کد خبر : 41345

آمریکا به دنبال اعمال تعرفه‌های جدید 200 میلیارد دلاری بر روی محصولات چینی

سهام شرکت‌های پتروشیمی در روز چهارشنبه در کنار افت بورس‌های منطقه‌ای بعد از اعلام آمریکا، سقوط کرد

آمریکا به دنبال اعمال تعرفه‌های جدید 200 میلیارد دلاری بر روی محصولات چینی

پتروتحلیل-دولت دونالد ترامپ در اواخر روز سه‌شنبه لیست جدیدی از تعرفه‌ها بر روی محصولات چینی را به ارزش 200 میلیارد دلار اعلام کرد، که این امر تهدید جدیدی است که تنش‌های تجاری را تشدید می‌کند و در سراسر جهان همه را نگران کرده است.

به گزارش "پتروتحلیل"، دولت آمریکا فرصت دوماهه‌ای را برای نظرخواهی عمومی این لیست اعلام کرد که در آن 10 درصد مالیات جدید بر روی محصولات چینی اعمال خواهد شد، و بررسی آن در روز 20 تا 23 اوت انجام خواهد شد.

نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتیزر در بیانیه‌ای در اواخر روز سه‌شنبه گفت: «به مدت یک سال، دولت ترامپ صبورانه به چین اصرار داشت تا از فعالیت‌های ناجوانمردانه خود دست بکشد، بازار خود را بگشاید و وارد رقابت واقعی در بازار شود.»  

او اضافه کرد: «چین رفتار خود را تغییر نداده است – این رفتار آن‌ها آینده اقتصاد آمریکا را در خطر قرار می‌دهد. چین به‌جای اینکه به نگرانی‌های قانونی ما بپردازد، شروع به اقدام متقابل در برابر محصولات آمریکایی کرده است. این عمل آن‌ها هیچ توجیهی ندارد.»

سهام شرکت‌های پتروشیمی در روز چهارشنبه در کنار افت بورس‌های منطقه‌ای بعد از اعلام آمریکا، سقوط کرد.

اعمال تعرفه‌های 34 میلیارد دلاری آمریکا بر روی محصولات چینی در روز 6 ژوئیه آغاز شد، که این اقدام چین را به پاسخی با مقیاس و شدت یکسان واداشت، و به‌طور بالقوه آغازگر جنگ تجاری بین این دو اقتصاد بزرگ جهان بود.

تعرفه‌های متقابل چین شامل 545 محصول آمریکایی می‌شود که محصولات کشاورزی از قبیل ذرت و سویا را در برمی‌گیرد.

انتظار می‌رود اعمال بخش دوم تعرفه‌های آمریکا که شامل 16 میلیارد از محصولات چینی می‌باشد، از اواخر این ماه آغاز شود.

در این بخش محصولاتی از قبیل پلی‌اتیلن، پلی وینیل کلراید، پلی کربنات، پلی آمید در کنار پروپان، ال پی جی و گازهای هیدروکربن، نفتا، بنزن، تولوئن و زایلن ها و نفت خام مشاهده می‌شود.

طبق آخرین اظهارات دفتر نمایندگی تجارت آمریکا، اقدام متقابل چین در برابر مجموعه اول تعرفه‌های آمریکا موجب تغییر این اقدام اولیه شد.

آن‌ها اضافه کردند: «تغییر مطرح‌شده به این شکل است که تعرفه 34 میلیارد دلاری و 16 میلیارد دلاری حفظ ‌شده، و در اقدامی دیگر 10 درصد تعرفه دیگر بر روی محصولات چینی اضافه می‌شود که درمجموع ارزش تجاری سالانه آن تقریباً به 200 میلیارد دلار می‌رسد.»

این لیست جدید همه‌جانبه که توسط دفتر نمایندگی تجارت آمریکا منتشر شده است شامل محصولات نهایی و خام با مشخصه‌های متفاوت می‌شود.

محصولات شیمیایی با طبقه‌بندی‌های خاص شامل تولوئن، همه انواع زایلین ها، فنول ها، نفتا، اتان، بوتان، استایرن، اتیل بنزن، کومن، اتیل کلراید، متیل کلراید، وینیل کلراید، متانول، پروپان، بوتان، اتیلن گلیکول و متیل ترت بوتیل اتر می‌شود.

این لیست همچنین شامل طبقه‌بندی‌های خاصی از استون، استیک اسید، اتیل استات، وینیل استات، فتی اسیدها، آکریلیک اسید، آدیپیک اسید، ملامین، متیل دی فنیلین ایزوسیانات، آکریلونتریل بوتادین رابر، پلی‌پروپیلن و سدیم هیدروکسید می‌شود.

این تعرفه 10 درصدی همچنین بر روی گاز طبیعی مایع، پروپان مایع، بوتان مایع، و اتیلن، پروپیلن، بوتیلن و بوتادین مایع نیز مطرح شده است.

ارسال نظر