کد خبر : 40808

انتظار افزایش تقاضای جهانی نفت

پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای نفت در سال 2018 به پشوانه سیر صعودی فعالیت های اقتصادی در سرتاسر دنیا و افزایش فروش خودرو در آمریکا، چین و هند با رشد 1/59 میلیون بشکه ای در روز به میزان 98/6میلیون بشکه در روز برسد

انتظار افزایش تقاضای جهانی نفت

پتروتحلیل- انتظار می رود تقاضای جهانی برای نفت 1/59 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

به گزارش «پتروتحلیل»، به نقل از پایگاه خبری ICIS با توجه به آخرین گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت (MOMR) که در روز دوشنبه منتشر شد، پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای نفت در سال 2018 به پشوانه سیر صعودی فعالیت های اقتصادی در سرتاسر دنیا و افزایش فروش خودرو در آمریکا، چین و هند با رشد 1/59 میلیون بشکه ای در روز به میزان 98/6میلیون بشکه در روز برسد.

طبق این گزارش انتظار می رود فعالیت های اقتصادی در سرتاسر دنیا، سالانه 3/8 درصد افزایش پیدا کند. همین موضوع یکی از علل افزایش تقاضا برای نفت که تشکیل دهنده سوخت وسائل نقلیه، مانند گازوئیل، سوخت جت و سوخت دیزلی است، در سال 2018 خواهد بود. یکی دیگر از علل افزایش تقاضا فروش زیاد خودرو در آمریکا، هند و چین است.

همچنین در این گزارش به افزایش ظرفیت و توسعه پروژهای بخش پتروشیمی به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد تقاضا برای نفت نیز اشاره شد. این موضوع در گزارش اینگونه قید شده است: «انتظار می رود حمایت کافی صورت گیرد تا موارد مورد نیاز را در این صنعت به خصوص در آمریکا و تا حد کمتری در چین فراهم شود.»

همچنین در گزارش آورده شده است که البته برخی از این عوامل دیگر عوامل را برطرف می کنند.

در گزارش تصریح شده: «میزان جایگزینی دیگر سوخت ها در کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی آمریکا، آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه» و همچنین «رشد ثابت در میزان بازده و کاهش میزان سوبسیدها عواملی هستند که انتظار می رود میزان تقاضا برای نفت در خاورمیانه را کاهش دهند، اما از طرفی عاملی مانند رشد درآمد خانوارها این عامل را خنثی می کنند.»

همچنین در گزارش قید شده بود که: «و در آخر، سطح دیجیتالی شدن و توسعه تکنولوژی در بخش های متعدد نیز از عواملی هستند که رشد میزان تقاضا برای نفت در سال 2018 را نسبتاً خنثی خواهند کرد.»

در هر نقطه دیگر از جهان با نگاه به سال 2017 پیش بینی می شود رشد تقاضای جهانی نفت 1/60 بشکه در روز افزایش یابد، که این رقم نسبت به پیش بینی گزارش ماه گذشته رشدی در حدود 30000 بشکه در روز را نشان می دهد.

به گفته اوپک این رشد در نرخ های پیش بینی شده بیانگر: «ادامه رشد بیش از حد انتظار میزان تقاضا در کشورهای اروپاییِ عضو گروه توسعه و همکاری اقتصادی از سه ماهه سوم سال 2017 است».

در حوزه عرضه در سال 2018، پیش بینی میزان عرضه نفت صادرکننده های غیر اوپک با 320 هزار بشکه افزایش به رقم 59/26میلیون بشکه در روز می رسد که سازمان اوپک این رشد عرضه را به پیش بینی ها برای افزایش تولید از طرف آمریکا، مکزیک، انگلستان، برزیل و چین نسبت می دهد.

در همین حین سبد اوپک در ماه ژانویه برای پنجمین ماه متوالی شاهد افزایش بود و با 7/7 درصد رشد به متوسط 66/85دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم متوسط ماهیان از نوامبر 2014 است.

در این گزارش قید شده است که: «در پی تلاش های مکرر سازمان اوپک و برخی از تولیدکنندگان غیراوپک به منظور حفظ تعادل بازار و برداشت از ذخیره نفت به مدت 10 هفته پیاپی و همچنین به دلیل رشد اقتصادی مناسب و رشد میزان تقاضا قیمت نفت شاهد افزایش بود.»

ارسال نظر