کد خبر : 40837

اختلاف قیمت فیبر و رافیا در ترکیه به بالاترین رقم رسید؛

در غیاب عرضه کنندگان سعودی، پلی پروپیلن رافیای ایرانی به 1480 دلار رسید

در طی مدت عدم حضور عرضه‌کنندگان سعودی، ایرانی‌ها اختلاف را پوشش دادند، که این امر وجود قیمت های پیشنهادی بسیار بالا را توجیه می‌کند.» در این میان، رافیای کره‌ای 1440 دلار در هر تن (CIF، نقدی) معامله شد

در غیاب عرضه کنندگان سعودی، پلی پروپیلن رافیای ایرانی به 1480 دلار رسید

پتروتحلیل- اختلاف قیمت فیبر و رافیا در سال جاری در ترکیه به بالاترین میزان خود رسید.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار ترکیه علیرغم کاهش جزئی تبادلات، برای یک هفته دیگر تقاضای پلی‌پروپیلن از عرضه آن بیشتر بود. متوسط هفتگی ChemOrbis نشان می‌دهد که اختلاف قیمت پلی‌پروپیلن گرید فیبر و رافیا در حدود 75 دلار در هر تن است، که این رقم بالاترین میزان از فوریه 2017 است. یکی از معامله‌کنندگان اظهار داشت: «تقاضای رافیا همچون فیبر مناسب نیست، اگرچه عرضه هر دو اندک است.»

در بازار اردات، قیمت‌های رافیا سعودی 1340 تا 1370 دلار در هر تن (CIF، نقدی) ثابت ماندند. در این میان قیمت فیبر با شرایط فروش یکسان با 30 دلار افزایش 1440 تا 1440 دلار در هر تن معامله شد. رافیا ایرانی در این هفته 30 تا 50 دلار افزایش یافت و باقیمت 1460 تا 1480 دلار در هر تن (CPT، نقدی) معامله شد. یکی از خریداران اذعان داشت: «در طی مدت عدم حضور عرضه‌کنندگان سعودی، ایرانی‌ها اختلاف را پوشش دادند، که این امر وجود قیمت های پیشنهادی بسیار بالا را توجیه می‌کند.» در این میان، رافیای کره‌ای 1440 دلار در هر تن (CIF، نقدی) معامله شد.

در بازار توزیع محدوده کلی پلی‌پروپیلن گرید رافیا 1720 تا 1765 دلار در هر تن (شرایط فروش یکسان، شامل مالیات بر ارزش‌افزوده، ex-warehouse) گزارش شد، که در این هفته 10 تا  15 دلار در هر تن افزایش داشت. 

تبدیل‌کنندگان در مورد سیر صعودی قیمت‌ها مردد هستند زیرا احتمال می‌رود خریدارانی که ذخایر احتیاجی انباشت کرده اند از معامله با قیمت‌های بالاتر مخالفت کرده یا خرید خود را به تعویق بی‌اندازند. یکی از خریداران شکایت داشت که: «عده‌ای از تبدیل‌کنندگان در میان حباب قیمت‌های پلی‌پروپیلن تولید را متوقف کرده‌اند.» یکی از توزیع‌کنندگان اظهار داشت: «تقاضای ضعیف نیز ممکن است اثر محدودیت شدید عرضه را کاهش دهد.» و دیگری گفت: «اگر عرضه اندک باقی بماند، عامل اصلی تأثیرگذار بازار خواهد شد و دیگر عوامل را بی‌اهمیت خواهد کرد.»

طبق داده های شاخص قیمت ChemOrbis، متوسط قیمت‌های فعلی نزدیک به بالاترین میزان 3 سال اخیر هستند و هم‌زمان با این امر برتری قیمتی 150 دلاری رافیای ترکیه نسبت به چین از سال 2012 بی‌سابقه بوده است.

احتمال می‌رود روند صعودی پلی‌پروپیلن تا ماه مارس ادامه داشته باشد مگر اینکه عرضه بیشتر شود. انتظار می‌رود عرضه در ماه آتی نیز به دلیل تعطیلی واحدهای پلی‌پروپیلن در اروپا و خاورمیانه، محدود باقی بماند؛ این درحالی است که معامله‌کنندگان نیز در مورد پر کردن مجدد انبارهایشان محتاط هستند. یکی از خریداران اظهار داشت: «تنها بعد از شروع مجدد به کار واحدهای تعطیل است که می‌توانیم منتظر بهبود شرایط باشیم.» بااین‌حال، خریداران با اشاره به حباب در حال رشد ادعا می‌کنند که این رشد باید بالاخره متوقف شود. خریداران همچنین مراقب وضعیت بازار چین در دوره بعد از تعطیلات هستند.

نکات مهم

  • تقاضای پلی‌پروپیلن هنوز از عرضه آن بیشتر است.
  • تقاضا برای فیبر نسبتاً بهتر است.
  • اختلاف قیمت فیبر و رافیا به 75 دلار در هر تن رسید.
  • برتری قیمتی رافیا ترکیه بر چین به بالاترین میزان خود در 6 سال اخیر رسید.
  • رافیا داخلی ترکیه (دلار در هر تن): 1720 تا 1765 (ex-warehouse).
  • پلی‌پروپیلن وارداتی سعودی (دلار در هر تن): رافیا1340 تا 1370 / فیبر 1400 تا 1440 (CIF).
ارسال نظر