کد خبر : 40996

افزایش 400 تومانی قیمت پی وی سی در بازار ایران و در یک روز؛

شوک ابطال معامله پتروشیمی غدیر و عدم تسویه خریدهای پتروشیمی اروند به بازار پی وی سی

از سوی دیگر به گفته معامله گران در بازار پتروشیمی قیمت های کدهای معاملاتی نیز پس از تک نرخی شدن ارز افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که در کد معاملاتی پی وی سی برای خرید در بورس کالا در حدود 240 تومان در هر کیلو در هفته جاری قیمت گذاری شد

شوک ابطال معامله پتروشیمی غدیر و عدم تسویه خریدهای پتروشیمی اروند به بازار پی وی سی

پتروتحلیل- با توجه به ابطال معامله پی وی سی پتروشیمی غدیر روز گذشته در بورس کالا و همچنین عدم تسویه خریدهای پتروشیمی اروند تا اطلاع ثانوی، امروز بازار آزاد پی وی سی ایران با توقف معاملات و افزایش 400 تومانی قیمت نسبت به روز گذشته روبه رو شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، با ابطال معاملات پی وی سی پتروشیمی غدیر در روز گذشته به دلیل رقابت حدودا 15 درصدی خریداران، امروز بازار پی وی سی با شوک آغاز به کار کرد.

علاوه بر این موضوع، اعلام شرکت تجارت صنعت خلیج فارس مبنی بر عدم تسویه معاملات پی وی سی اروند نیز سبب شد تا معامله گران در بازار آزاد ایران، از خرید و فروش پی وی سی منصرف شوند.

این در حالی است که سقف قیمت پی وی سی 20 درصد است و خریداران پی وی سی پتروشیمی غدیر روز گذشته با ثبت رقابت هایی بالاتر از 15 درصد، تلاش کردند تا این کالاها را به دست بیاورند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه قاچاق محصولات پلیمری داخلی در حال حاضر برای خریداران بورس کالا به صرفه است، اکثر این خریداران با ثبت رقابت های بالا تلاش می کنند تا از سود حاصل از قاچاق این محصولات که رقم بسیار در خور توجه ای است، استفاده کنند.

در حال حاضر قاچاق پی وی سی داخلی به عراق و افغانستان برای دلالان بورسی 100 دلار در هر تن سود دارد، از این رو این گروه تلاش می کنند با توجه به بخشنامه های ضعیف گمرک در این خصوص، از این سود باد آورده استفاده کنند.

در همین حال برخی از مصرف کنندگان واقعی از ابطال معاملات پتروشیمی غدیر توسط بورس کالا انتقاد کرده و می گویند: اگر سقف 20 درصدی برای این کالا در نظر گرفته شده است، خریداران می توانند تا این میزان برای خرید پی وی سی رقابت کنند و دلیلی برای ابطال معاملات وجود ندارد. در غیر این صورت چرا سقف 20 درصدی قیمت برای این کالا در نظر گرفته شده است.

به اعتقاد این گروه؛ تصمیمات غیرکارشناسی در بورس کالا برای ایجاد و لغو سقف قیمت برخی از محصولات پلیمری گرفته می شود، از این رو خریداران همواره با مشکلات در این خصوص روبه رو هستند.

برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی نیز از بورس کالا به عنوان بنگاه معاملاتی یاد می کنند که بعضا هم کارگزارها در این سود دخیل هستند.

با این حال در بازار پی وی سی ایران امروز نرخ پی وی سی پتروشیمی اروند، غدیر و بندرامام با وجود شوک های موجود در این بازار به 4 هزار و 900 تومان در هر کیلو رسید که به عقیده کارشناسان رقم بالایی محسوب می شود.

این در حالی است که روز گذشته 200 تن از عرضه 500 تنی گرید 65 آبادان توسط یک نفر خریداری شد، همچنین عرضه یک هزارتنی گرید 65 اروند نیز توسط 7 نفر مورد معامله قرار گرفت.

خریداران پتروشیمی غدیر روز گذشته می توانستند 100 تن و خریداران اروند هم 506 تن درخواست خرید برروی سیستم بورس ثبت کنند.

از سوی دیگر به گفته معامله گران در بازار پتروشیمی قیمت های کدهای معاملاتی نیز پس از تک نرخی شدن ارز افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که در کد معاملاتی پی وی سی در حدود 240 تومان در هر کیلو در هفته جاری قیمت گذاری شد.

البته معامله گران از مشکلات خط بسته بندی پتروشیمی غدیر نیز خبر می دهند، این در حالی است که به ماه رمضان نزدیک می شویم و همچنین با شروع طوفان های موسمی در هندوستان، احتمالا شاهد کاهش فعالیت در بازار هند خواهیم بود.

همچنین به عقیده کارشناسان بازار پی وی سی احتمالا نرخ ها در آسیای جنوب شرقی نیز با افت روبه رو شود.

 

ارسال نظر