کد خبر : 41235

مدیرعامل شرکت صنایع پلاستیک خوزستان در گفت و گو با «پتروتحلیل»؛

چالش های مصرف کنندگان واقعی بورس کالا

در حال حاضر به دلیل هجوم رانت خواران و دلالان به این بازار قیمت این محصول به شدت بالا رفته است و به مرز 12 هزار تومان در بازار آزاد رسیده است و این پتروشیمی را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است

چالش های مصرف کنندگان واقعی بورس کالا

پتروتحلیل- درهیچ جای دنیا مواد اولیه در بورس فروخته نمی شود، اما شرکت های ما هر هفته به دنبال مواد اولیه در بورس هستند.

مهندس نیری مدیرعامل شرکت صنایع پلاستیک خوزستان در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل»، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر وضعیت اکثر کارخانه ها به دلیل کمبود مواد اولیه ، نوسانات قیمتی و هزینه تمام شده این صنعت نامساعد است.

وی در ادامه افزود: مواد اولیه اصلی ترین نیاز صنایع پایین دستی است  که در تهیه آن از بورس مشکلات فراوانی داریم و متاسفانه  بورس نیز همکاری لازم را با ما انجام نمی دهد و به همین  دلیل با کمبود تولید مواجه هستیم.

او با انتقاد از بازرگانی پتروشیمی افزود : در گذشته کار این نهاد نیاز سنجی از وضعیت بازار و واردات مواد اولیه مورد نیاز شرکت ها و پتروشیمی ها بود، اما در حال حاضر بازرگانی پتروشیمی عملکرد متفاوتی پیدا کرده است و بیشتر به صادرات بها می دهد. 

وی گفت : در حال حاضر به دلیل انجام تعهدات خود مجبور هستیم از بازار آزاد نیز مواد اولیه خریداری می کنیم و این موضوع در بالا رفتن قیمت بعضی اجناس ما تاثیر مستقیم داشته است، در بحث صادراتی نیز به دلیل کمبود مواد اولیه در حال از دست دادن بازارهای خود هستیم.

وی افزود : بهترین راهکار در حال حاضر  برای بهبود وضعیت بازار، واردات مواد اولیه است زیرا به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم .در قدم های بعدی نیز استفاده از مدیران با تجربه و  تحصیل کرده وموفق در واحد های پتروشیمی  و همچنین توسعه واحد های این  صنعت و مهمترین آن ایجاد ارزش افزوده در محصولات است.

وی درباره  وضعیت کارخانه پلاستیک خوزستان بعد از  تک نرخی شدن دلار  گفت : دلار 4200  تومانی که تاکنون  به ما تعلق نگرفته است  و ما همچنان از ارز آزاد استفاده می کنیم. استفاده از ارز آزاد باعث شده است ما به اجبار قیمت برخی از اجناس خود را بالا ببریم تا از وضعیت زیان ده کمی خارج شویم.

  او درباره قیمت گذاری پلی استایرن ها توسط پتروشیمی تبریز و خروج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از نرخ گذاری این کالاها، گفت: به نظر من قیمت پلی استایرن ها در حال حاضر واقعی تر شده است و این موضوع سبب شده تا سود حاصل از فروش پلی استایرن ها به خود مجتمع تبریز بازگردد و به جیب دلال سرازیر نشود.

وی درباره وضعیت پتروشمی شهید تندگویان نیز افزود : در حال حاضر به دلیل هجوم رانت خواران و دلالان به این بازار قیمت این محصول به شدت بالا رفته است و به مرز 12 هزار تومان در بازار آزاد رسیده است و این پتروشیمی را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است، از سوی دیگر ما هم به عنوان خریدار واقعی پتروشیمی تندگویان در برخی از شرایط مجبور هستیم از بازار آزاد با نرخ هایی بالا خرید کنیم.

 

ارسال نظر