کد خبر : 41409

عضو اتاق بازار پول و سرمایه تهران در گفت و گو با «پتروتحلیل»؛

سودآوری صنعت پتروشیمی با دلار 4 هزار و 200 تومان دشوار است

استدلال دولتی ها نیز این است که با توجه به عدم افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و افزایش قیمت ارز از 3800 تومان به 4200 تومان ضرر زیادی شامل پتروشیمی ها نمی شود

سودآوری صنعت پتروشیمی با دلار 4 هزار و 200 تومان دشوار است

پتروتحلیل - هزینه های تولید در کشور بالا رفته است و سود آوری در صنعت پتروشیمی با نرخ دلار 4200 تومانی کار بسیار مشکلی است.

فرهاد فزونی ، عضو اتاق بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»،، گفت: بخش عمده پتروشیمی ها تحت نفوذ یا متعلق به دولت است، بنابراین تشخیص دولتی ها این است که در شرایط فعلی و با توجه به نیاز ارز این کار را انجام دهند که سیاست غلطی است.

 وی در ادامه افزود : استدلال دولتی ها نیز  این است که با توجه به عدم افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و افزایش قیمت ارز از 3800 تومان به 4200 تومان ضرر زیادی شامل پتروشیمی ها نمی شود. 

وی گفت: در حال حاضر دلار چند نرخی اقتصاد را دچار تشنج کرده است و از طرفی پتروشیمی ها علاقه مند هستند که دلارهای خود را با قیمت 7500 تومان در بازار ثانویه به فروش برسانند تا به سود معقولی برسند اما دولتی ها  متاسفانه از سیستم دستوری استفاده می کنند.

وی در پاسخ به سوال این که پتروشیمی ها در حال حاضر مجبورند محصولاتشان را در بورس با نرخ دلار 4.200 تومانی به فروش برسانند و آیا در دراز مدت به آنها ضرر نمی رسد، گفت : حتما اقتصاد دستوری برای صنعت پتروشیمی  و بازار دارای ضرر است، از طرفی  مسئولین نه تنها  کنترل خود را بر بازار کم نکردند بلکه مدعی هستند که  این کنترل باید بیشتر نیز بشود که برای مثال شامل قیمت ارز و ... می شود.

وی در پاسخ به سوالی که برخی از خریداران بورس سودهای غیر متعارفی به دست می آورند و این که آیا بهتر نیست این سود نصیب پتروشیمی ها شود نیز افزود : بعضی از پتروشمی ها برخی اقلام خود را با محاسبه دلار 8000 تومانی می فروشند به این معنا که قیمت های برخی از کالاها را بالا برده اند و نتیجه آن  این است که اقتصاد داخل دچار مشکل می شود ولی در کل اگر سود به حساب تولید کننده و نه دلال بیاید شاید بتوانند خود را بالا بکشند.

وی گفت : حال اگر از خودمان نیز انتقاد کنیم و بخواهیم دلار به دست آمده از فروش جنس 8000 تومانی را  در صنعت پتروشیمی در خارج از کشور سرمایه گذاری نماییم، این نیز مناسب نخواهد بود.

 وی در ادامه افزود: اگر اجازه بدهیم فعالان اقتصادی در بازاری که عرضه و تقاضا وجود دارد کار خود را انجام بدهند و موانع تراشی برای آنها ایجاد نکنیم  به طور قطع بازار به شرایط مناسبی خواهد رسید و سود نصیب کسی خواهد شد که شایستگی آن را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر ملزم شدن شرکت های برزگ بر فروش ارز خود به دولت نیز گفت: اغلب شرکت ها که اکثرا دولتی یا خصولتی هستند در حال حاضر ارز خود را به دولت می فروشند، هم اکنون نیز هر شرکتی سعی می کند با توجه به  دستورات دولت سود خود را به حداکثر برساند و این دولت است که تمام قوانین اقتصاد را به هم زده است.

وی در پایان راه کار نجات بخش از این شرایط را اقتصاد آزاد و اجازه دادن به فعالان اقتصادی است که کار خود را بدون موانع تراشی انجام بدهند.

ارسال نظر