کد خبر : 41385

تجارت ضعیف پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آسیای جنوبی در میان تردیدها

قانون منع استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف که در روز 23 ژوئن در ایالت مهاراشترا، جایی که بمبئی واقع شده است، وضع شد، تقاضای پلی‌اتیلن سنگین فیلم را به‌شدت تضعیف کرده است

تجارت ضعیف پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن آسیای جنوبی در میان تردیدها

پتروتحلیل-احتمال می‌رود تجارت‌های نقدی پلی اولفین آسیا جنوبی در ماه اوت با توجه به تردیدهای مربوط به قانون منع استفاده از پلاستیک‌ها در هند و انتخابات آتی پاکستان، ضعیف باقی بماند.

به گزارش "پتروتحلیل"، و طبق داده‌های آیسیس، در روز 13 ژوئیه، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم در هند با 10 دلار کاهش هفتگی به 1090 تا 1120 دلار در هر تن (CFR) رسیدند؛ و با 10 دلار کاهش در بازه پایینی نسبت به هفته گذشته، در پاکستان به رقم 1140 تا 1180 دلار در هر تن (CFR) رسیدند.

داده‌ها نشان داد، قیمت‌های پلی‌پروپیلن رافیا و پلی‌پروپیلن گرید تزریقی، با 10 تا 20 دلار کاهش در طی زمان مشابه به ترتیب به 1260 تا 1280 دلار در هر تن (CFR هند) و 1280 تا 1310 دلار در هر تن (CFR هند) رسیدند.

در هند، ارزش پایین روپیه در برابر دلار آمریکا به تضعیف واردات حجم زیادی از پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن ادامه داد، به‌خصوص از زمانی که عرضه داخلی قادر به پوشش نیازهای فوری بود.

ازآنجایی‌که اکثر تولیدکنندگان داخلی با بیشترین میزان در حال تولید هستند، تعدادی از گرید های پلی‌اتیلن مانند پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم در کشور، در مقداری بیش‌ازحد نیاز باقی ماندند.

یکی از تاجران هندی گفت، تعدادی از تولیدکنندگان همچنین به ارائه قیمت‌های محرکی برای خرید حجم زیادی از پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم در میان عرضه بیش‌ازحد داخلی ادامه دادند، که باوجود این امر محموله‌های وارداتی همچنان خریداری ندارند.

هند به دنبال آغاز فعالیت تعدادی از واحدهای بزرگ داخلی، در سه‌ماهه چهارم 2017 به یکی از صادرکنندگان خالص پلی‌اتیلن تبدیل شد.

ازآنجایی‌که اکثر تولیدکنندگان به دلیل حاشیه سود بهتر، تولید پلی‌اتیلن سنگین پایپ خود را به بیشترین میزان ممکن رساندند، عرضه داخلی پلی‌اتیلن سنگین فیلم همچنان اندک است.

علیرغم عرضه اندک، قیمت‌های نقدی وارداتی این کالا از ژوئن، تحت‌فشار ضعف بازار چین، روندی نزولی داشته‌اند.

ارزش پایین روپیه تاجرانی که اخیراً صاحب ذخایری هستند که با قیمت بالاتر در دوره آوریل تا ژوئن خریداری کرده‌اند، نگران کرده است.

قانون منع استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف که در روز 23 ژوئن در ایالت مهاراشترا، جایی که بمبئی واقع شده است، وضع شد، تقاضای پلی‌اتیلن سنگین فیلم را به‌شدت تضعیف کرده است. بمبئی یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور است.

مهاراشترا هجدهمین ایالتی بود که این قانون را اعلام کرد، و بمبئی در حال حاضر بزرگ‌ترین شهر هند است که استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف را منع کرده است.

در تولید کیسه‌های پلاستیکی پلی‌اتیلن سنگین فیلم استفاده بالایی دارد.

معامله‌کنندگان بازار پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای تعدادی از گرید های پلی‌پروپیلن نیز تحت تأثیر این قانون کاهش یابند.

یکی از خریداران هندی گفت: «پلی‌پروپیلن لوله‌ای سخت فیلم در بسته‌بندی کاربرد بالایی دارد، بنابراین تقاضای داخلی آن کاهش یافته است.»

معامله‌کنندگان بازار به دلیل تردیدهای به وجود آمده از این قانون، موضع احتیاطی اتخاذ کرده‌اند.

یکی از تاجران هندی گفت: «ما هنوز منتظریم که موادی که تحت این قانون قرار می‌گیرند مشخص شوند. آیتم‌هایی همچون بسته‌بندی تولیدکنندگان در این لیست قرار نگرفته‌اند، بنابراین تا شفافیت کامل این قانون باید منتظر بمانیم.»

در پاکستان، پیش از انتخابات سراسری 25 ژوئیه، تقاضای پلی اولفین ها اندک باقی ماند.

سقوط ارزش اخیر روپیه پاکستان، به دنبال جلسه بانک مرکزی برای تقویت نرخ ارز کشور، موجب افزایش قیمت محموله‌های وارداتی شد.

یکی از پردازشگران واقع در پاکستان گفت: «انتظار نمی‌رود بازار تا پیش از اواخر ماه اوت بهبود یابد، که تا آن زمان می‌توانیم از سیاست‌های دولت جدید آگاه باشیم.»

 

ارسال نظر