کد خبر : 40845

دلایل ارزان بودن اوره ایران نسبت به تولیدکنندگان خلیج فارس؛

خرید ارزان اوره توسط ترکیه در دو ماه گذشته/ جهش 20 دلاری اوره ایران

در هفته های پیش و در غیاب هند، ایران در بالاترین معامله خود صرفا به سطح ۲۳۰ دلار رسیده بود که نسبت به فوب فروش تولیدکنندگان عربی حوزه خلیج فارس، ۳۰ تا ۴۰ دلار فاصله قیمتی داشت

خرید ارزان اوره توسط ترکیه در دو ماه گذشته/ جهش 20 دلاری اوره ایران

پتروتحلیل-بازار اوره در هغته های اخیر روندی با ثبات و با شیب ملایم افزایشی را تجربه کرد و در این هفته با اعلام نتایج تندر خرید هندوستان، قیمت های اوره ایران نیز به عنوان تنها کشوری که از افزایش های اخیر بی بهره مانده بود، صاحب یک جهش ۲۰ دلاری شد و به سطح ۲۵۰ دلار فوب خلیج فارس رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که در هفته های پیش و در غیاب هند، ایران در بالاترین معامله خود صرفا به سطح ۲۳۰ دلار رسیده بود که نسبت به فوب فروش تولیدکنندگان عربی حوزه خلیج فارس، ۳۰ تا ۴۰ دلار فاصله قیمتی داشت.

دلایل این اختلاف قیمت موارد متعددی است، از جمله مهمترین آنها  محدودیت مبادلات مالی بین المللی است که سبب می شود تولیدکنندگان ایرانی از بسیاری مقاصد خرید جذاب اوره در دنیا محروم شوند و تریدرهای مطرح بازار جهانی اوره ، رغبتی به انجام  معاملات اوره با ایران نداشته باشند.

در شرایطی که بطور سنتی در فصل پیک تقاضا برای اوره هستیم، اما اعلام تندر هند در این ماه، جزو موارد استثنا محسوب می شود که ناشی از عدم کفایت خرید و ذخیره سازی اوره توسط هندوستان در ۲۰۱۷ بود.

پیش بینی می شود با آغاز بهار نرخ بهره برداری از پلنت های اوره در چین افزایش یابد زیرا دسترسی به خوراک ذغال سنگ با گرمتر شدن هوا، فراهم تر می شود. در طرف مقابل به نظر می رسد ایلات متحده نیاز به خرید اسپات ۸۰۰ هزار تن تا ۱.۲ میلیون تن اوره برای کشت بهاره داشته باشد که می تواند در صورت وقوع، بازار را از سراشیبی سقوط تا نیمه بهار حفظ کند.

مقاصد آسیای جنوب شرقی بویژه تایلند همچنان رغبتی به خریدهای اسپات با قیمت های فوب سطح ۲۶۰ دلاری از خاورمیانه ندارند.  خریداران برزیلی هم در فصل رکود بازار کود به سر برده و نسبت به قیمت های بالای خاورمیانه اقبالی نشان نمی دهند. 

تندر خرید هندوستان در عمل بازاری که در استانه رکود مجدد بود را جان بخشید و می توان امیدوار بود با خروج ۶۵۰ هزار تن اوره ایرانیان و اعراب خلیج فارس از بازار، شرایط قیمتی تا نیمه اپریل همچنان با ثبات و محکم باقی بماند.

ترکیه در حالی که در دو ماه گذشته موفق به خرید اوره ارزان از ایران شده بود، دیگر چنین شانسی نداشته و محکوم به تامین اوره از فوب گران افریقای شمالی است.

در همین حال در سال ۱۳۹۶ پتروشیمی شیراز موفق شد برای اولین بار ۱۰۰ هزار تن اوره ایران را به مقصد کره جنوبی به فروش رساند.

مدیریت بازرگانی پتروشیمی شیراز

 

ارسال نظر