کد خبر : 40922

اختلاف 1200 تومانی قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری پتروشیمی تندگویان در بازار و بورس کالا؛

پیروزی دلالان بر دلار/ مقاومت دلالان «بطری» در برابر کاهش قیمت ها

با توجه به اینکه در هفته های آخر اسفندماه گرید بطری با سقف قیمت در بورس کالا معامله می شد، به نظر می رسد که این کالا در سیطره دلالان قرار گرفته و حجم بالایی از آن در اختیار بازار واسطه ها است

پیروزی دلالان بر دلار/ مقاومت دلالان «بطری» در برابر کاهش قیمت ها

پتروتحلیل- امروز پس از اعلام نرخ 4 هزار و 200 تومانی دلار، پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری 781 پتروشیمی تندگویان با وجود قیمت های نجومی در بازار آزاد، در بورس کالا با 7 درصد رقابت قیمتی خریداری شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، و به گفته کارشناسان بازار رقابت 7 درصدی برای پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری 781 در این شرایط بسیار جالب و در خور توجه است.

این در حالی است که قیمت این کالا روز گذشته 8 هزارتومان در هر کیلو بود، اما امروز در بازار آزاد فروشندگان نرخ 7 هزار و 700 تومان را برای این کالا اعلام کردند که به نظر می رسد همچنان قیمت بالایی است.

با توجه به اینکه در هفته های آخر اسفندماه گرید بطری با سقف قیمت در بورس کالا معامله می شد، به نظر می رسد که این کالا در سیطره دلالان قرار گرفته و حجم بالایی از آن در اختیار بازار واسطه ها است.

از این رو امروز مصرف کنندگان با وجود قیمت های نجومی این کالا تلاش کردند تا گرید بطری را با قیمتی ارزان تر از بازار داخلی خریداری کرده و به تولید ادامه دهند.

در حال حاضر نرخ این کالا در بازارداخلی 1200 تومان در هر کیلو از بورس بالاتر است و با توجه به اینکه حجم بالایی از این کالا در اختیار دلالان قرار دارد، در مقابل کاهش قیمت آن مقاومت کرده و حاضر نیستند محصولات ذخیره خود را با قیمت های پایین تر به مصرف کنندگان بفروشند.

از این رو خریداران ترجیح دادند با توجه به اختلاف قیمت فاحش این کالا در بازار آزاد و بورس کالا، این محصول را با رقابت خریداری کنند.

در همین حال مابقی محصولات پلیمری عرضه شده در امروز گرچه با حجم های پایین مورد معامله قرار گرفت، اما به نظر می رسد این معاملات کاملا هیجانی انجام شده است؛ چرا که اگر نرخ 4 هزار و 200 تومانی دلار برای محاسبه نرخ پایه محصولات پتروشیمی در هفته آینده اعمال شود، کاهش افت قیمت تا رقم های بالایی خواهیم بود.

به عنوان مثال، پلی پروپیلن های عرضه شده در امروز که تنها 100 تن از آن مورد معامله قرار گرفت، احتمالا هفته آینده 800 تومان در هر کیلو با ریزش قیمت مواجه شود، از این رو خریدهای امروز منطقی به نظر نمی رسد.

البته عرضه آخر پی وی سی گرید S65  پتروشیمی بندرامام که تا آخر اردیبهشت ماه در اورهال به سر خواهد بر، به میزان 1200 تن و با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت که به نظر می رسد با توجه به عدم تولید این گرید، خرید آن انجام شده باشد.

ارسال نظر