کد خبر : 40986

ارزیابی شرایط بازار پلی پروپیلن از سوی بازیگران ترکیه پیش از ماه رمضان؛

فایبر ایرانی به ١٣٩٠ دلار رسید

باتوجه به محدود بودن عرضه و افزایش قیمت های نفت خام و نفتا فروشندگان بر موضع خودشان محکم بودند

فایبر ایرانی به ١٣٩٠ دلار رسید

پتروتحلیل-در ترکیه قیمت های پلی پروپیلن روند صعودی خود را حفظ کردند؛ اگرچه شتاب آن به سبب تعطیلات روز کارگر کمتر بود.

به گزارش "پتروتحلیل"، مشاهده شد که خریداران به سبب کاهش بهای لیر ترکیه قیمت های پیشنهادی پایین تری ارائه می کنند. با این وجود، باتوجه به محدود بودن عرضه و افزایش قیمت های نفت خام و نفتا فروشندگان بر موضع خودشان محکم بودند. در این میان، رقم قراردادهای پروپیلن ماه می در اروپا 25 یورو در هر تن افزایش داشت و بازیگران در حال حاضر انتظار دریافت رقم های بالاتری برای پلی پروپیلن می از این منطقه ندارند.

در بازار واردات، رافیای عربستان سعودی بین 1280 تا 1300 دلار در هر تن (CIF ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض) گزارش شد. پیشنهادهای بین 1290 تا 1300 دلار در این هفته از پرتکرارترین رقم ها بودند در حالیکه تعدادی از محموله های جدید رافیا بین 1320 تا 1330 دلار در هر تن پیشنهاد شدند. فایبر سعودی با افزایشی جزئی بین 1320 تا 1350 دلار قرار گرفت. فایبر ایران نیز با 10 تا 20 دلار افزایش به 1360 تا 1390 دلار در هر تن (CPT) رسید. در این میان فایبر مصر در بازه 1440 تا 1450 دلار در هر تن (DAP) قرار داشت که این ارقام نسبت به قیت های آوریل غالباً کاهش داشته اند.

در بازار داخلی، قیمت های رافیا با افزایش 15 دلاری در بازه پایینی محدوده قیمتی به 1700 تا 1740 دلار در هر تن (FD/EXWH، شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید. برخی از منابع اشاره کرده اند که عرضه پلی پروپیلن گرید تزریقی پایین است و هم‌بسپار دسته‌ای پلی پروپیلن تا بحال از جنبه افزایش قیمت ها نسبت به گریدهای هموپلیمر عقب مانده است.

و اما در مورد وضعیت تقاضا، اختلافاتی در بین بازیگران بازار وجود دارد. برخی از آنان معتقدند که خریداران پیش از این انبارهای خود را مجدداً پر کرده اند و تأثیر بهبود مبادلات کوتاه مدت خواهد بود. آن ها همچنین معتقدند که مبادلات در روزهای آتی به سبب نزدیک شدن ماه رمضان که از روی 15 می آغاز خواهد شد، کاهش پیدا خواهد کرد. در این میان، برخی دیگر گزارش داده اند باتوجه به ادامه درخواست معامله کنندگان برای محصولات بیشتر، تقاضا از عرضه جلو خواهد زد.

با نگاه به آینده، بازیگران غالباً پیش بینی می کنند که باتوجه به محدود بودن عرضه بازار پلی پروپیلن قدرت خود را در کوتاه مدت بازیابی خواهد کرد. تعدادی از خریداران ذکر کرده اند که در حال مذاکره برای محموله های تحویلی در جولای هستند. برخی از فروشندگان نیز گفته اند که ممکن است به سبب فرارسیدن ماه رمضان، ارسال محموله ها از غرب آسیا با تأخیر انجام شود. بازیگران در حال رصد میزان تأثیر ماه رمضان بر فعل و انفعالات عرضه و تقاضا هستند. در این میان بازیابی روند صعودی در بازار پلی پروپیلن داخلی چین پس از نمایشگاه چایناپلاس، از سوی فروشندگان بعنوان نشانه ای مثبت دیده شده است.

-  ادامه تقویت بازار پلی پروپیلن بوسیله عرضه محدود

-  مخالفت بازیگران با وضعیت تقاضا

-  کم رنگ شدن افزایش قیمت ها به سبب نوسانات بازار ارز و تعطیلات

-  پیش بینی های صعودی برای کوتاه مدت

-  قیمت های داخلی (دلار در هر تن): رافیا 1700 تا 1740 (EXWH)

-  قیمت های وارداتی سعودی (دلار در هر تن): رافیا 1280 تا 1300 | فایبر 1320 تا 1350 (CIF)

 

ارسال نظر