کد خبر : 40794

عرضه ی محدود در بازار منطقه و تعطیلی های متعدد کارخانه ها سبب شد؛

روند افزایشی قیمت‌ها در خاورمیانه در ماه فوریه

تعطیلی واحدهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن کارخانه ی Borouge برای عملیات تأمین و نگهداری و تعطیلی های از پیش برنامه ریزی شده واحدهای تولید دیگر عرضه کنندگان، باعث بوجود آمدن انتظار افزایش قیمت ها شده اند

روند افزایشی قیمت‌ها در خاورمیانه در ماه فوریه

پتروتحلیل- قیمت های پلی پروپیلن و پلی اتیلن خاورمیانه و آفریقا در ماه فوریه در اثر عرضه ی محدود در بازار منطقه و تعطیلی های متعدد کارخانه ها به بهانه ی تعمیرات با رشد قیمت همراه بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، گرچه این افزایش قیمت، در پی ثبات و افزایش قیمت های ماه ژانویه محتمل تلقی می شد، اما در بعضی مناطق شاهد رشد فراتر از حد انتظار قیمت قراردادهای منعقد شده بودیم. رشد قیمت در بازارهای جهانی و همچنین افزایش هزینه ی انرژی و صنایع بالادستی، علی رغم وضعیت نامناسب تقاضا روند صعودی قیمت ها را تقویت کرد.

تولیدکنندگان سعودی در خاورمیانه از افزایش قیمت های پلی پروپیلن و پلی اتیلن در بازارهای محلی خود خبر دادند. همچنین تبدیل کنندگان امارات متحده ی عربی از سوی یکی از تولید کنندگان سعودی پیشنهادهایی با افزایش قیمتی بین بازه 40 تا 150 دلار در هر تن برای پلی پروپیلن و پلی اتیلن در مقایسه با ماه پیش دریافت کردند. وی افزودند: «ما خریدمان را تنها به نیازهای اولیه مان محدود خواهیم کرد. همچنین در نظر داریم تا برای جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی در اثر افزایش قیمت در روزهای آتی بعضی از محصولات را در انبار ذخیره کنیم.» تعطیلی واحدهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن کارخانه ی Borouge برای عملیات تأمین و نگهداری و تعطیلی های از پیش برنامه ریزی شده واحدهای تولید دیگر عرضه کنندگان، باعث بوجود آمدن انتظار افزایش قیمت ها شده اند.

به گزارش تبدیل کنندگان اردنی پیشنهادهایی که آنها از سوی یک تولید کننده ی اصلی سعودی دریافت کردند 50 تا 90 دلار افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که معامله کنندگان در لبنان تنها 30 تا 60 دلار در هر تن افزایش قیمت از منابع خاورمیانه را برای ماه جدید اعلام کرده اند. و اما در بازارهای آفریقایی، پس از اینکه هفته ی پیش یک تولید کننده ی اصلی سعودی قیمت های پیشنهادی پلی اتیلن و پلی پروپیلن برای صادرات به مصر را برای ماه فوریه با 50 تا 170 دلار افزایش در هر تن اعلام کرد، دیگر تولید کنندگان پلی اتیلن خاورمیانه نیز قیمت های پیشنهادی خود برای بازار این کشور را افزایش دادند، هرچند این افزایش میزان کمتری داشته و نسبت به ماه قبل در حدود 10 الی 60 دلار در هر تن بالاتر رفته است.

بازارهای کنیا و تانزانیا در ماه فوریه شاهد افزایش قیمت چشمگیری بوده اند و یک تولید کننده ی اصلی سعودی قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن خود را نسبت به ژانویه 70 تا 130 دلاری خبر داده شد. همچنین یک تولید کننده ی سعودی دیگر نیز برای بازار کنیا، افزایش 160 دلاری در هر تن پلی پروپیلن را اعمال کرد. یکی از شرکت های تولیدی داخلی نیجریه به نام ELEME، پس از ماه های متوالیِ روند ثابت و کاهشی قیمت های پلی اتیلن و پلی پروپیلن، قیمت های خود را افزایش داد. علاوه بر این بر قیمت واردات از کره و عربستان سعودی در همین ماه، در حدود 110 الی 150 دلار در هر تن افزوده شد.

بازار الجزایر نیز جزو بازارهایی ای است که در پی افزایش قیمت از سوی تولید کننده ی سعودی تحت تاثیر رشد 60 تا 100 دلاری قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن قرار گرفت. یکی از توزیع کنندگان این شرکت سعودی گفته است: «افزایش قیمت تولید کننده از سطح انتظار ما فراتر رفت. سطح تقاضا به دلیل شرایط وخیم اقتصادی و عدم اطمینان از وضعیت در دوره ی پیش رو همچنان پایین است.» تونس و مراکش نیز شاهد افزایش ماهیانه 10 تا 50 یورویی قیمت های پلی اتیلن برای ماه فوریه بودند. به گفته یکی از توزیع کنندگان: «عرضه پلی اتیلن کافی است اما به دلیل تعطیلی یک کارخانه تولیدی در ماه فوریه، هیچ هموپلیمر پلی پروپیلن به ما نخواهد رسید. در مجموع میزان تقاضا در شمال آفریقا کم است، به خصوص در مراکش و به سبب محدودیت های واردات فیلم پلی اتیلن سنگین در پی اعمال قانون ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی.

ارسال نظر