کد خبر : 40782

کاهش محموله‌های ایرانی ABS در بازار ترکیه؛

آیا تقاضا از افزایش‌ قیمت آکریلونیتریل بوتادین استایرن حمایت می کند؟

در آینده، احتمال می‌رود با توجه به تعطیلی‌های واحدهای تولیدی استایرن در سه‌ماهه‌ی نخست سال، مادامی که بازار صنایع بالادستی حمایت کند، بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن همچنان پررونق باقی خواهد ماند

آیا تقاضا از افزایش‌ قیمت آکریلونیتریل بوتادین استایرن حمایت می کند؟

پتروتحلیل- بازار داخلی آکریلونیتریل بوتادین استایرن در ترکیه روندی ثابت تا اندکی افزایشی را برای یک هفته‌ی دیگر ادامه داد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار واردات، گزارش شد برخی معاملات با نرخی اندکی پایین‌تر از قیمت‌های ابتدایی انجام شدند، اگرچه باز هم نشانگر افزایش‌های ماه به ماه بودند.

در بازار واردات، بازه‌ی کلی قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن کره‌ی جنوبی 15 تا 20 دلار رشد داشت و به 2030 تا 2070 دلار در هر تن (CIF ترکیه، پرداخت نقد به دلار) رسید. در بازه‌ی پایین قیمت گریدهای خاص، آکریلونیتریل بوتادین استایرن سیاه کره‌ی جنوبی، نسبت به ماه دسامبر 70 دلار در هر تن افزایش یافت و به 2140 تا 2170 دلار در هر تن رسید و معامله‌ای هم برای آکریلونیتریل بوتادین استایرن سفید با 40 دلار در هر تن افزایش نسبت به قیمت‌های ماه دسامبر همراه بود و به 2180 تا 2250 دلار در هر تن (همگی CIF، نقد) رسید. بر اساس داده‌های ChemObris، بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن وارداتی ترکیه به بالاترین میزان خود در 10 ماه اخیر رسیده است.

در بازار توضیع، آکریلونیتریل بوتادین استایرن معمولی کره‌ی جنوبی و ایران نسبت به هفته‌ی گذشته بدون تغییر و به ترتیب 2050 تا 2150 دلار در هر تن و 2000 دلار در هر تن (ex-warehouse ترکیه، نقد، بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) هستند. قیمت‌های کره‌ی جنوبی برای گریدهای سفید عمدتاً در نرخ 2250 تا 2400 دلار در هر تن ثابت بود، اما آکریلونیتریل بوتادین استایرن سفید 20 دلار در بازه‌ی پایین قیمت‌ها رشد داشت و به 2220 تا 2250 دلار در هر تن و با شرایط فروش یکسان رسید.  معامله‌کنندگان گزارش داده‌اند که محموله‌های ایرانی کمتری در بازار مشاهده کرده اند.

معامله‌کنندگان اظهار داشتند که تقاضا چندان مناسب نیست و باید دید ایا قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن هنوز جا برای افزایش‌های بیشتر خواهد داشت یا نه، چراکه فروشندگان نتوانسته‌اند همه این افزایش‌ها را قیمت محصولات خود منعکس کنند. یک فروشنده در واکنش به انتظاراتی که برای کاهش قیمت‌های بازار به دلیل سال نوی چین مطرح است اظهار داشت: «ما با درنظر گرفتن افزایش قیمت‌های نفت خام، بوتادین و استایرن، بر خلاف دیگران فکر نمی‌کنیم قیمت‌ها کاهش داشته باشند. ممکن است قیمت‌ها در بدترین حالت ممکن ثابت بمانند. ما با فشاری برای فروش روبه‌رو نیستیم.»

در آینده، احتمال می‌رود با توجه به تعطیلی‌های واحدهای تولیدی استایرن در سه‌ماهه‌ی نخست سال، مادامی که بازار صنایع بالادستی حمایت کند، بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن همچنان پررونق باقی خواهد ماند. توزیع‌کننده‌ای اظهار داشت: «ظاهراً با توجه به افزایش بهای نفت خام در بازار معاملات آتی، شاهد روند افزایشی در سه‌ماهه‌ی نخست باشیم. همچنین، عرضه آکریلونیتریل بوتادین استایرن نیز چندان مناسب نیست. ما قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن خود برای بازار داخلی را بالا بردیم چراکه باید واکنشی به افزایش‌ها نشان می‌دادیم. تامین‌کننده کره‌ی جنوبی ما حاضر شد تخفیفی جزئی به ما بدهد اگرچه قیمت‌ها هنوز نشانگر افزایش ماهانه هستند.»

مهم‌ترین نکات

•  جذب افزایش‌های بیشتر در ابهام

•  سال نو در چین عاملی درخور توجه

•  گزارش‌ها از کاهش محموله‌های ایرانی

•  تقویت رویکرد به بازار به تاثیر از محدودیت در عرضه و رونق در صنایع بالادستی  

•  آکریلونیتریل بوتادین استایرن وارداتی (دلار در هر تن): کره 2030 تا 2070 CIF

•  در بازار داخلی (دلار در هر تن): 2000 تا 2150 با شرایط ex-warehouse

ارسال نظر