کد خبر : 40780

قیمت استایرن در بازار نقدی به بالاترین میزان خود در جهان رسید

بر اساس اطلاعات به دست آمده متوسط هفتگی قیمت‌ها در بازار نقدی آسیا و اروپا، پس از افزایش‌های اخیر، به بالاترین میزان خود از اواخبر ماه فوریه سال 2017 تاکنون رسیده و قیمت‌های استایرن در آمریکا نیز به بالاترین میزان خود در 11 ماه گذشته رسیده است

قیمت استایرن در بازار نقدی به بالاترین میزان خود در جهان رسید

پتروتحلیل- علت محدودیت بین‌المللی عرضه مونومر که ناشی از تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده و غیرمترقبه واحدهای تولیدی، افزایش قیمت‌های بَنزَن و همچنین روند فعلی افزایش در بازار انرژی‌ها بوده ، قیمت‌های استایرن در بازار نقدی در سراسر دنیا اخیراً شاهد دور جدیدی از افزایش‌ها بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، بر اساس اطلاعات به دست آمده متوسط هفتگی قیمت‌ها در بازار نقدی آسیا و اروپا، پس از افزایش‌های اخیر، به بالاترین میزان خود از اواخبر ماه فوریه سال 2017 تاکنون رسیده و قیمت‌های استایرن در آمریکا نیز به بالاترین میزان خود در 11 ماه گذشته رسیده است.

در مقایسه با ابتدای ماه ژانویه‌، قیمت‌های استایرن در بازار نقدی اروپا و آمریکا افزایش‌های حدوداً 300 دلار در هر تنی را ثبت کرده‌اند، درحالی که روند افزایشی در آسیا از این دو منطقه عقب افتاده است و در مدت یکسان تنها 140 دلار در هر تن افزایش داشته است. سرعت نسبتاً پایین‌تر افزایش‌ها در آسیا به مسئله تزلزل تقاضا پیش از تعطیلات سال نو در چین و همچنین نگرانی‌های معامله‌کنندگان درخصوص تردید درباره‌ی عوارض ضد دامپینگ واردات استایرن از تایوان، کره‌ی جنوبی و آمریکا به داخل چین، نسبت داده شده است.

در آمریکا، سردی آب و هوا باعث شد اواخر هفته‌ی گذشته شرکت کازمار در واحد تولیدی خود در لوئیزیانا وضعیت اضطراری اعلام کند. ضمناً، واحد تولیدی استایرن شرکت Ineos Styrolutio در بی‌پورت طبق برنامه در اوایل ژانویه‌ تعطیل شد و انتظار می‌رود تا اواسط ماه مارس کار خود را از سر بگیرد. 

در بازارهای آسیایی، برنامه‌ریزی شده است که حدوداً دو میلیون تن ظرفیت تولیدی از ماه فوریه تا آپریل برای انجام تعمیرات تعطیل شود.

در اروپا، سه تولیدکننده بزرگ - یعنی توتال، BASF و Repsol - برنامه دارند واحدهای تولیدی استایرن خود را در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2018 تعطیل کنند. علاوه بر این موارد، افزایش سطح آب رودخانه راین نیز موجب بروز نگرانی‌هایی درخصوص اختلال در روند ترابری شده است، اگرچه در روز دوشنبه، بعد از کاهش سطح آب این رودخانه، مسیر برای حرکت کشتی‌ها دوباره باز شد. به دنبال افزایش‌های اخیر در قیمت‌های بازار نقدی، معامله‌کنندگان منطقه‌ای پیش بینی می‌کنند در نرخ قراردادهای استایرن ماه فوریه افزایش‌های 70 تا 100 یورویی صورت بگیرد.

ارسال نظر