کد خبر : 40895

شرکت‌های PETRONAS و Saudi Aramco همکاری در پروژه RAPID مالزی را نهایی می‌کنند

«این تجارت‌های مشترک به طرفین حق مالکیت و مشارکت یکسان در بهره‌برداری از پالایشگاه، کراکینگ بخار و تأسیسات پتروشیمی گزیده شده در پروژه RAPID می‌دهد، که موارد مذکور بخشی از پروژه توسعه مجتمع پنگرنگ (PIC) در جنوب مالزی در استان جوهور می‌باشد.

شرکت‌های PETRONAS و Saudi Aramco همکاری در پروژه RAPID مالزی را نهایی می‌کنند

پتروتحلیل- مدیران شرکت PETRONAS در اواخر روز چهارشنبه گفتند، این شرکت و شرکت Saudi Aramco قراردادی را نهایی کرده‌اند که شامل دو تجارت مشترک می‌شود و به هردوی این شرکت‌های دولتی حق مالکیت یکسان را در پروژه همکاری توسعه یکپارچه پالایشگاه و پتروشیمی (RAPID) در جنوب مالزی می‌دهد.

به گزارش «پتروتحلیل»، مقامات شرکت PETRONAS در بیانیه‌ای گفتند: «این تجارت‌های مشترک به طرفین حق مالکیت و مشارکت یکسان در بهره‌برداری از پالایشگاه، کراکینگ بخار و تأسیسات پتروشیمی گزیده شده در پروژه RAPID می‌دهد، که موارد مذکور بخشی از پروژه توسعه مجتمع پنگرنگ (PIC) در جنوب مالزی در استان جوهور می‌باشد.»

شرکت Saudi Aramco پیش‌ازاین در سال 2017 قراردادی با شرکت PETRONAS مبنی بر سرمایه‌گذاری 50 درصدی در پروژه RAPID منعقد کرده بود.

در بحثی جداگانه، مقامات شرکت تابعه PETRONAS Chemicals group (PCG) در روز پنجشنبه گفتند که فروش 50 درصدی سهام را در شرکت خصوصی PRPC Polymers به شرکت تابعه Saudi Aramco, Aramco Overseas Holding Cooperatif (AOHC) تمام کرده‌اند.

از این قرارداد برای بار اول در اکتبر 2017 رونمایی شد.

تولیدکننده گفت، پروژه PIC در مسیر آغاز فعالیت پالایشگاه خود در سه‌ماهه اول سال 2019 قرار دارد و در حال حاضر 87 درصد آن تکمیل‌شده است.

تولیدکننده اضافه کرد، شرکت Saudi Aramco 50 درصد از نیاز خوراک نفت خام پالایشگاه را با اختیار افزایش آن تا 70 درصد، تأمین خواهد کرد.

مقامات شرکت PETRONAS گفتند، در این میان، گاز طبیعی، انرژی و دیگر تسهیلات توسط خود شرکت و شرکت‌های تابعه آن تأمین خواهد شد.

آن‌ها اضافه کردند، هر دو شرکت با سهم مساوی از تولیدات تجارت مشترک بهره خواهند برد.

پالایشگاه، که روزانه ظرفیت تولید 300000 بشکه نفت خام دارد، طیفی از محصولات نفتی پالایش‌شده، شامل بنزین و دیزل، که ازلحاظ کیفی صلاحیت سوخت یورو 5 را داراست، تولید می‌کند.

این پالایشگاه 3/3 میلیون تن در سال از خوراک مجتمع یکپارچه پتروشیمی را تأمین می‌کند.

عارف محمود، معاون اجرایی شرکت PETRONAS و رئیس واحد صنایع پایین‌دستی گفت: «زمانی که پروژه RAPID به بهره‌برداری برسد، نه‌تنها توانایی انعطاف‌پذیری و پایایی شرکت PETRONAS را در برآورده کردن نیاز مشتریان تحکیم می‌کند بلکه، موقعیت شرکت را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گلیکول و پلی‌پروپیلن، و همچنین دومین تولیدکننده بزرگ پلی‌اتیلن سنگین و ایزونونانول در جنوب شرقی آسیا استحکام می‌بخشد.»

عبدالعزیز جودامی، معاون ارشد صنایع پایین‌دستی شرکت Saudi Aramco گفت، تولیدات پتروشیمی در این بخش بیش از 20 درصد نفت خام ورودی را تولید خواهد کرد.

او اضافه کرد: « مشارکت ما با شرکت PETRONAS در کنار رشد استراتژی صنایع پایین‌دستی‌مان، جایی که ما در حال سرمایه‌گذاری در پالایش جهانی و سیستم‌های پتروشیمی از مجتمع‌های تولیدی با مکان استراتژیک در مقیاس جهانی می‌باشیم، با مشارکت در پالایش با ظرفیت 8 تا 10 میلیون بشکه در روز قرار می‌گیرد.»

ارسال نظر