کد خبر : 40863

نزدیکی به فصل خرید و فروش در نیمکره شمالی؛

نوید دورنمای صعودی «بطری ها» در آینده نزدیک

قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات در سرتاسر بازارهای جهانی با توجه به عرضه محدود و بالا بودن بهای خوراک، از ماه‌های اکتبر و نوامبر روندی صعودی داشته اند

نوید دورنمای صعودی «بطری ها» در آینده نزدیک

پتروتحلیل- با نزدیکی فصل اوج خریدوفروش بازارهای جهانی پلی‌اتیلن ترفتالات روند صعودی خود را حفظ می‌کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات در سرتاسر بازارهای جهانی با توجه به عرضه محدود و بالا بودن بهای خوراک، از ماه‌های اکتبر و نوامبر روندی صعودی داشته اند. طبق داده‌های شاخص قیمت Chemorbis، قیمت‌های این محصول در بازارهای اصلی حول بالاترین رقم های چند سال اخیر شناور هستند؛ این درحالی است که فصل اوج خریدوفروش در نیمکره شمالی نزدیک است، نوید دورنمای صعودی را در آینده نزدیک می‌دهد.

در بازار چین، تولیدکنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات موضع افزایشی خود را در دوره پس از تعطیلات نیز ادامه داده و افزایش قیمتی جدیدی در حدود 20 تا 30 دلار در هر تن بر پیشنهادهایشان اعمال کردند. تعداد کمی از تاجران اشاره کرده اند: «سهمیه‌های عرضه‌کنندگان چینی با توجه به سفارش‌های دریافتی از قبل اندک است. بنابراین در حال حاضر اکثر آن‌ها پیشنهاد‌های خود را برای محموله‌های اواخر ماه مارس ارائه می‌دهند. ما بر این باور هستیم که تقاضای صادراتی، به‌زودی با توجه به نزدیکی پایان فصل زمستان در نیمکره شمالی، بهبود پیدا خواهد کرد.»

شاخص قیمت Chemorbis نشان می‌دهد که متوسط هفتگی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات صادراتی از چین، اخیراً به بالاترین میزان خود از سپتامبر 2014 رسیده اند، درحالی‌که قیمت های این محصول در بازار داخلی نیز در بالاترین حد خود در بیش از سه سال اخیر قرار دارد.

هفته گذشته، یکی از تولیدکنندگان کره جنوبی قیمت‌های صادراتی خود را نسبت به قیمت‌های قبل از تعطیلات 10 تا 20 دلار افزایش داد و گفت: «ما انتظار داریم قیمت‌ها در ماه مارس روند صعودی خود را حفظ کنند. سهم ما از بازار به دلیل عملیات تأمین و نگهداری در واحدهایمان محدود است.» شاخص قیمت Chemorbis نشان می‌دهد که متوسط قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی این کشور در بالاترین میزان خود از سپتامبر 2014 هستند.

در جنوب شرقی آسیا، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی نیز در راستای افزایش قیمت‌های عرضه‌کنندگان اصلی آسیا همزمان با تعطیلی چندین واحد تولیدی، روند صعودی خود را حفظ کردند. متوسط هفتگی قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی در این منطقه بیشترین میزان از سپتامبر 2014 را نشان می‌دهد.

معامله‌کنندگان بازار پلی‌اتیلن ترفتالات ترکیه گزارش دادند که در پاسخ به روند افزایشی قیمت ها در چین پس از بازگشت این کشور از تعطیلات و تعطیلی واحدهای پلی‌اتیلن ترفتالات در سراسر جهان، قیمت‌های داخلی و وارداتی در هفته گذشته بالاتر بودند. شاخص قیمت Chemorbis نشان می‌دهد که متوسط قیمت‌های داخلی در حال حاضر در بالاترین میزان خود از سال 2014 شناور هستند. یکی از تولیدکنندگان داخلی اظهار داشت: «با توجه به بهبود بهای صنایع بالادستی، ما محکم روی پیشنهادهای خود ایستاده ایم و دلیلی ندارد که آن‌ها را کاهش دهیم.» یکی دیگر از تولیدکنندگان داخلی گفت: «ما تمام محصولات ماه مارس خود را فروخته‌ایم.»

در بازار اروپا، معامله‌کنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات قراردادهای ماه فوریه خود را با 30 تا 40 یورو افزایش در هر تن منعقد کردند درحالی‌که انتظار می‌رود در ماه مارس با توجه به افزایش نگرانی‌ها در مورد کمبود عرضه در این منطقه، شاهد دور جدیدی از افزایش قیمت‌ها باشیم. یکی از توزیع‌کنندگان شمال غربی اروپا اظهار داشت: «با توجه به تعطیلی تعدادی از واحدها در منطقه، ما بر این باوریم که قیمت‌های عرضه‌کنندگان داخلی روند صعودی خود را حفظ می‌کنند. به‌علاوه، پیش‌بینی می‌شود تقاضا در هفته‌های آتی پیش از تعطیلات سال نو خاورمیانه که اولین تاریخ مهم فصل اوج خریدوفروش است، بهبود یابد.»

در مصر نیز در هفته گذشته باتوجه به عرضه اندک به دلیل تعطیلات سال نو چینی، قیمت‌های پلی‌اتیلن ترفتالات وارداتی بالاتر بودند. برخی از خریداران اظهار داشتند: «علیرغم وضع نامناسب تقاضا، فروشندگان قیمت‌های خود را افزایش دادند.» طبق داده‌های شاخص قیمت ChemOrbis، متوسط هفتگی قیمت‌های پلی‌اتیلن وارداتی در مصر در حال حاضر در بالاترین میزان خود از سپتامبر سال 2014 قرار دارند.

ارسال نظر