کد خبر : 41172

ایرانی ها، حجم محموله‌های امارات را به مقدار زیادی افزایش دادند؛

روند مناسب بازارهای وارداتی پلی‌اتیلن چین در میان تعطیلی واحدهای داخلی

تعطیلی بسیاری از واحدها در سه ماه دوم منجر به روند صعودی قیمت‌ها خواهد شد اما، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی کمتر از میزان مورد انتظار بودند اگرچه قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین بالا بودند

روند مناسب بازارهای وارداتی پلی‌اتیلن چین در میان تعطیلی واحدهای داخلی

پتروتحلیل- انتظار می‌رود بازارهای وارداتی پلی‌اتیلن چین بعد از رسیدن به بیشترین میزان حجم خود از ژانویه تا آوریل 2018 و در میان تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده واحدهای داخلی، تا پایان سال به وضع مناسب خود ادامه دهند.

به گزارش «پتروتحلیل»، خریداران در چین از ابتدای سال به ذخیره‌سازی محموله‌های وارداتی پلی‌اتیلن پرداخته‌اند، زیرا قیمت آن‌ها در مقایسه باقیمت‌های بازارهای معاملات آتی کمتر است.

ازآنجایی‌که انتظار می‌رود ظرفیت‌های جدید تولید در آمریکا افزایش یابد، محموله‌های بیشتری در چین در دسترس خواهد بود. 

پیش‌بینی می‌شود در ماه می واردات پلی‌اتیلن کشور به 1/2 میلیون تن برسد، که از میانگین ماهیانه 4 ماه اول سال 2018 بیشتر است.

طبق گفته منابع صنعتی، حجم کلی واردات پلی‌اتیلن از ماه ژانویه تا آوریل 2018، به 4/47 میلیون تن رسید، که این میزان نسبت به 4 ماه قبل 12 درصد بیشتر بود. 

حجم‌های وارداتی، کاهش تولیدات داخلی را که به دلیل تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده واحدها به وجود آمد، جبران کردند.

طبق داده‌های آیسیس، در 1 ژوئن، قیمت پلی‌اتیلن سبک 1155 تا 1180 دلار در هر تن ارزیابی شد؛ قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی در رقم 1150 تا 1170 دلار در هر تن قرار گرفت؛ درحالی‌که پلی‌اتیلن سنگین گرید فیلم 1340 تا 1400 دلار در هر تن معامله شدند.

قیمت‌ها از اواخر مارس 1/5 تا 6/2 درصد افزایش داشته‌اند، اما پیش‌بینی معامله‌کنندگان از افزایش بالای قیمت‌ها با توجه به کاهش سنگین تولید به دلیل تعطیلی واحدها از آوریل، به وقوع نپیوست.

طبق داده‌های آیسیس، در سه‌ماهه دوم سال با توجه به عملیات تأمین و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده واحدهای داخلی، انتظار می‌رود نزدیک به 500000 تن از میزان تولیدات کاهش یابد.

یکی از تاجران واقع در شرق چین در رابطه با قیمت‌های پلی‌اتیلن داخلی و وارداتی گفت: «ما بر این باور بودیم که تعطیلی بسیاری از واحدها در سه ماه دوم منجر به روند صعودی قیمت‌ها خواهد شد اما، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی کمتر از میزان مورد انتظار بودند اگرچه قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین بالا بودند.»

منابع بازار گفتند، روند مناسب بازارهای وارداتی در میان فعالیت‌های اندک، عرضه کلی در چین را از ژانویه تا آوریل به میزان کلی 9/98 میلیون تن رساند که از 4 ماه قبلی 8 درصد بیشتر بود، و هم‌زمان عرضه پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی به ترتیب 14 درصد و 8 درصد افزایش یافتند. 

واردات پلی‌اتیلن سنگین با توجه به قیمت‌های بالاتر آن‌ها نسبت به پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی، 2 درصد افزایش یافت.

افزایش عرضه به دلیل افزایش میزان ظرفیت‌های تولید اخیر و آغاز به کار واحدهای جدید در خاورمیانه نیز اشتهای چین را برای محموله‌های وارداتی بیشتر می‌کند.

در سه ماه اول 2018، افزایش محموله‌ها از عربستان سعودی عمدتاً توسط شرکت Sadara Chemical – که کار واحد چرخشی خود را با میزان ظرفیت تولید سالانه 750000 تن و واحد پلی‌اتیلن سبک خود را با ظرفیت تولید سالانه 350000 تن در شهر الجوبیل به ترتیب در اواخر 2016 و اوایل 2017 آغاز کرد – تأمین شد.

محموله‌های ایرانی، حجم کلی محموله‌های امارات را به مقدار زیادی افزایش دادند، زیرا معامله‌کنندگان برای دور زدن تحریم‌های مالی تهران از کانال امارات استفاده می‌کنند. شرکت پتروشیمی کردستان در ایران، فعالیت واحد پلی‌اتیلن سبک خود را با ظرفیت 300000 تن در سال از مارس 2017 آغاز کرد.

طبق گفته یکی از عرضه‌کنندگان در خاورمیانه، شرکت اماراتی Borouge نیز صادرات پلی‌اتیلن گرید پایپ و پلی‌اتیلن سنگین فیلم خود به چین را در طی این مدت افزایش داد.

طبق داده‌های China Customs، در این میان، واردات پلی‌اتیلن از سنگاپور در مقایسه سالانه 38 درصد افزایش یافت، درحالی‌که واردات این محصول از هند از دو برابر بیشتر شد و به 127000 تن رسید.

اعمال قانون منع واردات ضایعات پلاستیکی در سال جاری نیز واردات پلی‌اتیلن خام را افزایش داد. برخی از ضایعات پلاستیکی همچون پلی‌اتیلن خام در خارج از کشور پردازش شده و به‌طور مجدد به بازار وارد شدند، اما حجم آن‌ها محدود بود.

سال گذشته، چین به مقدار 94/1 میلیون تن ضایعات پلاستیک پلی‌اتیلن وارد کرده است، درحالی‌که حجم آن در سال 2018 به دلیل اعمال قانون منع واردات ضایعات پلاستیکی بسیار محدود خواهد بود.

طبق داده‌های شرکت غول‌آسای دولتی  PetroChina، انتظار می‌رود تولیدات پلی‌اتیلن چین در سال 2018 در حدود 7 درصد افزایش‌ یافته و به مقدار 17 میلیون تن برسد، و پیش‌بینی می‌شود واردات این محصول 2/10 درصد افزایش یافته و به مقدار 13 میلیون تن برسد.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود تقاضای داخلی پلی‌اتیلن در سال جاری 8 درصد افزایش پیدا کند، که عمدتاً در بازارهای پایپ و بسته‌بندی به کار گرفته خواهد شد.   

انتظار می‌رود کمپین جاری جایگزینی گاز برای تولید انرژی به‌جای زغال‌سنگ در چین، سیر صعودی تقاضای پلی‌اتیلن گرید پایپ را در سال 2018 تداوم ببخشد.

صنعت بسته‌بندی نیز به دلیل سیر صعودی تجارت الکترونیک، مصرف پلی‌اتیلن را افزایش خواهد داد. طبق داده‌های صنعت تحویل پستی چین، حجم تحویل پستی چین از ژانویه تا آوریل 2018 به 13/7 میلیارد بسته رسید.

china1

ارسال نظر