کد خبر : 41226

کشمکش تجاری آمریکا - چین؛

تقاضای پایین و افزایش عرضه در نیمه‌ی دوم سال در بازار پلی اتیلن جنوب‌شرق آسیا

انتظار می‌رود حدود 5 میلیون تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن آمریکا از جانب چند پروژه‌ی بزرگ، ازجمله پروژه‌های خط‌لوله، در نیمه‌ی دوم سال 2018 اضافه شود

تقاضای پایین و افزایش عرضه در نیمه‌ی دوم سال در بازار پلی اتیلن جنوب‌شرق آسیا

پتروتحلیل- احتمال آن وجود دارد که در نیمه‌ی دوم سال بازار پلی اتیلن جنوب‌شرق آسیا با افزایش عرضه روبه‌رو شود، و این در کنار تقاضای روبه‌کاهش منطقه برای محصولات وارداتی، منوط به چگونگی وضعیت کشمکش تجاری آمریکا - چین است.

به گزارش «پتروتحلیل»، جریان‌های جهانی تجاری پلی اتیلن تحت تاثیر واقع خواهند شد _ آیا چین، بزرگ‌ترین واردکننده‌ی محموله‌های پلی اتیلن از بازارهای نقدی دنیا، تصمیم به اعمال تعرفه‌ی تلافی‌جویانه‌ی 25 درصدی بر روی محصولات آمریکایی خواهد گرفت؟

جنوب‌شرق آسیا که خود خریدار منطقه‌ای جایگزین به شمار می‌رود، ممکن است برای جذب عرضه مازاد از سوی آمریکا تحت فشار سنگینی قرار بگیرد؛ اخیراً ظرفیت‌های چشمگیری آغاز به کار کرده‌اند که به منظور تامین تقاضای سنگین چین ایجاد شده بودند.

انتظار می‌رود حدود 5 میلیون تن به ظرفیت تولید پلی اتیلن آمریکا از جانب چند پروژه‌ی بزرگ، ازجمله پروژه‌های خط‌لوله، در نیمه‌ی دوم سال 2018 اضافه شود.

چین عمدتاً محموله‌های پلی اتیلن خود را از آسیا و خاورمیانه وارد می‌کند و آمریکا در رده ششم بیشترین واردکنندگان پلی اتیلن در سال 2017 قرار گرفت.

تاجری از این منطقه اظهار داشت: «سرانجام، انتظار می‌رود مقادیر قابل توجه‌تر و منظم‌تری از محموله‌های پلی اتیلن آمریکا در نیمه‌ی دوم سال جاری در آسیا مبادله شود چراکه در نیمه‌ی اول سال هنوز شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم.»

هرگونه تغییری در جریان‌های تجاری، در آینده‌ی نزدیک، منجر به ایجاد چالش برای عرضه‌کنندگان آمریکایی خواهد شد، چراکه در آن صورت آن‌ها ملزوم خواهند شد تدارکات و کانال‌های توزیع خود را بازنگری و اصلاح کنند تا محموله‌های‌شان را به دیگر بازارها هدایت کنند.

از سوی دیگر، عرضه‌کنندگان خاورمیانه ممکن است از فرصت استفاده کنند و محموله‌های بیشتری را به چین عرضه کنند و این به معنای کمتر شدن محموله‌ها برای بازار جنوب شرق آسیا است.

خاورمیانه عرضه‌کننده اصلی بازار پلی اتیلن جنوب شرق آسیا است.

در پی اعلام قیمت‌های پایین در بازارهای داخلی، مثل بازار تایلند، تقاضا برای واردات پلی اتیلن در جنوب شرق آسیا پایین بوده است.

تاجری تایلندی اظهار داشت: «تاجران تایلندی راغب نیستند واردات انجام دهند چراکه قیمت‌های داخلی بسیار مناسب‌تر هستند و تاجران برای فروش محموله‌های وارداتی از مارجین مناسبی در بازار داخلی برخوردار نخواهند بود. فقط برخی تبدیل‌کنندگان که به محموله‌های خاصی نیاز داشتند واردات انجام دادند.»

