کد خبر : 40826

بالاترین رقم در 3 سال گذشته در ترکیه؛

پلی پروپیلن فیبر ایرانی متاثر از کاهش شدید عرضه به 1450 دلار رسید

قیمت‌های فعلی، تقریباً بالاترین قیمت‌های سه سال اخیر هستند و این امر ممکن است برخی از صادرکنندگان این محصول را به بازار ترکیه جذب کند. در این میان دیگران، استدلال می کنند، از آنجایی‌که انبارهای فروشندگان خالی شده است

پلی پروپیلن فیبر ایرانی متاثر از کاهش شدید عرضه به 1450 دلار رسید

پتروتحلیل- با وجود انتظارات مختلف بازار پلی پروپیلن روند صعودی خود را حفظ کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار پلی پروپیلن ترکیه، عرضه اندک برای یک هفته دیگر عامل اصلی تأثیرگذار بر بازار بود. عدم واردات و محصولات تحویل فوری، تأثیر قیمت‌های پایین نفت خام را خنثی کردند. تقاضا در مناطق غربی ترکیه کاهش یافت در حالی که در مناطق جنوبی راضی کننده بود. یکی از فروشنگان اظهار داشت: «تقاضا در استانبول پایین است در حالی که در مناطق مرکزی ترکیه، وضعیت آن فعال باقی مانده است.»

در بازار واردات، رافیای سعودی 10 تا 20 دلار در هر تن بالا رفت و به 1340 تا 1370 دلار در هر تن ( CIF، نقدی) رسید. فیبر 20 تا 30 دلار در هر تن افزایش یافت و به 1370 تا 1410 دلار در هر تن رسید و ارقام بازه بالایی این محدوده قیمتی برای تحویل فوری در بندر گزارش شده اند. فیبر ایران 20 تا 30 دلار در هر تن افزایش داشت و به 1410 تا 1450 دلار در هر تن (CPT، نقدی) رسید.  تعدادی از خریداران تأیید کردند که در بازه بالایی عمدتاً بر اساس نیازهای فوری خود قراردادهایی را منعقد کرده‌اند. بسیاری از معامله‌کنندگان هم نظر بودند که: «اگر به خاطر کاهش شدید عرضه نبود، پلی پروپیلن گرید فیبر ایرانی با میزان قیمت 1450 دلار در هر تن معامله نمی شد.»

پلی پروپیلن گرید فیبر بدون عوارض اسراییلی از اوایل ژانویه 150 دلار در هر تن بالا رفت و به 1500 دلار در هر تن ( CIF) رسید. قیمت رافیا کره ای 1440 دلار در هر تن (CIF) برای تحویل در ماه آوریل و می پیشنهاد شد؛ اگرچه، علیرغم قیمت مناسب خود در جلب نظر خریداران موفق نبود زیرا معامله‌کنندگان به دلیل دورنمای نامشخص، میلی به خرید از مقاصد دور نشان نمی دهند.

بازه کلی قیمت‌های پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار توزیع بین 1700 تا 1750 دلار در هر تن (ex-warehouse، شامل مالیات بر ارزش افزوده) بود، که نسبت به هفته گذشته مقداری افزایش یافته است. از آنجایی که معامله‌کنندگان نگران هستند با توجه افزایش شدید قیمت ها، شاهد افت ناگهانی قیمت باشیم، موضع محتاطانه ای گرفته اند. یکی از معامله‌کنندگان اظهار داشت: «به نظر می رسد خریداران از قبل ذخایر احتیاجی خود را ساخته اند.»

انتظار می‌رود تا پایان فوریه، بازار روند صعودی خود را حفظ کند. اگرچه، پیش‌بینی‌ها برای ماه مارس متفاوت است. برخی از معامله‌کنندگان اعتقاد دارند که اگر تقاضا کمتر شود علیرغم عملیات تأمین و نگهداری و تعطیلی واحدهای تولیدی در خاورمیانه و اروپای مرکزی، وضع عرضه بهتر خواهد شد.  

آنها همچنین اظهار داشتند که قیمت‌های فعلی، تقریباً بالاترین قیمت‌های سه سال اخیر هستند و این امر ممکن است برخی از صادرکنندگان این محصول را به بازار ترکیه جذب کند. در این میان دیگران، استدلال می کنند، از آنجایی‌که انبارهای فروشندگان خالی شده است، عرضه اندک به حکمرانی خود بر بازار ادامه خواهد داد. بازگشت چین از تعطیلات نیز امری تأثیرگذار است، زیرا اگر بازار چین آغاز قدرتمندی داشته باشد بازار ترکیه به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. تعطیلات نوروز در ایران نیز عاملی است که در روزهای آتی باید ملاحظه شود.

مهم ترین نکات

  • خریداران مایل به خرید از مقاصد دور نیستند.
  • برخی از خریدارن ذخایر احتیاجی تهیه کرده اند.
  • انتظارات در مورد عوامل عرضه و تقاضا متفاوت است.
  • اگر عرضه اندک باقی بماند قیمت ها به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند.
  • رافیا داخلی (دلار در هر تن)؛ 1700 تا  1750 (ex-warehouse).
  • پلی پروپیلن وارداتی سعودی (دلار در هر تن): رافیا 1340 تا 1370 | فیبر 1370 تا 1410 (CIF).
  • Reference Prices

    Middle East

    PP raffia (+10) 1340-1350 (-) USD/ton

    PP fibre (+10) 1380-1400 (+10) USD/ton

    Iran

    PP raffia (-) 1340-1350 (-) USD/ton

    PP fibre (+20) 1410-1430 (+10) USD/ton

     

ارسال نظر