کد خبر : 40797

موج تعطیلات واحد های پلی پروپیلن و پلی اتیلن در خاورمیانه

در ماه مارس، شرکت سعودی Kayan Petrochemical واحد پلی اتیلن سبک خود در الجبیل را با ظرفیت 300.000 تن در سال، به مدت دو هفته تعطیل خواهد کرد. شرکت Shark نیز در حال آماده سازی برای تعطیلی دو هفته ای واحد های پلی اتیلن خود در عربستان است که در مجموع، ظرفیت تولیدی معادل 55/1 میلیون تن در سال دارند

موج تعطیلات واحد های پلی پروپیلن و پلی اتیلن در خاورمیانه

پتروتحلیل- خاورمیانه وارد موج تعطیلات واحد های پلی پروپیلن و پلی اتیلن می شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، بازار پلی الفین جهانی روند صعودی خود را در فوریه حفظ کرده است؛ در همین راستا قیمت های برخی محصولات در چین، جنوب شرقی آسیا و ترکیه به بالاترین میزان در چند سال اخیر رسیده اند. افزایش قیمت های نفت خام و عرضه اندک، تاثیر زیادی بر این افزایش قیمت ها داشته است. خاورمیانه به عنوان صادر کننده اصلی پلی پروپلین و پلی اتیلن، عمدتا در مناطق الجبیل و ابوظبی وارد موج عملیات تامین و نگهداری خواهد شد، که محتمل است نگرانی ها در مورد عرضه این محصولات را در دوره پیش رو به قوت خود باقی نگه دارد.

در بازار پلی پروپیلن، طبق برنامه ریزی ها واحدهایی با بیش از 1/5 میلیون تن طرفیت تولید در سال طی ماه های فوریه و مارس برای تعمیرات تعطیل خواهند شد. پیش از این شرکت Borouge امارات متحده در ماه ژانویه طبق برنامه از قبل مشخص شده، واحد تولیدی پلی پروپلین خود در ابوظبی را با ظرفیت تولید 400.000 تن در سال تعطیل کرد. انتظار می رود این واحد تولیدی کار خود را از اواخر ماه مارس از سر بگیرد.

شرکت Company National Industrialization (Tasnee) برنامه ریزی کرده است تا واحد تولیدی خود در الجبیل را با ظرفیت 720.000 تن در سال، در تاریخ 10 فوریه به مدت 2 هفته برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل کند. شرکت Advanced Petrochemical Company (APC) نیز واحد پلی پروپیلن خود را با ظرفیت تولید 500.000 تن در سال که در همان منطقه واقع شده است، از اواخر فوریه به مدت سه هفته تعطیل خواهد کرد. معامله کنندگان انتظار ندارند که این تولیدکننده محصولات کمی را در ماه مارس تامین کند.

طبق برنامه ریزی ها چندین واحد پلی اتیلن در این منطقه تعطیل خواهند شد. مجموع ظرفیت تولید واحدهای پلی اتیلنی که قرار است تعطیل شوند، نزدیک به 4 میلیون تن در سال است. شرکت Yanbu National Petrochemical Company (Yansab) عربستان در اوایل فوریه، واحدهای تولیدی پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی، که هر کدام ظرفیت تولید 400.000 تن در سال دارند را تعطیل کرد. این واحدها تقریبا به مدت دو ماه تعطیل خواهند بود.  شرکت عربی Petro Rabigh نیز برنامه دارد تا واحدهای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین خود را تعطیل کند.

این در حالی است که این دو واحد در مجموع ظرفیت تولید 550.000 تن در سال را دارند. این شرکت در حال حاضر فعالیت های پلی اتیلن سبک خطی خود را در این ماه متوقف کرده است، اما بعد از اینکه تصمیم گرفتند، واحد تولیدی پلی اتیلن سنگین خود را در اواسط فوریه تعطیل کنند، این تعطیلی را تا ماه مارس به تعویق انداختند. شرکت Borouge نیز واحد پلی اتیلن خود را با ظرفیت تولید 540.000 تن در سال به مدت 50 روز تعطیل کرد که انتظار میرود فعالیت خود را از اواخر ماه مارس از سر بگیرد.

 در ماه مارس، شرکت سعودی Kayan Petrochemical واحد پلی اتیلن سبک خود در الجبیل را با ظرفیت 300.000 تن در سال، به مدت دو هفته تعطیل خواهد کرد. شرکت Shark نیز در حال آماده سازی برای تعطیلی دو هفته ای واحد های پلی اتیلن خود در عربستان است که در مجموع، ظرفیت تولیدی معادل 1/55 میلیون تن در سال دارند. همزمان با فصل عملیات تامین و نگهداری در خاورمیانه و تعطیلی های از قبل برنامه ریزی شده و بدون برنامه ریزی در اروپا، به نظر می رسد امریکا و آسیا باید کمبود عرضه جهانی را جبران کنند.

ارسال نظر