کد خبر : 40754

ثبت بیشترین رقابت برای پلی پروپیلن گرید لوله پتروشیمی مارون؛

مقاومت پایپ سازها!

پلی اتیلن سنگین اکستروژن 6866M ایلام نیز با سقف 10درصدی نرخ معامله شد. جالب این است که این کالا بر خلاف سایر گرید های این گروه دارای سقف قیمت است

مقاومت پایپ سازها!

پتروتحلیل-با وجود افزایش شدید نرخ دلار، روز گذشته معاملات پتروشیمی ها نسبتا آرام بود و تنها چند گرید خاص با رقابت های چشمگیری روبه رو شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی پروپیلن ها در این روز بیشترین رقابت قیمتی را ثبت کردند، این در حالی است که روز گذشته تنها دو گرید پلی پروپیلن عرضه شده بود. بیشترین رقابت قیمتی مربوط به پلی پروپیلن شیمیایی MR230 پتروشیمی مارون با کاربرد تولید لوله و به میزان 14 درصد بود.  ۴۱۸ تن عرضه این کالا ۲۵۷۴ تن تقاضا داشت و خریداران ۱۴ درصد رقابت قیمتی انجام دادند که درصد قابل توجهی است. کاهش حجم عرضه های پتروشیمی  مارون در هفته های اخیر برای بازار پلی پروپیلن درسرساز شده است.

از سوی دیگر پلی پروپیلن فیلم ۵۲۵ جم با رقابت 10 درصدی مانند هفته های گذشته روبه رو شد. در بازار آزاد محصولات پلیمری هم پلی پروپیلن های نساجی از مرز 6 هزارتومان در هر کیلو گذشتند. برخی از گریدهای پلی پروپیلن های شیمیایی نیز به مرز 8 هزارتومان در هرکیلو رسیدند.

همچنین پلی اتیلن سنگین اکستروژن 6866M ایلام نیز با سقف 10درصدی نرخ معامله شد. جالب این است که این کالا بر خلاف سایر گرید های این گروه دارای سقف قیمت است.

با این حال در بازار آزاد محصولات پلیمری قیمت «ایکس تری» از مرز 7 هزار و 50 تومان عبور کرده و بازرگانان پیشنهادهای 7 هزار و 100 تومان در هر کیلو را برای این کالا در روز گذشته عنوان کردند، با این حال محموله های ایکس تری امیرکبیر که از قبل ذخیره شده توسط معامله گران فروخته نشد، همچنین قیمت حواله گرید پایپ پتروشیمی شازند نیز پس از معاملات روز گذشته  7 هزار تومان عنوان شد،  امیرکبیر هم عرضه ایکس تری در روز گذشته نداشت، جم اعلام کرده که تا فروردین ماه سال آینده قادر به تولید این گرید نیست. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت دلار و حجم اندک عرضه های گرید پایپ، نگرانی در این بازار اوج گرفته و التهاب ادامه دارد.

با این حال همچنان پایپ سازها در برابر بازار مقاومت کرده و برای عدم تولید این گرید دلایلی را عنوان می کنند، به گفته کارشناسان این حوزه هماهنگی برای تولید گرید پایپ می توانست پیش از اتفاق های اخیر در بازار رخ بدهد.

از سوی دیگر پلی اتیلن سبک خطی 209AA امیرکبیر هم که با افزایش عرضه ها رو به رو بود با 7 درصد رقابت قیمتی معامله شد که رقابت قیمتی بالایی برای این کالا محسوب می شود. غیبت یک هفته این این محصول در گذشته و افزایش نرخ دلار موجب معامله با رقابت بالای این محصول است.

در همین حال PVC-S65 بندر امام در این هفته استقبال بیشتری داشت، زیرا تاریخ تحویل این محصول زودتر از سایر پتروشیمی ها بود. بدین ترتیب این کالا با رقابت قیمتی 3 درصدی معامله شد. البته طبق شنیده ها این مجتمع آمادگی خود را برای تحویل محصول یک هفته زودتر از موعد اعلام شده اعلام کرده بود که این عامل هم بر روی رقابت بیشتر خریداران موثر بوده است. این گروه کالایی همچنان از ضعف مصرف نهایی رنج می برد.

در همین حال پی وی سی سازها برای دومین هفته پی در پی عرضه نقدی نداشتند و پتروشیمی اروند با لود پایین به مدار تولید بازگشته است، مشکلات فنی پتروشیمی غدیر پایان یافته و احتمالا در سال آینده، وارد اورهال شود. اما همچنان تاریخ تحویل محموله های روز گذشته هم در اسفندماه بود.البته حجم بالای تعهدات و فروش های سلف پتروشیمی اروند، احتمالا سبب می شود تا تحویل محموله های فروخته شده با تاخیر انجام شود. با این حال قیمت پی وی سی در بازار آزاد همچنان در محدوده 4 هزار و 400 تومان و تحویل تهران قرار دارد و انتظار نمی رود با وجود احتمال افزایش قیمت پایه پی وی سی در هفته آینده، بازار کشش افزایش بیشتر نرخ ها را داشته باشد.

پلی اتیلن سنگین بادی جم هم که بعد از مدت ها به میزان 1012 تن عرضه شده بود با رقابت قیمتی 2 درصدی به فروش رسید . پلی استایرن مقاوم 7240 تبریز نیز از دیگر کالاهایی بود که رقابت قیمتی 2 درصدی را تجربه کرد.

سایر گروه های کالایی رقابت قیمتی معقول و یک درصدی را تجربه کرده اند. البته حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش خوبی را تجربه کرده است که بیشتر تحت تاثیر افزایش نرخ دلار رخ داده است.

ارسال نظر