کد خبر : 40840

قیمت قراردادهای بوتان و پروپان آرامکو در ماه مارس

قیمت پروپان در ماه فوریه 525 دلار و قیمت قرارداد بوتان در این ماه 505 دلار در هر تن بود

قیمت قراردادهای بوتان و پروپان آرامکو در ماه مارس

پتروتحلیل- قیمت قراردادهای بوتان شرکت سعودی آرامکو در ماه مارس نسبت به پروپان حدود 10 تا 30 دلار در هر تن تخفیف داشته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، به گفته‌ی تاجران پس از اینکه شرکت سعودی آرامکو و شرکت قطر پترولیوم اخیراً چندین محموله‌ی مخلوط خود را برای بارگیری ماه مارس به فروش رساندند، انتظار می‌رود قیمت پروپان آرامکو در ماه مارس نسبت به بوتان 10 تا 30 دلار در هر تن برتری داشته باشد.

طبق اعلام منابع بازار، این موضوع بازتابی است از افزایش تبادلات در بازار نقدی خاورمیانه پس از رکود آن در بخش عمده سال گذشته که طی آن تولیدکنندگان منطقه فعالیت خود را بر عرضه قراردادهای شرایطی به خریداران آسیایی معطوف کرده بودند.

به گفته‌ی تاجران انتظار می‌رود قیمت پروپان در ماه مارس در رقم 485 دلار در هر تن قرار بگیرد.

قیمت پروپان در ماه فوریه 525 دلار و قیمت قرارداد بوتان در این ماه 505 دلار در هر تن بود.

پروپان آرامکو با قیمت 485 دلار در هر تن از ماه سپتامبر با رقم 480 دلار در هر تن در پایین ترین میزان خود قرار دارد. در ماه سپتامبر، قیمت بوتان معادل 500 دلار در هر تن بود.

منابع آگاه احتمال می‌دهند که قیمت های ماه مارس تا چهارشنبه اعلام شوند.

طبق اعلام منابع بازار پس از رسیدن محموله‌های مخلوط بیشتر پروپان/بوتان از ایالات متحده به آسیا و تخصیص محموله‌های شرایطی بوتان بیشتر از سوی عربستان سعودی به برداشت کنندگان، پروپان به سمت برتری قیمتی از بوتان در قیمت قراردادهای ماه دسامبر پیش رفت.

منابع می‌گویند که آرامکو محموله‌ای محتوی 44,000 گاز مایع (LPG) به میزان برابر بوتان و پروپان را هفته‌ی گذشته برای بارگیری 10 مارس به شرکت BP و به قیمت 470 دلار در هر تن برای پروپان و 450 دلار در هر تن برای بوتان به فروش رسانده است.

همچنین به گفته‌ی تاجران این شرکت محموله‌ی مخلوطی محتوی 11,000 تن پروپان به قیمت 471 دلار در هر تن و 33,000 تن بوتان به قیمت 451 دلار در هر تن را به شرکت Trafigura فروخته است.

همچنین گفته می‌شود که شرکت تجاری SHV از آرامکو 22,000 تن بوتان را به قیمت 452 دلار در هر تن خریداری کرده است.

طبق اعلامAdvanced Petrochemical  عربستان سعودی قیمت‌های نقدی برای بارگیری در ماه مارس زمانی تعیین شد که قرار بود این شرکت یک واحد هیدروژن‌زدایی پروپان با ظرفیت 500,000 تن در سال و یک واحد پلی‌پروپیلن با ظرفیت 450,000 تن در سال را در مجتمع Jubail به منظور عملیات تأمین و نگهداری به ترتیب در روزهای 26 و 28 فوریه و به مدت 2 تا 4 هفته تعطیل کند.

کارخانه هیدروژن‌زدایی پروپان در روز 24 مارس پس از جایگزینی کاتالیزور مجدداً راه‌اندازی خواهد شد درحالیکه کارخانه پلی‌پروپیلن در روز 15 مارس مجدداً راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته‌ی منابع تجاری از هفته گذشته یک واحد اصلی پتروشیمی دیگر نیز در عربستان سعودی به منظور عملیات تامین و نگهداری به صورت موقت تعطیل شده است.

به گفته‌ی منابع آگاه از آنجاییکه کارخانه‌های پتروشیمی از گاز مایع (LPG) کمتر بعنوان خوراک استفاده می‌کنند، ممکن است این تعطیلی‌ها یکی از دلایل عرضه محموله‌های نقدی عربستان سعودی باشند.

همچنین گفته می‌شود شرکت قطر پترولیوم که طی ماه‌های اخیر در بازار نقدی فعالیت چندانی نداشته است، اخیراً محموله‌ای را محتوی 33,000 تن پروپان و 11,000 تن بوتان یا محموله‌ای 44,000 تنی محتوی میزان برابری از پروپان و بوتان برای بارگیری در نیمه اول ماه مارس به فروش رسانده است.

همچنین به گفته‌ی تاجران شرکت قطر پترولیوم محموله‌ی 44,000 تنی از پروپان یا محموله مخلوطی از 33,000 تن پروپان و 11,000 تن بوتان را برای بارگیری نیمه دوم ماه مارس به فروش رسانده است.

طبق اعلام منابع بازار ممکن است خریدار آن شرکت تجاری ترکیه‌ای Bayegan، باشد.

ارسال نظر