کد خبر : 41303

رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی؛

ورود بورس کالا به سیستم رگولاتوری ضروری است

متاسفانه شاهد آن هستیم که مکانیزم بورس به صورت واقعی عمل نمی کند. بورس باید داخل یک سیستم رگولاتوری قرار بگیرد تا نهایتا محصول با قیمت واقعی به دست تولید کننده برسد

ورود بورس کالا به سیستم  رگولاتوری ضروری است

پترو تحلیل- در سال حمایت از کالای ایرانی وضعیتی بدتر و دشوار تر از این لحظه در زمان کاری خود سراغ نداشته ام و اوضاع را بسیار وخیم می بینم.

مهندس عباس متوسلیان، رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، با بیان این مطلب گفت: متاسفانه سیستم و مکانیزم عرضه مواد اولیه در کشور هر روز تابع عوامل مختلف است وهیچ ثباتی در این سالها برای تولید کننده به همراه نداشته است.

وی افزود : تولید کننده واقعی در عرضه و هم در قیمت مواد اولیه به دنبال ثبات است و باید همیشه یک روند متعادلی طی شود تا بازار به ثبات برسد.

وی درباره نقش بورس کالا در روند بازار نیز گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که مکانیزم بورس به صورت واقعی عمل نمی کند. بورس باید داخل یک سیستم  رگولاتوری  قرار بگیرد تا نهایتا محصول با قیمت واقعی به دست تولید کننده برسد.

وی افزود: محصولی که با دلار  4200 تومان به بورس فروخته می شود، به قیمت 6000 تومان به بالا در بازار عرضه می شود  و متاسفانه  دلال  از رانت ایجاد شده سود بالای را نصیب خود می کند و نتیجه این است که کارخانه های ما را متضرر و به تعطیلی می کشانند و همچنین به  زیرساخت های کشور در بخش کشاورزی، آب و فاضلاب  آسیب می زنند.

وی درباره کاهش حجم عرضه های برخی از شرکت های پتروشیمی در بورس کالا گفت : به دلیل وجود بحران بی برنامگی در تولید، که امروزه در جهان به هیچ وجه قابل توجیه نیست  و همچنین نداشتن یک سیستم  رگولاتوری قوی، متاسفانه عرضه ها دارای یک چارچوب خاصی ای نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از محصولات پلیمری به کشورهای همسایه نظیر؛ هند، چین، ترکیه و عراق قاچاق می شود، افزود :صادرات باید توسط خود پتروشمی ها انجام شود؛ به این ترتیب قاچاق محصولات پتروشیمی کاهش یافته و از رشد دلالان جلوگیری می شود.

وی همچنین در پایان یادآور شد؛  با توجه به سال حمایت از کالای ایرانی، عدم تحویل کالا از سوی شرکت های پتروشیمی به صنایع پایین دست (مثلا در حوزه پی وی سی) در زمان مقرر موجب آسیب رساندن به پروژه ها و توقف آنها می شود.

 

ارسال نظر