کد خبر : 41257

پیش بینی‌ها از بازار پلی پروپیلن ماه جولای و پیش از انتخابات آتی در ترکیه

تقاضای گرید فایبر بیش از پیش کاهش داشت چراکه برخی معامله‌کنندگان در بخش جنوبی کشور ترکیه تعطیلات عید خود را تا پس از انجام انتخابات تمدید کردند

پیش بینی‌ها از بازار پلی پروپیلن ماه جولای و پیش از انتخابات آتی در ترکیه

پتروتحلیل- فعالیت‌های کلی بازار ترکیه، به تاثیر از رکود تعطیلات طولانی‌مدت و انتخاباتی که روز یکشنبه برگزار خواهد شد، کاملاً ضعیف و نامحسوس بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، تقاضای گرید فایبر بیش از پیش کاهش داشت چراکه برخی معامله‌کنندگان در بخش جنوبی کشور ترکیه تعطیلات عید خود را تا پس از انجام انتخابات تمدید کردند. فروشنده‌ای اظهار داشت: «ما در هفته‌های اخیر برای فروختن فایبر خود به سختی افتاده‌ایم چرا که بسیاری از خریداران کارخانه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.»

در بازار واردات، این هفته قیمت‌های اندکی کمتر، در بازه پایینی قیمت‌ها ظاهر شدند اگرچه این اتفاق در واقع اصلاحاتی بود در واکنش به نبود تقاضا در بازار.  گرید رافیای عربستان سعودی با 10 دلار کاهش در نرخ 1320 تا 1345 دلار در هر تن (CIF، مشمول 6/5 درصد عوارض گمرکی، نقد) اعلام شد، اما گرید فایبر نیز در نرخ 1340 تا 1360 دلار در هر تن ثابت ماند. گرید فایبر ایرانی 5 دلار پایین آمد و به 1355 تا 1380 دلار در هر تن (CPT) رسید.

در خصوص منابع معاف از عوارض نیز باید بگوییم، گرید رافیای جنوب و مرکز اروپا حدود 1410 تا 1430 دلار در هر تن (CIF، با شرایط فروش یکسان) قیمت داشت. پلی پروپیلن گرید فایبر جنوب اروپا نیز به لطف کاهش نرخ برابری یورو به دلار، با افزایش نسبت به ماه می همراه بود و در نرخ 1220 یورو در هر تن ارائه شد. ضمناً گرید فایبر اسرائیلی در نرخ مناسب 1410 دلار در هر تن پیشنهاد شد.

در بازار داخلی، قیمت‌های فروشندگان گرید رافیا در اوایل هفته جاری 1740 تا 1770 دلار بود؛ با وجود این، با نزدیک شدن به اواسط هفته و به دلیل کاهش تقاضا و نیازشان به پول نقد، این فروشندگان تمایل بیشتری به مذاکره و تخفیف دادن پیدا کردند. گرید رافیای تحویل فوری در مواردی که خریدار جدی پیدا می‌کرد تا 1680 تا 1690 دلار در هر تن نیز پایین می‌آمد؛ اگرچه این خبر به تایید همه نرسیده است. معامله‌کنندگان گزارش دادند عرضه گرید فایبر بیش از میزان مکفی بوده است و عرضه گرید رافیای تحویل فوری نیز از قبل بیشتر شده است و این مسئله به عنوان مانعی برای بازه بالایی قیمت‌ها دیده شد.

معامله‌کنندگان گزارش دادند، با توجه به این مسئله که خریداران در اوایل ماه از خرید بیش از نیاز فوری‌شان امنتاع ورزیده‌اند، تقاضا در دوران پساانتخابات ممکن است بهبود یابد. انتظارات عمدتاً بر این است که قیمت‌های ماه جولای بدون تغییر بماند و حالا که برتری قیمتی روزافزون بازار ترکیه به چین به طور متوسط 105 دلار در هر تن است، دیگر چندان انتظار نمی‌رود شاهد افزایش باشیم. معامله‌کنندگان باید روند کاهشی اخیر در بازار داخلی پلی پروپیلن چین و تصمیم نهایی اوپک درخصوص تولید نفت را زیر نظر بگیرند چراکه این عوامل ممکن است روی رویکرد به بازار ترکیه نیز تاثیر منفی بگذارند.

مهم‌ترین نکات

•  برتری قیمتی بازار ترکیه نسبت به چین در نرخ 105 دلار 

•  بازار گرید فایبر تحت فشار تقاضای ضعیف

•  وقفه در فعالیت‌های معاملاتی، پیش از انتخابات روز یک‌شنبه

•  انتظارات عموم افراد برای روندی باثبات 

•  نرخ در بازار داخلی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1700 تا 1750 (با شرایط ex-warehouse)

•  محصولات وارداتی عربستان سعودی (دلار در هر تن):  گرید رافیا 1320 تا 1345 | گرید فایبر 1340 تا 1360 (CIF)

Reference Prices

Middle East

PP raffia (-) 1320-1340 (-) USD/ton

PP fibre (-) 1340-1350 (-) USD/ton

Iran

PP raffia (-) 1320-1340 (-) USD/ton

PP fibre (-) 1360-1380 (-) USD/ton

 

ارسال نظر