کد خبر : 41223

ورود وزارت صنعت به کمبود بطری پلاستیکی/مشاهده ردپای رانت و تخلف

در حالی کمبود بطری برای بسته‌بندی مواد غذایی اعم از آب معدنی و آشامیدنی، روغن، نوشابه و ماءالشعیر برای این صنایع دردسرساز شده که ظرف برای بسته‌بندی و عرضه در بازار به مقدار کافی وجود ندارد


ورود وزارت صنعت به کمبود بطری پلاستیکی/مشاهده ردپای رانت و تخلف

پتروتحلیل-در حالی کمبود بطری برای بسته‌بندی مواد غذایی اعم از آب معدنی و آشامیدنی، روغن، نوشابه و ماءالشعیر برای این صنایع دردسرساز شده که ظرف برای بسته‌بندی و عرضه در بازار به مقدار کافی وجود ندارد! بر اساس این گزارش، مواد اولیه مورد استفاده در صنعت آب معدنی و آشامیدنی، صنعت روغن، لبنیات، نوشابه، ماء الشعیر، مواد شوینده و ... قیمت‌شان نسبت به پارسال ۲.۵ برابر شده است.

هرچند مواد تولیدی متعلق به پتروشیمی‌ها کاهش یافته؛ اما ظاهرا تعدادی متخلف نیز با استفاده از رانت در حال سودجویی هستند و این مواد را با قیمت بالا در بازار آزاد عرضه می‌کنند. در این میان صنایع غذایی و دیگر صنایع وابسته به این بخش به عنوان مشتری این ظروف و بطری‌ها برای بسته‌بندی محصولات خود نیز با مشکل مواجه شده‌اند و ظرفی برای بسته‌بندی و عرضه محصول‌شان ندارند یا به سختی و با افزایش قیمت این نیاز صنعت را تأمین می‌کنند.

از سوی دیگر در ۱۳ خرداد ماه سال، مدیر کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نامه‌ای به مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، خواستار نظارت و جلوگیری از فروش پریفرم و سایر ملزومات پلاستیکی با قیمت‌های حاشیه‌ای بازار» توسط تولیدکنندگانی شده است که مواد را از طریق بورس خریداری می‌کنند.

این‌ در حالی است که لیست تولیدکنندگان پریفرم که از شرکت بورس کالا خرید می‌کنند نیز، اخذ و تهیه شده است؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کرده ضمن نظارت کامل بر فعالیت واحدهای تولیدکننده پریفرم گزارش مربوطه را به اداره کل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت و کارگروه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی منعکس کند./مهر

 

ارسال نظر