کد خبر : 41211

یک کارشناس بازار قیر در گفت و گو با «پتروتحلیل»؛

چالش بازار قیر ایران پس از تک نرخی شدن ارز

وی با توجه به صحبت های مطرح شده درباره این که شرکت های قیر ساز مانند سابق ارز ریالی محصولات خود را به فروش برسانند و و اظهار نامه را به دست صادر کننده بسپارند، افزود: این بحث هنوز در حد یک پیشنهاد است و هنوز قطعی نشده است ، ولی اگر اتفاق بیفتد همان رانت مخفی اتفاق می افتد

چالش بازار قیر ایران پس از تک نرخی شدن ارز

پتروتحلیل- اکثر صادرکنندگان قیر بدون نگرانی از اظهارنامه ارزی با قیمت هایی برمبنای ارز غیررسمی اقدام به قیمت گذاری این کالا می کنند.

یک کارشناس بازار قیر با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در حال حاضر اکثر معاملات در بازار قیر و با مشتریان خارجی با تردید انجام می شود.

وی افزود: پرداخت پول به صورت ریالی در بازار قیر انجام می شود و این نگران کننده است؛ چرا که محموله ها از مرز خارج می شود و باید دلار آن اظهار شود.

 

وی با اشاره به اینکه ارز شرکت های صادرکننده باید به سیستم برگردد، گفت: شرکت هایی که خوراک خود را بازا ارز آزاد دریافت می کنند، باید در بازار رقابت کنند و از این رو تمام ریسک صادرات بر عهده آنها قرار می گیرد، این در حالی است که در بسیاری از موارد 10 درصد پول صادرات شرکت ها نیز برنمی گردد.

وی در ادامه گفت: قیمت قیر ایران در نشریه آرگوس برپایه 295 دلار است، در حالی که قیمت واقعی آن بالای 350 دلار در هر تن است. به عنوان مثال قیمت قیر فله ایران می تواند 380 دلار باشد با احتساب دلار 4219 تومان، ولی صادرات آن با احتساب دلار 6000 تومانی انجام می شود که در این صورت قیمت 295 دلار می تواند توجیه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین مشکل شرکت های قیر  در حال حاضر چندگانگی قیمت است، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان قیر بلاتکلیف هستند و نمی دانند که آیا در آینده به عنوان بدهکار ارزی شناخته می شوند یا خیر؟

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر مواد اولیه به صورت ریالی دریافت می شود و همچنین قیمت تمام شده نیز بر مبنای ریال است و به این ترتیب قیر با حاشیه سود 2 تا 3 در صدی با قیمت ریالی به فروش رسانده می شود، از طرفی  دولت شرکت ها را موظف کرده که معادل آن بر مبنای دلار تک نرخی ارز وارد کشور کنیم که این عملا شدنی نیست.

 

 وی در ادامه گفت: متاسفانه شرکت هایی مانند نفت جی محصول خود را  با مبنای دلار تک نرخی، 380 دلار در هر تن باید قیمت گذاری کنند، در حالی که در بازار ایران قیر در حدود 295 دلار در حال خرید و فروش است، بنابراین خریداری برای قیمت 380 دلار پیدا نمی شود. 

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در بورس کالا قیر نفت جی، 347 دلار قیمت گذاری شده است که معادل آن به ریال 1.460.000هزار تومان فروخته می شود در حالی که یک تریدر آن را بر مبنای دلار حدود 6000 هزار تومانی به فروش می رساند.

 وی با توجه به صحبت های مطرح شده درباره این که شرکت های قیر ساز مانند سابق ارز ریالی محصولات خود را به فروش برسانند و و اظهار نامه را به دست صادر کننده بسپارند، افزود: این بحث هنوز در حد یک پیشنهاد است و هنوز قطعی نشده است ، ولی اگر اتفاق بیفتد همان رانت مخفی اتفاق می افتد.

در همین حال موضوع صدور مجوز صادرات قیر نیز از سوی وزارت نفت در روزهای اخیر اظهارنظرات متفاوتی در پی داشته است، برخی از صادرکنندگان می گویند: گمرک، مجوز صادرات قیر از سوی وزارت خانه را از آنها درخواست نمی کند و تنها به مجوز بورس و فاکتور خرید و مدارک و بارنامه ها اکتفا می کند.

ارسال نظر