کد خبر : 41224

ارسال نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به روسای این سازمان در استانها؛

بررسی مجدد واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری محصولات پتروشیمی

قیمت گذاری محصولات تولید صنایع پایین دستی و یا الزام آنها به عرضه در بورس به عنوان راهکار فروش محصول نهایی بر مبنای قیمت های تمام شده و ارز تک نرخی مورد محاسبه در عرضه مواد اولیه در حال بررسی است

بررسی مجدد واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری محصولات پتروشیمی

پتروتحلیل- وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به روسای این سازمان در استان ها، ضمن تاکید بر رعایت دستورالعمل ها و بخش نامه های صادره قبلی در خصوص فرآیند تخصیص مواد پتروشیمی در سامانه بهین یاب تاکید کرد: با توجه به برخی از گزارش های واصله در خصوص عدم استفاده از مواد پتروشیمی خریداری شده توسط تعدادی از واحدهای دارای پروانه بهره برداری در زمینه تولید محصولات پایین دستی صنایع پتروشیمی و خرید و فروش محصولات مذکور خارج از شبکه بورس و در نتیجه ایجاد التهاب در فضای بازار، جهت مدیریت آرامش محصولات پتروشیمی، ضروری است نکات زیر رعایت شود.

1-تخصیص مواد پتروشیمی در سامانه بهین یاب تنها مختص واحدهای تولیدی فعال بوده که دارای پروانه بهره بداری مرتبط باشند و مواد پتروشیمی را مستقیما در خط تولید مصرف کنند.

2-جهت به حداقل رساندن تخلفات ناشی از خرید و فروش محصولات پتروشیمی لازم است وضعیت کلیه واحدهای دارای پروانه بهره برداری در زمینه مذکور مجددا بررسی شده و سهمیه واحدها مطابق آخرین دستورالعمل ها در سامانه بهین یاب به روزرسانی شود. خاطر نشان می شود سازمان بازرسی کل کشور طی مکاتبات متعدد فهرست شرکت های مختلف و غیرفعال را در چند استان اعلام کرده است، لیکن علی رغم رصد و تاییدیه استان، کنترل های بعدی منجر به لغو مجوز نشده است، تاکید می شود میزان سهمیه ها و عملکرد واحدها با دقت بیشتری صورت گیرد.

3-با عنایت به اینکه در حال حاضر میانگین آمار تولید 24 ماه گذشته یکی از معیارهای تخصیص مواد پتروشیمی به واحدهای تولیدی فعال است، از این رو به منظور بررسی و حصول اطمینان از آمار تولید واقعی این واحدها لازم است آمار تولید با اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده میزان حامل های انرژی مصرفی و لیست بیمه پرداختی واحد مطابقت داده شود.

4-ملاک عمل جهت ظرفیت سنجی واحدهای تولیدی، دستورالعمل شماره 9/5002 مورخ 18/7/92 است. دفاتر تخصصی آماده همکاری در صورت وجود هرگونه شبهه یا مشکل در تعیین ظرفیت خطوط واحدهای تولیدی هستند.

5-به منظور حصول اطمینان از فعالیت واحد در زمینه پروانه بهره برداری، لازم است بازدیدهای مستمر و دوره ای حداکثر سه ماهه صورت گیرد.

6-نسبت به رعایت کلیه مفاد ابلاغیه شماره 97783/60 مورخ 29/4/95 معاون محترم وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص نحوه نظارت بر خرید و فروش محصولات پتروشیمی توسط واحدهای مستقر در مناطق آزاد اقدام لازم را معمول کنید.

7-آن سازمان پیشنهادات خود در خصوص بهبود فرآیند سهمیه بندی و تخصیص مواد پتروشیمی و نیز معرفی به بورس واحدهای دارای پروانه بهره برداری در زمینه تولید محصولات پایین دستی صنایع پتروشیمی در سامان بهین یاب را به صورت مکتوب به این معاونت اعلام کند.

8- همکاران دفاتر تخصصی معاونت امور صنایع آمادگی هر گونه همکانگی و مساعدت لازم را جهت اجرایی شدن موارد فوق الذکر دارند.

رانت احتمالی ناشی از عدم قیمت گذاری محصولات صنایع پایین دستی و امکان صادرات مواد اولیه با هدف بهره مندی از ارز صادراتی به نرخ های بالاتر از ارز تک نرخی و یا فروش ریالی در کشورهای همسایه احتمال بروز تقاضای کاذب، سندسازی و فشارهای درون استانی برای دریافت سهمیه بیشتر و ... را افزایش داده است. از این رو علاوه بر ابلاغ عدم امکان صادرات مواد اولیه تولیدی صنایع پتروشیمی توسط صنایع پایین دستی و انجام صادرات صرفا توسط مجتمع ها و واحدهای تولید پتروشیمی، به آگاهی می رساند رویکرد قیمت گذاری محصولات تولید صنایع پایین دستی و یا الزام آنها به عرضه در بورس به عنوان راهکار فروش محصول نهایی بر مبنای قیمت های تمام شده و ارز تک نرخی مورد محاسبه در عرضه مواد اولیه در حال بررسی است که ضروری است ضمن توجه ویژه به جلوگیری از مفاسد اجتماعی مربوطه نظرات کارشناسی در این خصوص منعکس شود.

ارسال نظر