کد خبر : 41196

کاهش بهای پلی اتیلن ترفتالات در کره برای نخستین بار از ماه مارس، ثبات در چین

علی‌رغم پیش رو بودن افتتاح چند واحد تولیدی در داخل چین، برخی بر این باورند که ممکن است بررسی‌های زیست‌محیطی جدید تاثیر ظرفیت‌های افزوده‌شده را متعادل کند

کاهش بهای پلی اتیلن ترفتالات در کره برای نخستین بار از ماه مارس، ثبات در چین

پتروتحلیل- قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات در چین به دلیل تعادل ایجادشده در بازار که ناشی از تاثیر فصل اوج خریدوفروش و کاهش قیمت‌های انرژی است، برای دومین هفته پیاپی بدون تغییر باقی ماند. در این میان در کره‌ی جنوبی، بازار برای نخستین بار از اواسط ماه مارس اندکی کاهش داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از چین برای دومین هفته پیاپی در نرخ 1370 تا 1400 دلار در هر تن (FOB، نقد) ثبات داشت. تولیدکننده‌ای در این منطقه خاطرنشان کرد: «قیمت‌های ما نسبت به هفته‌ی گذشته بدون تغییر هستند اما سطح موجودی انبارها هنوز پایین است.

انتظار می‌رود هم‌راستا با آغاز فعالیت ظرفیت‌های جدید در آینده محدودیت در عرضه در بازار چین بهبود یابد اما سایر نقاط جهان همچنان درگیر خواهند ماند. بنابراین انتظار نداریم در آینده نزدیک شاهد روند کاهشی در بازار پلی اتیلن ترفتالات باشیم.» تولیدکنندگان چینی علاوه بر سفارش‌های دریافتی از ماه‌های قبل، به دلیل بررسی‌های فعلی زیست‌محیطی که آنان را مجبور به کاهش نرخ تولید کرده است، با مشکلاتی در خصوص کمبود عرضه مواجه شده‌اند. تولیدکننده‌ای واقع در شهر چانگژو تایید کرد: «ما باید به دلیل بررسی‌های زیست‌محیطی سطح تولید خود را به 50 درصد کاهش می‌دادیم.» در بازار داخلی چین و از یک هفته قبل، بازه کلی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات نسبت به هفته‌ی گذشته حدود 5 دلار در هر تن کاهش یافت.

در این میان در کره‌ی جنوبی، تولیدکننده‌ای قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی خود را برای نخستین بار از ماه مارس کاهش داد. این تولیدکننده معاملات خود را با 20 دلار در هر تن کاهش به نرخ 1420 دلار (FOB بوسان، نقد) انجام داد. یکی از منابع ما خاطرنشان کرد: «تقاضا به لطف فصل اوج فعالیت‌ها، هنوز خوب است. ما اکنون در حال ارائه پیشنهاد قیمت برای سهمیه‌ی تخصیصی ماه جولای خود هستیم.»

در آینده نزدیک انتظار رخ دادن تغییر بزرگی در بازار پلی اتیلن ترفتالات چین را نداریم. معامله‌کنندگان به دقت پیش بینی‌های هواشناسی را دنبال می‌کنند چراکه فعالیت‌های تجاری تا زمانی که آب و هوا گرم باشد مناسب خواهد بود. علی‌رغم پیش رو بودن افتتاح چند واحد تولیدی در داخل چین، برخی بر این باورند که ممکن است بررسی‌های زیست‌محیطی جدید تاثیر ظرفیت‌های افزوده‌شده را متعادل کند.

در بازارهای خوراک، قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص در بازار نقدی به صورت هفتگی 5 تا 10 رشد داشت و معادل 835 تا 840 دلار در هر تن (CFR چین) قیمت‌گذاری شد و مونو اتیلن گلیکل نیز با 10 دلار در هر تن افزایش به 920 دلار (CFR چین) رسید.

مهم‌ترین نکات

•  کاهش نرخ تولید به دلیل بررسی‌های زیست‌محیطی

•  تداوم تقاضای مناسب به لطف فصل اوج خرید و فروش

•  رشد 5 تا 10 دلاری اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکل در بازار نقدی آسیا

•  تضعیف بازارهای انرژی

•  فروش پلی اتیلن ترفتالات با 20 درصد تخفیف از سوی تولیدکننده کره‌ی جنوبی 

•  قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی (دلار در هر تن):  1370 تا 1400 دلار در هر تن (FOB چین)

ارسال نظر