کد خبر : 41240

جنگ تجاری آمریکا و چین؛

فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، مشمول تعرفه های گمرکی می شوند

فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در لیست محصولاتی هستند که مشمول تعرفه‌های گمرکی خواهند شد

فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، مشمول تعرفه های گمرکی می شوند

پتروتحلیل- سهام شرکت‌های پتروشیمی آسیا در روز سه‌شنبه، با پیروی از روند کاهش ارزش سهام‌های بین‌المللی و پس از تهدید آمریکا به اعمال عوارض گمرکی تازه برای چین، سقوط کرد و بر ترس از احتمال وقوع جنگ تجاری بین این دو غول اقتصادی دنیا دامن زد.

به گزارش «پتروتحلیل»، ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اواخر روز دوشنبه تهدید کرد آمریکا برای 200 میلیارد دلار دیگر از محصولات وارداتی چین نیز 10 درصد عوارض گمرکی اعمال خواهد کرد.

در ساعت 11 به وقت سنگاپور، سهام شرکت پتروشیمی Sinopec Shanghai دچار 1/81 درصد کاهش شد، PetroChina 2/65 و CNOOC Ltd 63/2 درصد افت کردند. شاخص کلیدی Hang Seng 1/97 درصد کاهش داشت و به94/ 29،712 رسید.

در ژاپن، سهام شرکت پتروشیمی میتسوبیشی 1/80 درصد کاهش داشت، Asahi Kasei Corp با 0/38 درصد افت همراه شد و شاخص Nikkei 225 نیز 0/87 درصد پایین آمد و به 22482/89 رسید.

در کره‌ی جنوبی، سهام شرکت LG Chem دچار 3/41 درصد افت شد و شرکت Lotte Chemical نیز 3/38 درصد کاهش یافت و شاخص بازار اصلی سهام کره‌ی جنوبی، KOSPI، دچار 0/68 درصد افت شد و به18 /2،360 رسید.

قیمت‌های نفت خام کاهش یافتند و نفت خام موعد ماه جولای آمریکا در بازار 23 سنت پایین آمد و به 65/62 دلار در هر بشکه رسید و نفت خام برنت موعد ماه آگوست 38 سنت افت کرد و به 74/96 دلار در هر بشکه رسید.

ترامپ روز دوشنبه به مسئول دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا دستور داد محصولات چینی را مشمول عوارض گمرکی جدید قرار دهد.

ترامپ گفت: «آمریکا دیگر به چین و سایر کشورهای دنیا اجازه بهره‌کشی تجاری از خود را نخواهد داد. ما همچنان تلاش خواهیم کرد تا از تمامی امکانات خود برای ایجاد یک سیستم تجاری بهتر و شایسته‌تر برای تمامی مردم آمریکا استفاده کنیم.

پایگاه خبری دولتی Xinhua نیز به نقل از سخنگوی وزارت تجارت چین گزارش کرد: «چین نیز راهی جز انجام اقدامات جامع و کامل کمی و کیفی ندارد تا پاسخ آنها را بدهد.

چنین اقداماتی برای اعمال فشار زیاد و باج‌خواهی برخلاف آن اتفاق نظری است که دو طرف از طریق چندین دور مشاوره و مذاکره بدان دست یافته‌اند و جامعه جهانی را سرخورده خواهد کرد.»

در روز 15 ماه ژوئن بود که آمریکا دست به اقدام زد و برنامه‌های خود را برای اعمال عوارض گمرکی ابتدایی روی 50 میلیارد دلار از محصولات چینی اعلام کرد و این ابرقدرت اقتصادی اسیا یعنی چین نیز با تعرفه 25 درصدی برای 50 میلیارد دلار از واردات آمریکا، دست به مقابله زد.

فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در لیست محصولاتی هستند که مشمول تعرفه‌های گمرکی خواهند شد.

رابرت لایتزر، مسئول دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دفترش «در حال آماده‌سازی کار تعرفه‌های گمرکی مطرح‌شده است تا با اقدام دولت چین مقابله نماید.»

لایتزر اظهار داشت: « عوارض گمرکی ابتدایی که رئیس‌جمهور ترامپ دستورش را داد، برای مقابله با انتقال تحمیلی فناوری و سرقت اطلاعات و مایملک معنوی توسط دولت چین، متناسب و کارگر بودند.

مایه‌ی تاسف است که چین به جای دوری از این اقدامات تجاری ناشایست گفته است قصد دارد تعرفه‌های ناعادلانه‌ای را وضع کند که هدف‌شان کارگران، کشاورزان، دامپروران و کسب‌وکارها هستند.»

وی افزود این دفتر تعرفه‌های جدید را اعلام خواهد کرد و مشابه با آنچه برای عوارض گمرکی اعلام شده در روز 3 آپریل ارائه شد و اکنون در حال اجرا است، رویه‌ی حقوقی مناسبی را ارائه خواهد کرد.

او اظهار داشت: «تا زمانی که رویه‌ی حقوقی قبلی به انجام نرسد، عوارض دیگری اعمال نخواهد شد.»

ارسال نظر