کد خبر : 40924

بالاخره سکوت بورس کالا شکسته شد؛

تلاش ابهام برانگیز بورس کالا برای انتقال کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی به وزارت صنعت

به گفته کارشناسان بازار با توجه به اینکه وزارت صنعت به دلیل حاکمیتی بودن و نظارت بر واحدهای بازرگانی و تجاری، قدرت بیشتری دارد، بورس کالا تلاش می کند تا این کارگروه را به وزارت صنعت انتقال داده و از قدرت آن برای الزام پتروشیمی ها به عرضه در بورس کالا استفاده کند

تلاش ابهام برانگیز بورس کالا برای انتقال کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی به وزارت صنعت

پتروتحلیل- در حالی دیروز مدیرعامل بورس کالا بالاخره پس از مدتها سکوت، از توقف شورای رقابت با رای دیوان عدالت اداری و ابطال مصوبه شورای رقابت مبنی بر عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و انتقال کارگروه تنظیم بازار به وزرات صنعت سخن گفته که هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که گفته می شود سینکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با نگارش نامه ای خواستار تشکیل جلسات کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی در وزارت صنعت شده است، اما به نظر نمی رسد بتواند در این مورد تصمیم گیری نهایی را انجام بدهد.

از سوی دیگر کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی خواستار تشکیل جلسات این کارگروه با توجه به موضوعیت آن در شرکت ملی صنایع پتروشیمی است؛ در همین حال شورای رقابت نیز در حال تلاش های نهایی برای بازگشت به میدان تصمیم گیری در حوزه محصولات پتروشیمی است و گویا باور توقف آن برای اعضایش هنوز دشوار است!

با این حال پیش از اعلام تصمیم نهایی در خصوص فعالیت کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی به نظر می رسد اعلام آن از سوی مدیرعامل بورس کالا ابهام برانگیز باشد؛ چرا که هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص اظهارنظری نکرده است و حتی گفته می شود برخی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقال کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی به این وزارتخانه مخالف هستند.

به نظر می رسد بورس کالا تلاش می کند تا با انتشار اخبار در خصوص انتقال کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی به وزارت صنعت، پتروشیمی ها را متقاعد به ماندن  تمام قد در بورس کالا کند و از سوی دیگر زمینه انتقال این کارگروه به وزارت صعنت را نیز مهیا کرده و از انتقال این کارگروه به شرکت ملی صنایع پتروشیمی جلوگیری کند.

به گفته کارشناسان بازار با توجه به اینکه وزارت صنعت به دلیل حاکمیتی بودن و نظارت بر واحدهای بازرگانی و تجاری، قدرت بیشتری دارد، بورس کالا تلاش می کند تا این کارگروه را به وزارت صنعت انتقال داده و از قدرت آن برای الزام پتروشیمی ها به عرضه در بورس کالا استفاده کند.

از سوی دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال های گذشته همواره نشان داده که قدرت لازم را برای اجرایی شدن دستورات ندارد و البته نامه نگاری ها و دستوراتش در اکثر اوقات با بی مهری شرکت های پتروشیمی روبه رو می شود، به همین دلیل احتمالا نمی تواند خواسته های بورس کالا را انجام داده و مجتمع های پتروشیمی را وادار به انجام برخی دستورات در خصوص الزام یا رعایت کف عرضه و .... کند.

از این رو به نظر می رسد با وجود اختلافات بورس و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، اما به دلیل قدرت اجرایی شدن دستورات این وزارتخانه، بورس کالا تلاش می کند تا کارگروه تنظیم بازار را به این وزارت خانه انتقال داده و از آن سود ببرد.

با این حال برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ اعلام انتقال این کارگروه به وزارت صنعت، پیش از تصمیمات نهایی در این حوزه توسط بورس کالا، درست و منطقی نیست.

این در حالی است که شورای رقابت پیش تر یعنی در اواخر سال 96 با رای دیوان عدالت اداری با توجه به اینکه تولید تعداد زیادی از محصولات پتروشیمی از انحصار خارج شده است و الزام مجتمع های پتروشیمی برای فروش در بورس کالا منطقی نیست، از گردونه تصمیم گیری خارج شد.

 

ارسال نظر