کد خبر : 41401

وضوح روند کاهشی در بازار پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی ترکیه

پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات به دلیل ممانعت خریداران تغییرات کاهشی بیشتری را تجربه کنند، درحالی‌که انتظار می‌رود محدودیت عرضه تحویل فوری از کاهش‌های احتمالی جلوگیری کند

وضوح روند کاهشی در بازار پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی ترکیه

پتروتحلیل- در ترکیه، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی در اواخر هفته گذشته کاهش یافتند، که به دنبال این امر خریداران منتظر ماندند تا ببینند کاهش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این میان، تعدادی از تولیدکنندگان داخلی، تلاش کردند تا قیمت‌های خود را حفظ کنند و آن را ناشی از محدودیت‌های جاری عرضه تحویل فوری دانستند.

یکی از تولیدکنندگان داخلی، ازآنجایی‌که به دلیل محدودیت عرضه گرید بطری خود فشار فروشی را احساس نمی‌کند، قیمت‌های خود را بدون تغییر نگه داشت. اگرچه، یکی از تولیدکنندگان داخلی، به دلیل پرداخت معوق علاوه بر کاهش 30 دلاری در هفته گذشته، قیمت‌های خود را 20 دلار دیگر کاهش داد.

به‌این‌ترتیب، قیمت‌های تعدادی از تولیدکنندگان داخلی پلی‌اتیلن ترفتالات در رقم 1695 تا 1720 دلار در هر تن (نقدی) و 1800 تا 1890 دلار در هر تن (FD/ex-warehouse ترکیه، 90 روزه، شامل مالیات بر ارزش‌افزوده) قرار گرفت. یکی از منابع تولیدکننده اظهار داشت: «توافق نظر بر این است که قیمت‌ها بالا هستند و بدون توجه به اینکه قیمت‌های خوراک چقدر می‌شوند، قیمت‌ها باید افت کنند. اگرچه، با توجه به فرارسیدن زمان محموله‌های وارداتی سپتامبر، تمایلی به ارائه تخفیفات بالا نداریم.»

قیمت‌های محموله‌های داخلی با 10 تا 30 دلار کاهش، عمدتاً در رقم 1650 تا 1700 دلار در هر تن (ex-warehouse، نقدی) قرار گرفتند. در این میان، یکی از خریداران پیشنهاد پلی‌اتیلن ترفتالات اسپانیایی با رقم 1610 دلار در هر تن با تحویل در ماه اوت دریافت کرد. به گفته فروشندگان، خریداران حجم بالا فعالیتی نداشتند. علیرغم این فصل، ازآنجایی‌که احتمال می‌رود قیمت‌های محصولات نهایی در روزهای آتی افت بیشتری را تجربه کنند، خریداران خریدهای خود را به نیازهای خود محدود کرده‌اند.

در بازار وارداتی، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات چینی با 25 تا 40 دلار کاهش در هر تن به 1350 تا 1360 دلار در هر تن (CIF، مشمول 6/5 مالیات، نقدی) رسیدند. در این میان، پلی‌اتیلن ترفتالات هندی، کاهشی 25 دلاری را ثبت کرد و با شرایط یکسان، 1375 تا 1405 دلار در هر تن گزارش شد. طبق داده‌های شاخص قیمت chemOrbis، در کنار افت اخیر قیمت‌ها، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات به کمترین میزان خود از آوریل عقب‌نشینی کردند.

پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات به دلیل ممانعت خریداران تغییرات کاهشی بیشتری را تجربه کنند، درحالی‌که انتظار می‌رود محدودیت عرضه تحویل فوری از کاهش‌های احتمالی جلوگیری کند. یکی از خریداران ادعا داشت: «ما فکر نمی‌کنیم که خریداران ذخایر زیادی داشته باشند و بالاخره مجبور به خرید خواهند شد.»

قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات به کمترین میزان خود در 3 ماه اخیر رسید.

قیمت‌های داخلی هنوز بالا به نظر می‌رسند.

خریداران روند کاهشی را پیش‌بینی نمی‌کنند.

روند کاهشی در چین فروشندگان را تحت‌فشار قرار داد.

پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری (دلار در هر تن): 1695 تا 1720 (نقدی) / 1800 تا 1890 (90 روزه).

پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی چینی (دلار در هر تن): 1350 تا 1360 (CIF).

 

ارسال نظر