کد خبر : 40832

از سرگیری فعالیت تجاری بازارهای پتروشیمی پس تعطیلات سال نوی قمری؛

انتظار رشد بازار اولفین

منابع بازار پیش‌بینی کردند، ازآنجایی‌که به دلیل فصل تعطیلی واحدهای اصلی کراکینگ بخار در ماه مارس عرضه سیری نزولی را تجربه خواهد کرد، بازار اولفین آسیا در این هفته بعد از تعطیلات سال نو قمری شاهد رشد باشد

انتظار رشد بازار اولفین

پتروتحلیل-پیش بینی می‌شود فعالیت‌های تجاری در بازارهای پتروشیمی آسیا در آخر هفته، به دنبال پایان تعطیلات سال نو قمری، به‌آرامی از سر گرفته شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، اگرچه قیمت خوراک مهم نفتا در هفته گذشته با تکیه‌بر روند صعودی بازار معاملات آتی نفت خام تقویت شد، و با افزایش 10 دلاری در طی هفته، در جمعه گذشته به 560/875دلار در هر تن (CFR ژاپن) رسید، بخش‌هایی از بازار صنایع پایین‌دستی روندی مختلف داشتند و اولفین ها با توجه به معاملات کم بازار به‌طور گسترده‌ای روند ثابت خود را حفظ کردند. اگرچه، با توجه به برنامه تعطیلی موقت چندین واحد کراکینگ بخاری در ماه مارس پیش‌بینی می‌شود این بازار پس از فوریه روندی صعودی داشته باشد. در بازار آروماتیک، بازار استایرین مونومر با اثرات تعرفه‌های ضد دامپینگ چین که در هفته گذشته اعلام شد دست‌وپنجه نرم خواهد کرد، و انتظار می‌رود که این بازار بعد از تعطیلات در مسیر مشخص‌تری به کارش ادامه دهد.

آروماتیک

علیرغم کاهش تبادلات پیش از تعطیلات سال نو قمری، قیمت‌های پاراکسیلن در هفته گذشته روند صعودی داشتند. در حال حاضر ازآنجایی‌که انتظار می‌رود بازار کار خود را از آخر این هفته از سر بگیرد، پیش‌بینی می‌شود فعالیت‌های تجاری اندک باشد، و انتظار می‌رود باتوجه به تعویق در راه اندازی واحد جدید تولید پاراکسیلن در خاورمیانه این امر موجب تقویت بازار شود. به گفته منابع بازار، احتمالاً تاریخ راه‌اندازی واحد پاراکسیلن شرکت PetroRabigh با ظرفیت تولید 1/34 میلیون تن در سال به سه ماهه دوم سال جاری موکول شود.

بااین‌وجود، علیرغم تقاضای مناسب خرید از سوی یکی از مصرف‌کنندگان نهایی اصلی در جنوب چین، محموله‌های بازار داخلی چین که قیمت‌های مناسبی دارند همچنان جایگزینی در برابر محوله‌های وارداتی باقی ماندند.

در بازار بنزن، علیرغم جو ساکن بازار و افت قیمت‌های بازار داخلی چین، سیر صعودی در بازار نفت خام در پایان هفته قیمت‌ها را تقویت کرد. اکثر مصرف‌کنندگان نهایی به آن خاطر که نیازهای خود را پیش از تعطیلات برطرف کرده بودند، فعالیتی نداشتند. بااین‌وجود، اگر بازارهای انرژی به روند روبه رشد خود ادامه دهند، روند صعودی بنزن ادامه‌دار خواهد بود.

در صنایع بالادستی تولوئن، قیمت‌ها در پایان هفته گذشته با تکیه‌بر وضعیت قوی بازار معاملات آتی نفت خام، سیری صعودی را تجربه کردند. منابع بازار اظهار داشتند، اگرچه، انباشتگی در انبارهای داخلی چین و مشکلات گزارش‌شده از سوی تولیدکنندگان در فروش محصولاتشان می‌تواند به‌عنوان عاملی برای تعدیل قیمت‌ها در این هفته باشد.

در صنایع پایین‌دستی استایرن، وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین در دوشنبه گذشته تعرفه‌های ضد دامپینگ را 5 تا 10/7درصد بر روی محصولات کره جنوبی، تایوان و آمریکا اعلام کرد، که از 13 فوریه اجرایی شدند. این امر در ابتدای هفته گذشته، موجب افت ناگهانی قیمت‌های داخلی و خارجی شد که این اتفاق با تکیه‌بر پیش‌بینی‌ها در مورد عرضه اندک با توجه به احتمال کاهش واردات از کشورهای مذکور رخ داد. در میان‌مدت تا بلندمدت، وضعیت نامطمئن بازار کماکان عواقب اعمال عوارض بر جریان تجارت را نامشخص کرده است و مشارکت کنندگان باتوجه به بازگشت تدریجی چینی ها به بازار در این هفته در انتظار مشخص تر شدن وضعیت هستند.  

اولفین

قیمت محصولات در بازار اولفین آسیا در هفته گذشته عمدتاً باتوجه به تبادلات اندک پیش از تعطیلات سال نو قمری ثابت برآرود شدند. منابع بازار پیش‌بینی کردند، ازآنجایی‌که به دلیل فصل تعطیلی واحدهای اصلی کراکینگ بخار در ماه مارس عرضه سیری نزولی را تجربه خواهد کرد، بازار اولفین آسیا در این هفته بعد از تعطیلات سال نو قمری شاهد رشد باشد. درنتیجه، انتظار می‌رود در این هفته مذاکرات در بازار نقدی در مورد نیازهای خرید ماه مارس و آوریل تمرکز داشته باشند. در بازار بوتادین، جو مثبت بازار در آمریکا و اروپا می‌تواند آسیا را تحت تأثیر خود قرار دهد.

متیل ترت-بوتیل اتر

در هفته گذشته قیمت‌های متیل ترت- بوتیل اتر آسیا کاهش پیدا کردند، درحالی‌که فعالیت‌های تجاری در هفته منتهی به تعطیلات در سرتاسر منطقه ساکن بودند؛ هم‌زمان با این امر معامله‌کنندگان شاهد افت قیمت‌های ترکیبات بنزین، تقاضای ثابت بنزین و اختلاف کم بنزین و نفتا بودند، که همگی خبر از دورنمای نزولی در بازار متیل ترت-بوتیل اتر می‌دهند. 

پلیمر

با توجه به این‌که بسیاری از معامله‌کنندگان به دلیل تعطیلی‌های سال نو قمری در بازار حضور نداشتند، قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی آسیا در هفته گذشته شاهد روند نزولی بودند. معامله‌کنندگان دیگر نیز شاهد عدم ثبات در بازار نفت خام بودند و تصمیم گرفتند خریدهای خود را تا بعد از تعطیلات به تعویق بی اندازند.

ارسال نظر