کد خبر : 40954

چشم انداز مبهم و ناامید کننده بازار

اگر دولت بپذیرد نرخ ارز 4هزار و 200تومانی یک رقم واقعی نیست و اجازه مبادله آزاد یا با نرخ بالاتر دلار را بدهد، می‌توان به شرایط بازار سرمایه امیدوار بود

چشم انداز مبهم و ناامید کننده بازار

پتروتحلیل- همایون دارابی*: چشم‌انداز کنونی بازار سرمایه یک چشم‌انداز روشن و امیدوار‌کننده نیست، بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته این ابهام مختص بازار سرمایه نیست و کلیه بازارها در کشور در این ابهام و انتظار به سر می‌برند که بخش عمده‌ای از آن ناشی از نامشخص بودن سیاست‌های دولت و تصمیمات خلق‌الساعه است.

اگر نگاهی به چند ماه قبل بیندازیم، می‌بینم که روند کاهش نرخ سود بانکی بدون برنامه‌ریزی کامل برای نقدینگی متمرکز در نظام بانکی و با همراهی عوامل خارجی به تلاطم بازار ارز منجر شد و از این مرحله دولت به سرعت با تصمیمات ناگهانی ساختار تحلیل و برآورد پذیری اقتصاد را با چالش مواجه کرد. رشد ناگهانی نرخ بهره و یکسان‌سازی ناگهانی نرخ دلار مبادله‌ای و اعلام نرخ دستوری برای ارز موجب شده است هم اینک نتوان تصویری روشن از آینده ترسیم کرد. در این شرایط نزدیک شدن به موعد تعیین تکلیف برجام نیز فشار مضاعفی را بر دولت و اقتصاد وارد ساخته است.

در این شرایط به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بورس چاره‌ای جز انتظار برای روشن شدن شرایط نداشته باشند. در واقع بازار بورس نظیر بازارهای دیگر در حالتی از انتظار و تب و تاب ناشی از تحولات سریع و انتشار اخبار قرار دارد. انتظار داریم این شرایط حداقل تا یک ماه آینده و روشن شدن شرایط برجام ادامه داشته باشد و پس از آن شرایط روشن‌تر خواهد شد، به خصوص اینکه هنوز نامشخص است تکلیف ارز 4هزار و 200تومانی چه خواهد شد. اگر دولت بپذیرد نرخ ارز 4هزار و 200تومانی یک رقم واقعی نیست و اجازه مبادله آزاد یا با نرخ بالاتر دلار را بدهد، می‌توان به شرایط بازار سرمایه امیدوار بود. در همین حال باید توجه کرد که بازار سهام حتی در شرایط متعادل ارزی و سیاسی نیز از کمبود نقدینگی و مازاد عرضه ناشی از خروج بانک‌ها و صندوق‌ها از بازار سهام مواجه بود. پس اگر بازار در یک ماه آینده از نظر سیاسی ختم به خیر شود باید به لحاظ نقدینگی و ایجاد مشوق‌های موثر برای ورود نقدینگی به بازار نیز فکر‌های اساسی شود.

* تحلیل گر ارشد بازار سرمایه

ارسال نظر