کد خبر : 40744

بررسی مشکلات تولیدکنندگان لوله و اتصالات در سازمان برنامه و بودجه؛

احتمال تولید گرید پایپ از فروردین ماه سال آینده در پتروشیمی جم/ دردسر بی ثباتی بازار ارز و کاهش عرضه های پایپ سازها

عدم تولید گرید پایپ در پتروشیمی جم ، کاهش حجم خوراک پتروشیمی امیرکبیر و کاهش عرضه های پتروشیمی مارون در هفته های اخیر نیز سبب شده تا رقابت برای گرید پایپ افزایش یافته، به طوری که قیمت این گرید در بازار به مرز 6 هزار و 850 تومان رسیده است

احتمال تولید گرید پایپ از فروردین ماه سال آینده در پتروشیمی جم/ دردسر بی ثباتی بازار ارز و کاهش عرضه های پایپ سازها

پتروتحلیل- امروز جلسه ای در سازمان برنامه و بودجه با حضور تولیدکنندگان لوله و اتصالات، نماینده انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و نماینده پتروشیمی جم با توجه به افزایش شدید قیمت گرید پایپ برای بررسی بیشتر مشکلات تولیدکنندگان لوله و اتصالات برگزار شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این جلسه تولیدکنندگان لوله و اتصالات با بیان مشکلات خود خواستار بررسی و حل آن شدند.

این در حالی است که افزایش قیمت نفت و همزمان با آن افزایش بی رویه قیمت دلار تا مرز 4 هزار و 700تومان و همچنین بی ثباتی این بازار، سبب شده تا تولیدکنندگان لوله و اتصالات با روند رو به رشد قیمت گرید پایپ در هفته های اخیر روبه رو باشند.

از سوی دیگر عدم تولید گرید پایپ در پتروشیمی جم ، کاهش حجم خوراک پتروشیمی امیرکبیر و کاهش عرضه های پتروشیمی مارون در هفته های اخیر نیز سبب شده تا رقابت برای گرید پایپ افزایش یافته، به طوری که قیمت این گرید در بازار به مرز 7 هزار و 50 تومان رسیده است.

این در حالی است که دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی با ارسال نامه ای به پتروشیمی جم و امیرکبیر خواستار تداوم تولید گرید پایپ شده است.

با این حال امروز مهندس مجید رضایی، نماینده پتروشیمی جم و مدیرعامل شرکت تاپکو در جلسه ای که در سازمان برنامه و بودجه با حضور تولیدکنندگان لوله و اتصالات تشکیل شد، گفت: کل کاتالیستهای مصرفی در پتروشیمی جم از شرکت بازل تهیه می شد، ذخیره کاتالیست بازل در سال گذشته در پتروشیمی جم به پایان رسید.

وی در ادامه گفت: علی رغم رفع تحریم ها، پی گیری های پتروشیمی جم برای تهیه کاتالیست از بازل، حتی به صورت رو در رو در نمایشگاه آلمان هم منجر به تهیه کاتالیست از بازل نشد و این شرکت حاضر نشد که به ما به عنوان ایرانی، کاتالیست بفروشد.

نماینده پتروشیمی جم افزود: واحد پژوهش و فناوری پتروشیمی جم با همکاری شرکت ساینوپک چین توانستند کاتالیست موردنیاز را تولید کرده و به میزان 10 هزارتن گرید پایپ با این کاتالیست به صورت آزمایشی در پتروشیمی جم تولید شد.

وی ادامه داد: 10 هزارتن گرید پایپ تولید شده با این کاتالیست، تست های کیفی را پشت سرگذاشت و به این ترتیب در بازار داخلی فروخته شد، مجددا برای تولید کاتالیست اقدام شد و در حال حاضر کاتالیست برای تولید 30 هزارتن گرید پایپ  در پتروشیمی جم وجود دارد، اما مشکلات فنی خط مانع تولید گرید پایپ شده است.

به گفته رضایی؛ در حال حاضر مشکلات فنی خط تولید پایپ گرید در حال بررسی است و احتمالا تولید گرید پایپ از ابتدای فروردین ماه سال آینده آغاز شود.

بی ثباتی بازار ارز و کاهش عرضه های پایپ سازها دردسرساز شد

درهمین حال مهندس بیوک صحاف امین نایب رییس هیات مدیره انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن و نماینده تولیدکنندگان لوله و اتصالات نیز در این جلسه گفت: درحال حاضر بزرگترین مشکل تولیدکنندگان لوله و اتصالات افزایش قیمت ارز و بی ثباتی بازار است؛ چرا که تولیدکنندگان لوله و اتصالات قراردادهای بلندمدت با شرکت های دولتی با قیمت 5 هزارو 400 تومان در ماههای اخیر بسته اند، اما در حال حاضر گرید پایپ به رقم 6 هزار و 800 تومان در هر کیلو رسیده است.

وی ادامه داد: با تغییرات قیمت ارز در بازار آزاد شاهد رشد 30 تا 40 درصدی قیمت گرید پایپ هستیم که سبب می شود تا تولیدکنندگان با ضررهای هنگفتی روبه رو شوند و یا اینکه ضمانت نامه های آنها باطل شود.

نماینده تولیدکنندگان لوله و اتصالات در ادامه با انتقاد از شرکت های پتروشیمی تولیدکننده پایپ گفت: متاسفانه عدم مدیریت عرضه ها از سوی پتروشیمی های تولیدکننده گرید پایپ نیز برای مصرف کنندگان دردسر ایجاد کرده است.

به گفته وی؛ در حال حاضر کف عرضه ها در شورای رقابت تایید و اعلام شده است، اما شرکت های پتروشیمی آن را رعایت نمی کنند و همچنین تولید گرید پایپ را کاهش داده اند.

البته این جلسه پس از اعلام مشکلات تولیدکنندگان لوله و اتصالات و همچنین تولیدکنندگان گریدپایپ بی نتیجه و برای بررسی های بیشتر پایان یافت.

ارسال نظر