کد خبر : 40853

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت وگو با «پتروتحلیل»؛

مبنای نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها در ایران اشتباه است

در مورد خوراک گازی نیز اشتباهی که با 13 سنت شروع و در حال حاضر با متوسط قیمت هاب جهانی در حال ادامه است باعث شده که توسعه صنعت پتروشیمی در بخش گازی متوقف بشود و عملا در حال در جا زدن نسبت به رقبای خود هستیم

مبنای نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها در ایران اشتباه است

پتروتحلیل- متاسفانه مبنای نرخ گذاری خوراک ها در ایران، نوع مایع و یا گازی اشتباه است و به همین خاطر شرکت های پتروشیمی شانس رقابت خود را با شرکت ها ی جهانی از دست داده اند.

همایون دارابی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: در مورد خوراک گازی فرمولی که ارائه شده براساس متوسط چند هاب گازی در انگلیس و هلند است که در آنجا اصلا شرکت های تولید کننده گاز وجود ندارند و همچنین درآنجا شاهد قیمت های بالاتری هستیم.

وی در ادامه افزود: قیمت گذاری باید بر اساس شرایط منطقه ای  باشد. متاسفانه در سالهای اخیر ابتدا اشتباه بزرگی در مورد خوراک مایع  انجام شد و آن قیمت گذاری  بر اساس نفتای خلیج فارس بود، به طوری که این شرایط سبب شد تا پتروشیمی های خوراک مایع در ایران توسعه پیدا نکنند، در حالی که با حجم تولید بالای نفتا در منطقه پارس جنوبی مواجه هستیم و خروجی پالایشگاهی مثل سیراف عموما نفتا است.

این کارشنارس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر پتروشیمی ای وجود ندارد که خوراک نفتا استفاده و ارزش افزوده ایجاد کند، گفت: این در حالی است که عمده پتروشیمی های حاضر در عربستان و جنوب شرق آسیا و همچنین اروپا بر اساس خوراک نفتا کار می کنند و این نشان می دهد که قیمت گذاری اشتباه تا چه حد ما را ازبحث توسعه عقب انداخته است.

وی همچنین در ادامه افزود: در مورد خوراک گازی نیز اشتباهی که با 13 سنت شروع و در حال حاضر با متوسط قیمت هاب جهانی در حال ادامه است باعث شده که توسعه صنعت پتروشیمی در بخش گازی متوقف بشود و عملا در حال در جا زدن نسبت به رقبای خود هستیم.

به گفته دارابی؛  این در حالی است که بحث ارز و آشفتگی موجود در این بازار و عدم شفافیت باعث شده نگاه ها به سمت پتروشیمی ها باشد که میزان زیادی از ارز خودشان را با قیمت پایین تر از بازار به اقتصاد تزریق کنند. از طرفی مسئولیت های اجتماعی و بار اشتغال زایی زیادی بر دوش این شرکت ها گذاشته شده است.

وی ادامه داد: قطعا اگر ما یک نظام  ارزی شفاف داشته باشیم و شرکت ها  براساس شرایطی که در منطقه دارند خوراکشان را دریافت کنند و بتوانند با هزینه کمتری صادرات داشته باشند، شرایط بهتری نصیب ما خواهد شد. در حال حاضر نرخ کرایه حمل نسبت به مقاصد عربستانی تا ایران گران تر است. همچنین شرکتهای عربستانی از امکان استفاده از فاینانس بین المللی با نرخ پایین برخوردارند و تامین نیاز قطعات و ماشین آلات آنها به سرعت انجام می شود در حالی که ما ازاستفاده از این امکانات کم بهره ایم.

ارسال نظر