفت را به صورت خرده فروشی معامله نمی کنند، از طرفی محموله های نفتی در دنیا با ظرفیت 500.000 هزار تن در حال خرید و فروش است و بخش خصوصی ای را در ایران کمتر سراغ داریم که بتواند در این حجم به خرید و فروش نفت خام بپردازد.

وی گفت : از طرفی در بخش زیر ساخت نیز ما با مشکل مواجه هستیم، به طوری که بخش خصوصی در ایران آشنا به بازارهای جهانی نفت نیست و باید آموزش لازم را به آنها برای ورود به بازار جهانی نفت داد.

وی تاکید کرد : از سوی دیگر تجربه دوره قبلی تحریم ها به ما نشان می دهد که فروش نفت به روش هایی که در ایران متداول است، افرادی مانند بابک زنجانی ها را برای ما به ارمغان می آورد و کاملا فساد آور است، به طوری که در مقطعی شرکت ملی نفت ایران با 50 میلیارد دلار بدهی روبه رو بود، از این رو فروش نفت به این روش ها، یک شعار غلط و فساد آور است.

وی ادامه داد : راه حل ممکن در حال حاضر این است که با توجه به تحقیر پیش آمده برای اروپا توسط آمریکا در قضیه برجام این عمل به دیپلماسی ایران اجازه می دهد که به اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم ها راه حل ارائه دهد  و یکی از این راه حل ها این است که اتحادیه اروپا شرکت هایی را به وجود بیاورد که سرمایه ای در آمریکا ندارند و تحریم آنها تاثیری بر روند کاری آنها نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که فروش محصولات پتروشیمی چرا با توافق تولیدکننده و مصرف کننده مانند شرکت سابیک عربستان در ایران صورت نمی گیرد، گفت : در حال حاضر با توجه به تلاطم بازار ارزی و نداشتن ثبات  اقتصادی طبعا فضای بازرگانی ما نیز متاثر از  این روند است و آینده بازارنیزدر این شرایط فعلی قابل پیش بینی نیست، این در حالی است که شرکت هایی مانند سابیک دارای ثبات قیمتی در بازار خود  هستند که می توانند آینده خود را برنامه ریزی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل در بورس های دنیا فروش آتی نفت خام و بعضا فرآورده های نفتی مرسوم است و ما شاهد فروش محصولات پتروشیمی به صورت نقدی در بورس کالا هستیم، گفت: در بورس نایمکس نیویورک امروزه به جای فروش نفت به صورت فیزیکی، فروش نفت کاغذی مرسوم است که بسیار هم این فضا پول ساز است، ولی در ایران باید سازو کار اولیه این معاملات به وجود بیاید.

وی افزود: معاملات آتی در شرایطی امکان پذیر است که شرکت ها بتوانند آینده بازار را درست پیش بینی کنند و ریسک های بزرگی را متحمل نشود، اما بورس کالا در شرایط فعلی در کالاهای فیزیکی داخلی کشور نمی تواند به درستی حرکت کند چه برسد که بتواند بازار آتی را کنترل کند.

ارسال نظر