کد خبر : 40827

محصولات پلیمری در بازار آزاد کمتر از بورس ارزش گذاری شدند؛

ضعف بازار پلیمرها پس از افت دلار

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نویدزرشیمی با سقف ده درصدی نرخ معامله شد. گرید فیلم پروپیلن پتروشیمی جم هم به مانند همیشه با سقف ده درصدی نرخ به فروش رسید

ضعف بازار پلیمرها پس از افت دلار

پتروتحلیل- با فروکش کردن تب دلار، از سوی دیگر عدم کشش در بازار داخل پس از هفته ها رشد مداوم قیمت ها و قرار گرفتن قیمت محصولات پایین تر از بورس، در هفته جاری شاهد معاملات ضعیف در حوزه پتروشیمی ها بودیم.

به گزارش «پتروتحلیل»، به این ترتیب تنها 9 گرید پلیمر با رقابت قیمتی و دو گرید هم با سقف ده درصدی قیمت معامله شدند.

سایر گریدهایی که رقابت داشتند بسیار معقول معامله شدند. بدین ترتیب پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نویدزرشیمی با سقف ده درصدی نرخ معامله شد. گرید فیلم پروپیلن پتروشیمی جم هم به مانند همیشه با سقف ده درصدی نرخ به فروش رسید. پلی پروپیلن های نساجی با MFI 3.5-6 که در هفته های اخیر همواره با سقف ده درصدی نرخ و تقاضای کاذب مواجه بودند در این هفته رقابت های قیمتی بین 1 تا 3 درصدی را تجربه کردند. بدین ترتیب C30S مارون و 060 پلی نار به ترتیب 3 و 2 درصد رقابت قیمتی را تجربه کردند. گرید های 510L نویدزرشیمی و جم هم هر کدام یک درصد رقابت قیمتی را داشتند.

در بین گریدهای پلی پروپیلن نساجی با MFI 25 و بالاتر نیز تنها گرید 552R نویدزرشیمی یک درصد رقابت قیمتی داشت و سایر گریدها پس از ماه ها التهاب معاملاتی با قیمت پایه معامله شدند.

به گفته کارشناسان بازار، فروکش کردن التهاب پلی پروپیلن ها تحت تاثیر کاهش شدید نرخ دلار و انتظار کاهش بیش از 3 درصدی نرخ ها، همچنین افزایش بسیار مناسب حجم عرضه ها برای این گروه، قرار داشتن در آخرین هفته ماه و در نهایت مقاومت بازار مصرف نهایی در مقابل افزایش های مداوم نرخ موجب شد که محصولات در این هفته با رقابت قیمتی بسیار کم در مورد برخی گروه ها و معاملات با قیمت پایه برای برخی دیگر مواجه شود.

سایر پلی اتیلن ها نیز در این هفته با قیمت پایه معامله شدند که طبیعی است؛ زیرا حجم بسیار بالایی از مواد پلیمری در بازار آزاد وجود دارد که دارای قیمت تمام شده ی کمتری نسبت به بورس است و در نتیجه خریداران ترجیح می دهند مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. در نتیجه حجم معاملات در بورس به شدت کاهش یافته و قیمت های بازار آزاد هم از ترس ریزش دلار کاهشی بوده است.

ارسال نظر