کد خبر : 40992

التهاب ماندگار در بورس کالا؛

قاچاق پلی پروپیلن های داخلی ایران به افغانستان، عراق و ترکیه

به گفته معامله گران قاچاق این محصولات به کشورهایی نظیر افغانستان حدودا 300 تومان در هر کیلو برای پلیمرها سود آور است. از سوی دیگر قیمت پلی پروپیلن های نساجی نیز همواره در بازار ترکیه بالاتر از بازار ایران بوده و از این رو قاچاق این محصولات نیز برای خریداران صرفه اقتصادی زیادی دارد

قاچاق پلی پروپیلن های داخلی ایران به افغانستان، عراق و ترکیه

پتروتحلیل- در حالی روز گذشته اکثر پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی در بورس کالا با سقف قیمت معامله شدند که به بازار ملتهب این کالاها که از ماهها قبل آغاز شده، قاچاق این کالاها به بازارهای افغانستان، عراق و حتی ترکیه هم اضافه شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، با وجود اینکه برخی از معامله گران قاچاق این کالاها را به ترکیه نفی می کنند، اما مشتریان بازار پلیمر ایران در ترکیه آن را تایید کرده اند. این در حالی است که بخشنامه گمرک در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهایی نظیر افعانستان و عراق دارای راه گریز است و از این رو بسیاری از خریداران محصولات پلیمری داخلی در هفته های اخیر اقدام به قاچاق این محصولات به کشورهای همسایه کرده اند.

به گفته معامله گران قاچاق این محصولات به کشورهایی نظیر افغانستان حدودا 300 تومان در هر کیلو برای پلیمرها سود آور است. از سوی دیگر قیمت پلی پروپیلن های نساجی نیز همواره در بازار ترکیه بالاتر از بازار ایران بوده و از این رو قاچاق این محصولات پس از تک نرخی شدن ارز نیز برای خریداران صرفه اقتصادی زیادی دارد.

در همین حال روز گذشته علاوه بر تکرار بازار ملتهب پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی، برخی از محصولات پلی پروپیلن جم نیز با افزایش درصد رقابت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند، برخی از معامله گران از احتمال تغییر خطوط تولید گریدهای جم خبر دادند، البته پلی پروپیلن جم به خبرنگار پتروتحلیل اعلام کرد که تصمیمی برای تغییر گریدهای تولیدی در این مجتمع وجود ندارد و علاوه بر آن موجودی انبار نیز در این شرکت وجود دارد. به نظر می رسد دلالان در این بازار با شایعاتی نظیر توقف تولید برخی از گریدها به داغ شدن بازار پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی دامن می زنند.

با این حال روز گذشته خریداران پلی پروپیلن ها گرید نساجی 340R  پلی پروپیلن جم را با 8 درصد رقابت خریداری کردند که نسبت به هفته قبل 5 درصد افزایش را نشان می دهد، در همین حال 400 تن از عرضه 990 تنی این کالا توسط 2 نفر خریداری شده است. به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی تایید کردن معاملات محصولاتی که حجم بالایی از آن توسط خریداران محدودی، معامله می شود، توسط بورس کالا کاملا نادرست و غیرمنطقی است.

این در حالی است که کدهای معاملاتی خرید محصولات پتروشیمی از بورس کالا در دست عده ای خاص قرار گرفته که سودهای کلانی از خرید محصولات در بورس و فروش این کالاها به مصرف کنندگان واقعی در بازار آزاد به جیب می زنند.

از سوی دیگر حدودا 400 تن از عرضه گرید 440L پلی پروپیلن جم که با حجم 660 تن بر تابلوی بورس آمد، توسط سه نفر خریداری شد. همچنین پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی مجتمع های دیگر نیز به همین ترتیب و بین افرادی خاصی تقسیم شدند، مثلا 060 پلی نار با حجم عرضه 924 تن توسط 4 نفر و به میزان 630 تن خریداری شد. 

این در حالی است که به نظر می رسد با توجه به سودآوری قاچاق محموله های پلی پروپیلن داخلی به کشورهای همسایه، رقابت تا سقف قیمت برای خریداران و دلالان بورسی به صرفه است.

از این رو به نظر نمی رسد با توجه به شیوه های عرضه محصولات پلی پروپیلن در بورس کالا و عدم کنترل و نظارت بر کدهای معاملاتی، التهاب این بازار به در کوتاه مدت رفع شود.

ارسال نظر