کد خبر : 40869

تأثیر منفی تقاضای ضعیف پلی اُلفین بر جو بازار پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در ترکیه

تقاضای ضعیف و روند نزولی بازارهای جهانی بر روی انتظارات از قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن که به دلیل عرضه اندک برخی محصولات مشخص به بیشترین میزان خود در چند سال اخیر رسیدند، تأثیر گذاشته است

تأثیر منفی تقاضای ضعیف پلی اُلفین بر جو بازار پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در ترکیه

پتروتحلیل- در ترکیه، به دلیل اینکه تبدیل‌کنندگان در مدت روند صعودی بازار از ماه نوامبر ذخایر موردنیاز خود را تأمین کردند و به کنار رفته و فعالیتی ندارند، تقاضا برای پلی الفین در طی چند هفته گذشته متوقف ‌شده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، تقاضای ضعیف و روند نزولی بازارهای جهانی بر روی انتظارات از قیمت‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن که به دلیل عرضه اندک برخی محصولات مشخص به بیشترین میزان خود در چند سال اخیر رسیدند، تأثیر گذاشته است.

معامله‌کنندگان پلی‌پروپیلن اعتقاد دارند، بعدازاینکه قیمت‌های پلی‌پروپیلن گرید هموپلیمر طی روندی صعودی که برای مدتی طولانی در جریان بود تقریباً به بیشترین میزان خود در سه سال اخیر رسیدند، قیمت‌ها به اوج خود رسیده‌اند. فعالیت‌ها در بازار رافیا بطور محسوسی کاهش یافته است که این امر تاجران را مجبور کرد تا در معاملات این هفته تخفیف های اندکی ارائه بدهند. یکی از تبدیل‌کنندگان اشاره کرد: «ما در حال حاضر از خرید محموله‌های وارداتی راه‌دور اجتناب می‌کنیم و به‌جای آن نیازهای خود را از طریق بازار داخلی تأمین می‌کنیم زیرا بر این باوریم که بازار در روزهای آتی شاهد اصلاح کاهشی قیمت ها خواهد بود.

یکی از خریداران عمده اظهار داشت: «ازآنجایی‌که محصولات ما به‌زودی خواهند رسید، خریدهای جدید را متوقف کرده ایم و اعتقادداریم که قیمت‌های اخیر بیش‌ازحد بالا هستند. بازار پلی‌پروپیلن رافیا هم‌زمان با بهبود شرایط عرضه و فعالیت اندک شاهد جو نزولی بود. ما انتظار داریم که بازار در ماه آینده در پی سیر صعودی چشمگیر آن در 4 ماه گذشته، روند نزولی را تجربه کند.» توزیع‌کنندگان همچنین اذعان داشتند که انعطاف‌پذیری بیشتری را در مورد قیمت ها به خرج داده و برای پیشنهادهای مناسب پلی پروپیلن، تخفیف های 15 تا 20 دلاری در هر تن ارائه داده اند.

بازار پلی‌اتیلن نیز با توجه به بهبود نسبی وضعیت عرضه تحویل فوری هم‌زمان با تقاضای ضعیف برای اکثر محصولات شاهد جو نزولی بود. کاهش قیمت‌های وارداتی در چین و اروپا با وجود تقاضای متوسط نیز فروشندگان را مجبور کرد تا کمی از قیمت‌های قبلی خود عقب‌نشینی کنند. پلی‌اتیلن سبک همچنان به ضعیف‌ترین روند خود ادامه داد و شاهد ارائه تخفیف بود. یکی از توزیع‌کنندگان اظهار داشت: «به دلیل اینکه  بسیاری از خریداران در این روزها موضع انتظار و رصد را اتخاذ کرده‌اند روزهای سختی را در فروش محصولاتمان سپری می‌کنیم. ما قصد داریم، ذخایر جایگزینی خود را کاهش دهیم زیرا از دورنمای بازار مطمئن نیستیم.»

به گفته سازندگان محصولات نهایی، حتی اگر فروشندگان بخواهند قیمت های بازار را در رقم های فعلی حفظ کنند، سر آخر مجبور می‌شوند تا از حاشیه سود خودشان کم کنند. یکی از مقامات یک شرکت بسته‌بندی ترک اظهار داشت: «ما قصد داریم تا از موادی که در حال حاضر در اختیار داریم استفاده کنیم. ازآنجایی‌که در حال حاضر بازار وارداتی پلی‌اتیلن چین هم‌زمان با افت قیمت‌های داخلی سیری نزولی را تجربه می‌کند و همچنین پیش‌بینی می‌شود که واحدهای تعطیل در خاورمیانه کار خود را از ماه آینده از سر بگیرند، انتظار داریم که بازار در ماه آوریل شاهد روند نزولی باشد.»

ارسال نظر