کد خبر : 41406

پلی‌اتیلن ترفتالات چین و کره جنوبی وارد دور جدید افت قیمت می‌شود

انتظار می‌رود قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات در میان بهبود عرضه و کاهش تقاضا در کنار نزدیکی پایان فصل اوج تبادلات، در کوتاه‌مدت روند کاهشی خود را حفظ کنند

پلی‌اتیلن ترفتالات چین و کره جنوبی وارد دور جدید افت قیمت می‌شود

پتروتحلیل- در چین، عرضه‌کنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات در هفته گذشته عمدتاً به دلیل بهبود میزان عرضه در میان ظرفیت‌های جدید در آسیا، قیمت‌های صادراتی خود را بار دیگر کاهش دادند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با توجه به نزدیکی پایان فصل اوج تبادلات و افت اخیر قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی که روند کاهشی را تشدید کرد، تقاضا نامناسب بود.

میزان کلی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی در رقم 1260 تا 1360 دلار در هر تن (FOB چین، نقدی) گزارش شد. میزان قیمت نسبت به هفته گذشته در بازه پایینی 60 دلار در هر تن کاهش یافت، درحالی‌که بازه بالایی با 10 دلار کاهش مواجه شد. یکی از تولیدکنندگان قیمت‌های ماه اوت خود را 90 دلار در هر تن کاهش داد و قیمت 1290 دلار در هر تن (FOB) را ارائه داد.

یکی از منابع تولیدکننده گفت: «ازآنجایی‌که روند نزولی خریداران را از فعالیت بازداشته است، تقاضا از سوی بازارهای صادراتی ضعیف می‌باشد. احتمال می‌رود با توجه به ظرفیت‌های جدید در آسیا عرضه افزایش یابد.» یکی از تاجران به دلیل کاهش نگرانی‌های عرضه در اروپا، قیمت‌های خود را در مقایسه با اواخر ژوئن 50 تا 65 دلار در هر تن کاهش داد، و قیمت 1290 تا 1330 دلار در هر تن (FOB) را ارائه کرد. او گفت: «سقوط قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی در اواسط هفته، روند کاهشی را تشدید کرده است.»

در داخل چین، قیمت‌های داخلی افت هفتگی در حدود 40 تا 70 دلار در هر تن را ثبت کردند. چندین تولیدکننده تحت‌فشار ظرفیت‌های جدید، به روند کاهش قیمت‌های خود ادامه دادند. یکی از تاجران داخلی اظهار داشت: «بهبود عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات در کنار افت قابل‌توجه قیمت‌های نفت خام بازارهای معاملات آتی، قیمت‌ها را بیش‌ازپیش کاهش داد.»

یکی از تولیدکنندگان کره جنوبی، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات خود را برای باری دیگر 10 تا 20 دلار در هر تن کاهش داد، و قیمت‌های صادراتی خود را به 1370 تا 1380 دلار در هر تن (FOB بوسان، نقدی) رساند. یکی از منابع تولیدکننده اشاره داشت: «ما برای یک هفته دیگر قیمت‌های خود را کاهش دادیم تا بتوانیم با قیمت‌های پایین از سوی چین رقابت کنیم.»

انتظار می‌رود قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات در میان بهبود عرضه و کاهش تقاضا در کنار نزدیکی پایان فصل اوج تبادلات، در کوتاه‌مدت روند کاهشی خود را حفظ کنند. تعدادی از فروشندگان گفتند: «احتمال می‌رود قیمت‌های بالای 1300 دلار در هر تن (FOB چین) به‌زودی نایاب شوند.» در بازارهای خوراک، قیمت‌های نقدی اسید ترفتالیک خالص در این هفته 5 تا 10 دلار کاهش یافتند و به 840 تا 845 دلار در هر تن رسیدند، درحالی‌که قیمت‌های نقدی مونو اتیلن گلیکول با افزایش جزئی 5 دلاری در رقم 895 تا 900 دلار در هر تن (هر دو CFR چین) ثابت شدند.

ارسال نظر