در بازارهای مالزی و اندونزی که اکثریت جمعیت‌شان مسلمان هستند، فعالیت در بازار از اواسط ماه می کاهش یافته، یعنی زمانی که ماه مبارک رمضان شروع شد و سرانجام با تعطیلات عید فطر در 15 ماه ژوئن به پایان می‌رسد.

دولت اندونزیایی امسال تعطیلات طولانی‌تری برای عید فطر در نظر گرفته، یعنی از 11 تا 20 ماه ژوئن.

بازارهای سنگاپور و فیلیپین نیز به مناسبت عید فطر تعطیل خواهند بود.

برخی معامله‌کنندگان بازار با در نظر گرفتن احتمال افزایش عرضه انتظار دارند قیمت‌های پلی اتیلن منطقه‌ در ماه جولای و آگوست کاهش یابد و همچنین انتظار می‌رود انبارسازی محصولات در اواخر سه‌ماهه‌ی سوم سال آغاز شود.

در نیمه‌ی اول سال 2018، متوسط قیمت‌های جنوب شرق آسیا برای گریدهای اصلی پلی اتیلن، به علت عرضه اکثراٌ مکفی تا محدود از سوی عرضه‌کنندگان، عمدتاً روندی ثابت تا افزایشی داشتند.

در آغاز ماه ژوئن، متوسط قیمت‌های پلی اتیلن سنگین گرید فیلم 1،395 دلار در هر تن (CFR جنوب شرق آسیا) بود؛ و پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سبک گرید فیلم، به ترتیب معادل 1،210 و 1،265 دلار در هر تن (هر دو CFR جنوب شرق آسیا) قیمت داشتند.

از آنجا که به دلیل تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده از سوی تعدادی از تولیدکنندگان منطقه،‌ عرضه‌کنندگان در سه‌ماهه‌ی نخست سال عرضه مکفی تا محدود داشتند، قیمت‌های سه‌ماهه‌ی نخست با رشد همراه بود. مشکلات در تولید و همچنین تعطیلی واحدها در خاورمیانه و عربستان سعودی نیز باعث محدودیت میزان واردات به جنوب شرق آسیا در این مدت زمان شد.

خصوصاً عرضه پلی اتیلن سنگین گرید فیلم محدود بود چراکه برخی تولیدکنندگان خاورمیانه و آسیا با نظر به تقاضای بهتر و سوددهی مناسبتر، توجه خود را به تولید پلی اتیلن سنگین گرید پایپ معطوف کردند.

امکان اینکه سیر صعودی قیمت‌های اکثر گریدهای پلی اتیلن در سه‌ماهه‌ی دوم تداوم یابد وجود نداشت، اگرچه قیمت‌ها روندی ثابت تا افزایش طی کردند.

کاهش ارزش ارزهای محلی منطقه جنوب شرق آسیا نسبت به دلار آمریکا در عمده‌ی سه‌ماهه‌ی دوم سال نیز باعث شد میزان تقاضای کلی برای واردات افزایش پیدا نکند.  ارزی که ارزشش کمتر شود واردات کالاهایی که بر حسب دلار آمریکا ارزش‌گذاری شوند را پرهزینه می‌کند.

تولیدکننده‌ای از این منطقه‌ اظهار داشت: «خریداران اندونزیایی خرید چندانی انجام نمی‌دهند و همچنین به دلیل کاهش ارزش روپیه که منجر به افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی شد، در ماه رمضان فعالیت در بازار کاهش یافته است.

*توضیحات شکل: قیمت‌های اتیلن و پلی اتیلن جنوب شرق آسیا در نیمه نخست سال 2018

آبی: اتیلن (CFR جنوب شرق آسیا (دلار در هر تن)

نارنجی: پلی اتیلن سنگین گرید فیلم (CFR جنوب شرق آسیا (دلار در هر تن)

قرمز: پلی اتیلن سبک (CFR جنوب شرق آسیا (دلار در هر تن)

سیز: پلی اتیلن سبک خطی (CFR جنوب شرق آسیا (دلار در هر تن)

 

ارسال نظر