کد خبر : 40750

نفت، تقاضای صادراتی و موجودی پایین انبار چینی ها؛

تداوم افزایش قیمت پلی اتیلن ترفتالات با سرعتی آرام

معامله‌کنندگان عمدتاً انتظار دارند در آینده‌ی نزدیک به دلیل افزایش هزینه‌ها و مناسب بودن تقاضای صادراتی، افزایش‌های بیشتری در قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات ببینند

تداوم افزایش قیمت پلی اتیلن ترفتالات با سرعتی آرام

پتروتحلیل- قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات در چین باز هم افزایش داشتند، اگرچه نظر به تغییرات کاهشی اخیر در قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص و مونو اتیلن گلیکول در بازار نقدی، این روند با سرعتی آهسته‌تر در مقایسه با هفته‌ی گذشته ادامه یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، عرضه‌کنندگان چینی عمدتاً قیمت‌های بالای خود را ثابت نگه داشتند و از نبود فشار برای فروش و همینطور روند افزایشی نرخ نفت خام در بازار معاملات آتی استفاده کردند.

بازه‌ کلی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی نسبت به هفته‌ی گذشته 0 تا 10 دلار افزایش یافت و معادل 1095 تا 1150 دلار در هر تن (FOB، نقد) گزارش شد. چند تاجر اظهار داشتند: «رویکرد به بازار به تاثیر از افزایش قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی، تقاضای صادراتی مناسب و همچنین سطح پایین موجودی انبارهای تولیدکنندگان چینی همچنان مثبت باقی خواهد ماند. عقیده داریم پلی اتیلن ترفتالات در آینده‌ی نزدیک روند افزایشی خود را حفظ می‌کند.» تاجری از شانگهای اظهار داشت: «قیمت‌های صادراتی خارج از چین نسبت به هفته‌ی گذشته 10 دلار در هر تن افزایش داشتند. تقاضا از جانب بازارهای صادراتی، خصوصاً آمریکای جنوبی هنوز مناسب است. بازار صنایع بالادستی نیز از دورنمای فعلی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات حمایت خواهد کرد.»

در بازار داخلی چین، بازه‌ی کلی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات شاهد افزایش‌های هفتگی حدوداً 15 تا 20 دلاری بود. تولیدکننده‌ای داخلی خاطرنشان کرد: «علی‌رغم فصل رکود و پیش رو بودن تعطیلات سال نو در چین، بازار داخلی پلی اتیلن ترفتالات به علت افزایش هزینه‌ها و سطح پایین عرضه به افزایش ادامه خواهد داد. اکثر تولیدکنندگان با این حال، هنوز سفارش‌های دریافتی از ماه‌های گذشته را در دست دارند.  با وجود این، تا اواسط ماه فوریه، تقاضای داخلی به دلیل تعطیلات یک‌هفته‌ای به وضوح کاهش خواهد داشت.»

یکی از تولیدکنندگان کره‌ی جنوبی نیز قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی خود را 10 دلار افزایش داد و معادل 1190 دلار در هر تن (FOB بوسان، نقد) قیمت‌گذاری کرد، آن هم پس از افزایش 80 دلار در هر تنی هفته‌ی گذشته. با وجود این، منبعی نزدیک به این تولیدکننده گزارش داد این شرکت با توجه به پیشنهادهای پایین خریداران، پذیرفت تا در نرخ 1180 تا 1185 دلار در در هر تن معامله بکند.

معامله‌کنندگان عمدتاً انتظار دارند در آینده‌ی نزدیک به دلیل افزایش هزینه‌ها و مناسب بودن تقاضای صادراتی، افزایش‌های بیشتری در قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات ببینند. در بازارهای حوزه خوراک پتروشیمی، قیمت‌های مونو اتیلن گلیکل در بازار نقدی 15 تا 20 دلار در هر تن کاهش یافت و به 1005 تا 1010 دلار در هر تن (CFR چین) رسید و قیمت‌های نقد اسید ترفتالیک خالص نیز در بازار نقدی نیز 5 دلار کاهش یافت و معادل 730 دلار در هر تن و با شرایط فروش یکسان قیمت‌گذاری شد.

مهم‌ترین نکات

•  تداوم سیر صعودی قیمت‌ها به تاثیر از پایین بودن عرضه و مناسب بودن تقاضا

•  تداوم افزایش قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات، هرچند با سرعتی آهسته‌تر

•  کاهش اندک قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک خالص

•  بهبود رویکرد به بازار به تاثیر از روند افزایشی نرخ نفت خام در بازار معاملات آتی

•  انجام معاملات تولیدکننده کره‌ای در نرخ 1180 تا 1185 دلار در هر تن (FOB) 

•  قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی (دلار در هر تن): 1095 تا 1150 دلار در هر تن (FOB چین)

ارسال نظر