کد خبر : 40800

دورنمای نامشخص بازار چین در دوره پس از تعطیلات

از آنجایی که در دو هفته آینده وقتی خریداران از میزهای خود دور هستند، عرضه داخلی بهبود پیدا خواهد کرد، ممکن است بازار پلیمر چین بعد از تعطیلات جایی برای افزایش های بیشتر در قیمت ها نداشته باشد

دورنمای نامشخص بازار چین در دوره پس از تعطیلات

پتروتحلیل- همزمان با نزدیکی به تعطیلات سال نوی چینی که در اواسط هفته ی آینده آغاز می شود، فعالیت کلی بازار در چین تا به اینجای هفته جاری اندک بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، معامله کنندگان بازار پلیمر در چین، قبل از ترک میزهایشان، با توجه به دورنمای دوره پس از تعطیلات در میان تعدادی از عوامل مختلف، انتظارات متفاوتی دارند. طبق اعلام تعدادی از معامله کنندگان، از آنجایی که انتظار می رود کاربران نهایی برای افزایش ذخایر خود به بازار بازگردند، احتمالا، قیمت اکثر محصولات پلیمری روند پایدار فعلی خود را تا بعد از تعطیلات ادامه دهند. باور بر این است که میزان عرضه اندک چندین محصول پلمیری شامل پلی اتیلن، پلی پروپلین، پی وی سی و پلی اتیلن ترفتالات، به جو افزایشی بازار کمک کند تا روند پایدار خود را در دوره پس از تعطیلات ادامه دهد.

برخی از تاجران در چین اظهار داشتند: «تولید کنندگان اصلی در خاورمیانه برنامه دارند تا واحد های پلی اتیلن خود را بین ماه های فوریه تا مارس برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل کنند، که این امر در مذاکرات قیمت در مارس موضع بالاتری به آنها می دهد.» اگرچه، اخیرا بازار داخلی پلی اتیلن روندی نزولی داشته است، قیمت های وارداتی به واسطه عرضه اندک، به خصوص برای پلی اتیلن سنگین، در دوره تعطیلات وارد روند صعودی خواهند شد. یکی از تاجران پلی اتیلن در نینگبو اظهار داشت: «از آنجایی که اکثر تاجران و تبدیل کنندگان به دلیل وجود دورنمای نامشخص بازار، خریدهای خود را به اواخر فوریه موکول کرده اند، با ذخایر اندک وارد دوره تعطیلات می شوند. علیرغم کمبود تقاضا در هفته ی پیش از تعطیلات، باتوجه به میزان عرضه اندک تولیدکنندگان اصلی، قیمت های پروپلین داخلی افزایش یافتند. انتظار نداریم تا بعد از بازگشت از تعطیلات با کاهش قیمت ها مواجه شویم.»  

برخی از تولید کنندگان داخلی در بازارهای پلی استایرن و پلی اتیلن ترفتالات عمدتاً اظهار داشتند: «باتوجه به افزایش قیمت صنایع بالادستی همزمان با میزان ذخایر اندک عرضه کنندگان داخلی، قیمت ها روند ثابت و رو به رشدی را طی می کنند. ما فکر می کنیم از آنجایی که فصل اوج تولیدات نزدیک به ماه مارس اغاز می شود، قیمت ها دوره پس از تعطیلات را با روندی صعودی آغاز خواهند کرد.»

در این میان، در بازار پی وی سی، یکی از تولید کنندگان اصلی تایوان، قیمت های پیشنهادی خود را به چین و هند برای ماه مارس اعلام کرد، که نسبت به ماه فوریه شاهد افزایش محسوس 60 دلاری در هر تن است. یکی از تولید کنندگان چینی پی وی سی اظهار کرد: «اگرچه با توجه به تعطیلات پیش رو تقاضای داخلی عالی نیست، جو بازار با توجه به روند پایدار جهانی و عرضه ی اندک در داخل چین، مناسب باقی می ماند.

در طرف دیگر ماجرا، برخی از معامله کنندگان پلی الفین اظهار داشتند: «از آنجایی که در دو هفته آینده وقتی خریداران از میزهای خود دور هستند، عرضه داخلی بهبود پیدا خواهد کرد، ممکن است بازار پلیمر چین بعد از تعطیلات جایی برای افزایش های بیشتر در قیمت ها نداشته باشد.»

تاجری در پکن اظهار داشت: «تولید کنندگان اصلی داخلی، عرضه ی پلی اتیلن و پلی پروپلین را در طی تعطیلات سال نوی چینی افزایش خواهند داد، که ممکن است تأثیر عرضه اندک از بازارهای خارجی را خنثی کند. قیمت ها در حال حاضر به خصوص برای محصولات پلی اتیلن سنگین بالا هستند. از این رو، محتمل است پس از بازگشت از تعطیلات شاهد تغییرات اساسی در قیمت ها نباشیم.»

ارسال نظر