کد خبر : 41369

گزینه‌های اندک چین برای مقابله با تعرفه‌های مطرح‌شده آمریکا؛

آیا چین عقب نشینی می کند؟

صندوق بین‌المللی پول، در گزارش خود در مورد دورنمای اقتصاد جهانی در ماه آوریل، 2/9 درصد رشد را برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نسبت به سال گذشته با 2/3 درصد پیش‌بینی کرد

آیا چین عقب نشینی می کند؟

پتروتحلیل- چین گزینه‌های خود را برای پاسخ به تعرفه‌های برنامه‌ریزی‌شده آمریکا که نزدیک به 500 میلیارد دلار از محصولات چینی را هدف قرار داده را محدود کرده است، و احتمال دارد به گزینه بی تعرفه کردن کالاهای آمریکایی عقب‌نشینی کند که قدرت‌های آسیایی از این اتفاق به‌عنوان "قلدری تجاری" یاد می‌کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، چین قسم خورده است تا در برابر هر سد تجاری که آمریکا درست می‌کند، اقدام متقابل کند.

اولین اتفاق در جریان جنگ تجاری چین و آمریکا در 6 ژوئیه زمانی که آمریکا بر 34 میلیارد دلار از واردات چین 25 درصد تعرفه اعمال کرد، رقم خورد، که این اتفاق چینی‌ها را بر آن داشت که عکس‌العملی یکسان داشته باشند.

این جنگ تجاری بین دو غول اقتصادی دنیا زمانی تشدید شد که در 10 ژوئیه آمریکا تهدید کرد که بر روی محصولات چینی به ارزش 200 میلیارد دلار 10 درصد تعرفه اضافی اعمال می‌کند، که این تعرفه‌ها شامل محصولات اصلی شیمیایی اعم از خوراک‌های همچون نفتا و اتان می‌شود.

عوامل مرکز تحقیقات اقتصادی UOB واقع در سنگاپور اظهار داشتند: «در حال حاضر مسئله اصلی این است که چین به چه شکل می‌خواهد در برابر آخرین اقدام ترامپ واکنش نشان دهد.»

آن‌ها اضافه کردند: «چینی‌ها ظرفیت کمتری برای اقدام متقابل دارند زیرا مجموع واردات چین از آمریکا کمتر از 200 میلیارد دلار محصولی است که هدف 10 درصد تعرفه اضافی قرار گرفته‌اند.»

در سال 2017، مجموع واردات چین از آمریکا 130 میلیارد دلار بود، درحالی‌که صادرات محصولات چینی به آمریکا و مجموع خدمات در رقمی در حدود 500 میلیارد دلار قرار گرفت.

مرکز تحقیقات اقتصادی Nomura واقع در ژاپن پیش‌بینی می‌کند که آخرین تعرفه‌های آمریکا در روز 15 اکتبر، بعد از 2 ماه نظرخواهی عمومی و جلسات ماه اوت، اعمال شود.

آن‌ها اظهار داشتند: «بعد از هفته‌ای نسبتاً آرام به دنبال دور اول تعرفه‌های آمریکا و پاسخ چین در 6 ژوئیه، این اتفاق جنگ تجاری بین آمریکا و چین را به‌شدت تشدید می‌کند.»

مقامات Nomura گفتند، با توجه به اینکه لیست جدید مقداری بیشتر از مجموع صادرات آمریکا به چین در سال 2017 می‌باشد، چینی‌ها می‌توانند در پاسخ، بر 100 میلیارد دلار از محصولات آمریکایی تعرفه‌هایی بیش از 20 درصد را اعمال کنند.

آن‌ها اضافه کردند: «چین همچنین می‌تواند با بی تعرفه کردن کالاهای آمریکایی عقب‌نشینی کند.»

اگرچه، ترامپ قصد دارد تا بر 500 میلیارد دلار از محصولات چینی تعرفه اعمال کند، که این مقدار درمجموع از صادرات سال گذشته چین به آمریکا نیز بیشتر خواهد شد.

قصد آمریکا از اعمال تعرفه‌ها این بود تا از کسری تجاری 370 میلیارد دلاری خود با چین بکاهد.

بر اساس منابع رسمی، آمریکا در سال گذشته مقصد بیش از یک‌پنجم مجموع صادرات چین با ارزش کلی 2/26 تریلیون دلار بود.

ساخت دیواری از تعرفه‌های در برابر یکدیگر می‌تواند به مصرف داخلی ضربه سنگینی وارد کند و به این معنی است که قیمت محصولات قیدشده افزایش خواهد یافت، و همچنین عامل بالقوه شدیدی است که می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد.

مقامات UOB اظهار داشتند: «ازآنجایی‌که هنوز مقداری امید برای تغییر این رویه به‌جای اقدامات متقابل تجاری باقی است، دورنمای بازار بیش‌ازپیش نامشخص شده است.»

مقامات Nomura گفتند، دور اول تعرفه‌های آمریکا که 50 میلیارد دلار از واردات چینی را هدف قرار داده بود، عمدتاً بر روی کالاهای اساسی بود، درحالی‌که لیست جدیدی که شامل 200 میلیارد از محصولات چینی است، اکثراً بین کالاهای اساسی و محصولات نهایی تقسیم می‌شود.

تجهیزات الکتریکی و ماشینی جز اهداف اصلی باقی ماندند، که این امر هم‌راستا با هدف اصلی دولت ترامپ بر روی تجهیزات الکتریکی و ماشینی خاصی است که در برنامه سال 2025 پکن قرار می‌گیرند.

مقامات UOB گفتند، در واکنش به این امر، احتمال می‌رود چین خدمات صادراتی از آمریکا به کشور را کاهش دهد. این امر شامل توریسم، تحصیلات و خدمات بانکی می‌شود که سالانه ارزشی بیش از 50 میلیارد دلار دارند، و آمریکا در حال حاضر از مازاد چین در این حوزه لذت می‌برد.

آن‌ها اضافه کردند: «ما بر این باوریم که تأثیر کلی فعالیت‌های تجاری احتمالاً تنها در سال 2019 احساس خواهد شد، و در ماه‌های آتی شمار فعالیت‌های تجاری را بررسی خواهیم کرد تا تأثیر بالقوه این اتفاقات را بر رشد سال 2018 ارزیابی کنیم.»

سرعت رشد تولید ناخالص داخلی چین در طی 6 سال گذشته از سال 2011 با روندی ثابت رو به کاهش بوده است. دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2017 با رشد 9/6 درصدی متعجب شد، اما به نظر می‌رسد که در سال جاری رشد ضعیف‌تری را در حدود 6/5 درصد ثبت کند.

بررسی رشد پیش از شروع جنگ تجاری آغاز شد.

از سوی دیگر، اقتصاد آمریکا، در سال دوم رشد مناسب خود به سر می‌برد.

صندوق بین‌المللی پول، در گزارش خود در مورد دورنمای اقتصاد جهانی در ماه آوریل، 2/9 درصد رشد را برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نسبت به سال گذشته با 2/3 درصد پیش‌بینی کرد.

ارسال نظر