کد خبر : 41070

افزایش قیمت پایه متانول و زایلین در بازار ایران به رغم ثبات در بازارهای جهانی؛

قاچاق متانول و زایلین مخلوط به افغانستان و عراق

قاچاق متانول و زایلین از بورس کالا و انرژی توسط خریداران به کشورهای افغانستان و عراق باتوجه به سودآور بودن آن ادامه دارد

قاچاق متانول و زایلین مخلوط به افغانستان و عراق

پتروتحلیل- قیمت متانول در بازار ایران نسبت به هفته گذشته تغیرات زیادی نداشت.

به گزارش «پتروتحلیل»،  به نقل از کانگورو، وب سایت تخصصی فروش محصولات پتروشیمی متانول پتروشیمی شیراز در بازار ایران 1950 تومان و زایلین نیز 4000 تومان گزارش شده است، همچنین قیمت حواله زایلین 3600 تومان  و قیمت حواله متانول شیراز و زاگرس به ترتیب 1760 و 1600 تومان توسط معامله گران در هفته جاری پیشنهاد شد. 

این در حالی است که زایلین مخلوط پتروشیمی بندرامام هفته گذشته در بورس کالا با 4 تا 5 تومان رقابت قیمتی معامله شد، اورتوزایلین هم تقاضایی برابر عرضه روبه رو و با قیمت پایه خریداری شد.

در همین حال بر خلاف پیش بینی ها قیمت متانول و زایلین مخلوط در بازار ایران سیر صعودی پیدا کرده، این در حالی است که نرخ این کالاها در بازار جهانی ثابت است. با این حال همچنان قاچاق متانول و زایلین از بورس کالا و انرژی توسط خریداران به کشورهای افغانستان و عراق باتوجه به سودآور بودن آن ادامه دارد. از سوی دیگر گفته می شود یکی از دلایل افزایش قیمت پایه این کالاها با توجه به ثبات بازار جهانی، قاچاق محصولات به کشورهای همسایه باشد.

این در حالی است که نامه ای نیز مبنی بر صادرات محصولات پتروشیمی تنها توسط تولیدکنندگان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک ارسال شده است.

با این حال به گفته کارشناسان بازار احتمالا به دلیل افزایش قیمت های پایه زایلین مخلوط و اورتوزایلین، رقابت برای این کالاها کاهش یابد. اما در بازار متانول، احتمالا شاهد ثبت سقف رقابت برای این کالا خواهیم بود. به گفته معامله گران متانول پتروشیمی شیراز به دلیل کیفیت مناسب و هزینه حمل پایین تر نسبت به پتروشیمی زاگرس به دلیل مسافت، با 10 درصد رقابت خریداری شود.

همچنین در بازار زایلین ایران نیز، اگر پتروشیمی بندرامام مجددا اقدام به عرضه سلف کند، احتمالا رغبت خریداران به خرید اورتوزایلین بیش از زایلین مخلوط خواهد بود.

در همین حال در بازارهای آسیایی متانول در هفته جاری اندکی افزایش داشت، در کره جنوبی، سنگاپور و مالزی قیمت متانول نسبت به هفته گذشته ثبات داشت، اما در تایوان، چین و هندوستان روند قیمت ها اندکی افزایشی بود، به طوری که در چین میانگین قیمت متانول حدودا 405 دلار در هر تن گزارش شده است.

 

ارسال نظر