کد خبر : 40801

قیمت پلی پروپیلن به بالاترین رقم در 30 ماه گذشته رسید

طبق داده های ICIS قیمت های پلی پروپیلن گرید الیاف نواری در بازار نقدی بطور متوسط از سوی تمامی منابع با رقم 1270 دلار در هر تن (CFR جنوب شرق آسیا) عرضه شد؛ این رقم بالاترین میزان از اوایل سال 2015 برای این محموله به شمار می رود

قیمت پلی پروپیلن به بالاترین رقم در 30 ماه گذشته رسید

پتروتحلیل- کاهش عرضه جهانی پلی پروپیلن موجب شده قیمت این ماده به بیشترین مقدار خود در 30 ماه گذشته برسد.

به گزارش «پتروتحلیل» به نقل از  ICIS قیمت پلی پروپیلن در بازارهای نقدی جنوب شرق آسیا در پی عرضه ی کم این محصول در بازارهای نقدی جهانی، به بالاترین میزان خود در 30 ماه گذشته رسیده است. در پی ذخیره ی مناسب چین پیش از تعطیلات سال نوی این کشور در اواسط فوریه، شاهد افزایش قیمت های بازار نقدی از ماه های دسامبر و ژانویه بوده ایم.

روند صعودی واردات در بازار چین به تقویت قیمت ها در بازار جنوب شرق آسیا کمک کرده، همچنین طبق داده های ICIS قیمت های پلی پروپیلن گرید الیاف نواری در بازار نقدی بطور متوسط از سوی تمامی منابع با رقم 1270 دلار در هر تن (CFR جنوب شرق آسیا) عرضه شد؛ این رقم بالاترین میزان از اوایل سال 2015 برای این محموله به شمار می رود. با توجه به ظرفیت تولید داخلی بسیار کم پلی پروپیلن و اتکای زیاد به واردات، بازار ویتنام نیز یکی از چشمگیرترین افزایش ها را در کشورهای عضو اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی تجربه کرد. قیمت گرید الیاف نواری در بازار نقدی ویتنام در روز 2 فوریه به طور متوسط 1255 دلار در تن (CFR ویتنام) بود.

با فروش سریعتر از حد معمول تمامی ذخایر عرضه کنندگان و فروش میزان زیادی از محموله های ماه فوریه در هفته ای که گذشت، عرضه در بازارهای نقدی همچنان پایین باقی می ماند. دیگر عرضه کنندگان با هدف دریافت سود بیشتر از ارائه پیشنهاد به بازارهای نقدی آسیای جنوب شرقی سر باز زدند. در پی تعطیلی واحد تولید پلی پروپیلن شرکت Japan Polypropylene Corporation با ظرفیت تولید 300000 تن در سال از سپتامبر 2017، در ماه ژانویه میزان قابل توجهی تقاضا در بازار نقدی ژاپن وجود داشت.

به همین دلیل برخی از عرضه کنندگان بخشی از محصولات خود را به بازار ژاپن که حاشیه سود بیشتری دارد، تخصیص دادند که همین امر باعث شد عرضه محصولات در دیگر بازارهای جنوب شرق آسیا کاهش یابد. همینطور بازار نقدی در آسیای جنوب شرقی توسط تقاضای متأثر جو بازار تقویت شد و تبدیل کنندگان ناحیه جنوب شرق آسیا به منظور جلوگیری از بیشتر شدن بی ثباتی قیمت ها در بازار نقدی محموله های خود را وارد بازار کردند. همزمان با خرید محموله ها برای دوره پس از تعطیلات از سوی تبدیل کنندگان، شتاب خرید در بازار ویتنام سیر صعودی را تجربه می کند. به گفته یک تاجر مستقر در اندونزی: «اخیرا در مقایسه با دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا، دستیابی به قیمت های بیشتر در ویتنام آسان تر شده است؛ بنابراین ما نیز سعی داریم تا محموله های بیشتری را در این کشور به فروش برسانیم.»

منابع بازار نیز از عدم اطمینان خود از ادامه فشار صعودی فعلی بر قیمت های پلی پروپیلن در این منطقه طی هفته های پیشِ رو خبر دادند. به علت تعطیلی برنامه ریزی شده چند واحد تایلندی برای عملیات تأمین و نگهداری پیش بینی می شود عرضه همچنان پایین باقی بماند. البته در پی ذخیره زیاد محموله در بازار از سوی چند تبدیل کننده در ماه ژانویه، شتاب خرید در هفته ی اول فوریه نزول بسیار شدیدی را تجربه کرد. علاوه بر این تقاضا برای محصولات نهایی در بازارهای جنوب شرق آسیا همچنان پایین باقی خواهد ماند.

ارسال نظر