کد خبر : 40906

تعرفه 1 درصدی واردات LPG چین برای آمریکا به 25 درصد رسید؛

فرصت طلایی ایران برای صادرات LPG به چین

اگرچه در نگاه اول ممکن است ارسال غیرمستقیم پروپان به چین به‌عنوان راهکاری جایگزین برای ایالات متحده به‌نظر برسد، ولی این فرصتی طلایی برای داشتن سهم بازاری بالا در تجارت LPG در چین برای ایران محسوب می‌شود

فرصت طلایی ایران برای صادرات LPG به چین

پتروتحلیل- در ادامه‌ی تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده، چین برنامه جدیدی را برای اعمال تعرفه‌ی 25 درصدی بر روی 106 کالای وارداتی از این کشور شامل پروپان و نیز سایر کالاهای پتروشیمی اعلام کرده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در پی دستورالعمل ترامپ و وضع تعرفه بر روی آلومینیوم و فولاد وارداتی آمریکا از چین، روز گذشته وزارت دارایی چین برنامه‌ای برای اعمال تعرفه‌های جدید بر روی کالاهای وارداتی از ایالات متحده تدوین کرده است. 

بر اساس داده‌های GTIS (اطلس تجارت جهانی)، صادرات پروپان ایالات متحده به چین در سال گذشته، 3.37 میلیون تن بوده که بر طبق اطلاعات گمرک چین، این میزان حدود 25 درصد کل واردات پروپان این کشور (13.35 میلیون تن) را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که صادرات LPG آمریکا به چین در سال 2016 حدود 2.8 میلیون تن بوده که این میزان در سال 2018 افزایش یافته و به 3.5 میلیون تن رسیده است.

در حال حاضر، تعرفه‌ی واردات LPG چین 1 درصد است و اعمال تعرفه 25 درصدی برای آمریکا می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عرضه‌ی LPG در این کشور داشته باشد.

این لیست همچنین شامل بخش قابل توجهی از صادرات آمریکا به چین از جمله خودرو، هواپیما، سویا و سایر کالاها است. همچنین، این برنامه بر روی برخی از گریدهای پلی‌اتیلن و سایر کالاهای پتروشیمی نیز اعمال خواهد شد. ارزش سالانه‌ی این محصولات وارداتی به چین حدود 50 میلیارد دلار - مشابه با ارزش هدف‌گذاری شده‌ی کالاهای صادراتی چین به آمریکا برای اعمال تعرفه‌های جدید – ارزیابی شده است.

پیش از این در پاسخ به اقدام آمریکا در خصوص وضع تعرفه‌های جدید بر روی کالاهای وارادتی از چین، پکن نیز تعرفه‌های بیش‌تری را برای متانول و 127 کالای دیگر – که عمده‌ی آن محصولات کشاورزی بوده – اعلام کرد.

اگرچه در نگاه اول ممکن است ارسال غیرمستقیم پروپان به چین به‌عنوان راهکاری جایگزین برای ایالات متحده به‌نظر برسد، ولی این فرصتی طلایی برای داشتن سهم بازاری بالا در تجارت LPG در چین برای ایران محسوب می‌شود.

همچنین وزارت دارایی چین، تعرفه‌ی 25 درصدی بر روی ACN، LDPE و PVC وارداتی از ایالات متحده اعمال خواهد کرد.

در سال 2017، مجموع واردات PVC چین حدود 770 هزار تن بود که  آمریکا حدود 40 درصد از این بازار را به خود اختصاص داد. از طرفی واردات ACN چین از ایالات متحده حدود 22 درصد معادل با 60 هزار تن بود. همچنین سهم واردات LDPE این کشور از آمریکا حدود 6.5 درصد معادل با 150 هزار تن بوده است.

ارسال نظر